Duplicate content (SEO) oplossen

Bijgewerkt: 14 augustus 2022

Je hebt duplicate content op je website. Dubbele content heeft invloed op je organische vindbaarheid. Ik leg je uit wat duplicate content is, wat dit met SEO te maken heeft en hoe je dit probleem oplost.

Wat is duplicate content?

Je kunt duplicate content naar dubbele inhoud vertalen. Dit betekent dat er twee identieke pagina’s of webteksten op het internet aanwezig zijn. Deze dubbele inhoud kan op een en dezelfde website staan, maar ook op twee verschillende websites.

Staat duplicate content op dezelfde website dan noem je dit interne duplicate content. Staat de dubbele inhoud op twee verschillende websites dan heet dit externe duplicate content.

Het ontstaan van dubbele inhoud

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Hoe ontstaat dubbele inhoud op het internet? Interne duplicate content komt vaak voor wanneer een pagina meerdere URL’s heeft. Bijvoorbeeld wanneer de website via www en zonder www bereikbaar is. Maar ook een pagina met https en een met http (zie je het verschil?)

Externe duplicate content ontstaat doordat je een tekst van een andere website kopieert. Of wanneer iemand anders jouw teksten kopieert. In dit geval krijg je niet alleen met dubbele inhoud maar ook met schending van het auteursrecht te maken.

Wanneer spreken we van duplicate content?

Je zou denken dat alleen identieke teksten of pagina’s onder duplicate content vallen. Dit klopt niet helemaal. Google ziet alle teksten of pagina’s die voor minimaal de helft overeenkomen als dubbele inhoud. Je kunt dus niet een tekst overnemen en hier en daar veranderen: het is en blijft dubbele inhoud (en jatwerk).

De invloed op SEO

Duplicate content heeft een vervelende invloed op je SEO (zoekmachine optimalisatie). Hierbij hangt het wel ervan af of het om interne of externe dubbele inhoud gaat. Heb je twee dezelfde pagina’s op je website, dan zal Google er slechts één in de zoekresultaten tonen. De andere pagina is niet vindbaar of staat heel laag in Google.

Externe duplicate content is een groter probleem. Ook nu moet Google een keuze maken en zal slechts één pagina in de zoekresultaten tonen. Dit kan jouw website zijn, maar ook die van de ander. In veel gevallen kiest Google voor de pagina die er als eerste was. Toch kan het zomaar voorkomen dat de zoekmachine voor de tweede kiest. Over het hoe en waarom is het gissen, Google laat weinig over de werking van zijn algoritme los.

Kort gezegd kun je zeggen dat duplicate content een negatieve invloed op je SEO of online vindbaarheid heeft.

Duplicate content oplossen

Hoe kun je duplicate content oplossen? Hieronder een aantal problemen met mogelijke oplossingen. Kom je er niet uit, schakel dan een professional in.

Maak geen dubbele content

Google is hier duidelijk over: maak geen dubbele content. Je neemt geen teksten van andere websites over. Ook niet om deze vervolgens hier en daar aan te passen. Wist je dat je hiermee het auteursrecht schendt? Wanneer de oorspronkelijke auteur hierachter komt kan deze je een flinke boete opleggen. Bovendien zorgen gejatte teksten echt niet voor een betere ranking in de zoekmachines. Met een beetje pech word je afgestraft en verdwijn je uit de zoekresultaten. De oplossing: schrijf zelf teksten of huur een tekstschrijver in. Onderaan deze pagina kun je direct en vrijblijvend de tarievenkaart aanvragen.

Geef je voorkeurs-URL aan

Is je website via verschillende URL-versies bereikbaar, dan moet je Google laten weten wat je voorkeurs-URL is. Dat doe je in de Google Search Console (de webmaster tool). Kies voor de versie met www of zonder (non-WWW). Geef ook aan of je website via een beveiligde verbinding (https) of een normale verbinding (http) bereikbaar is. Het is belangrijk dat je dit goed aangeeft, zodat Google weet welke pagina’s het moet indexeren.

Vermeld de juiste interne links

Is je website via https://www bereikbaar, link binnen je website dan niet naar http://www of andersom. Gebruik interne links die kloppen. Binnen WordPress is dit vrij makkelijk, omdat dit systeem de juiste URL automatisch overneemt. In andere gevallen moet je dit handmatig aanpassen.

Vermijd lange herhalende teksten

Op veel websites zie je onderaan elke pagina een lange tekst over de auteur of over auteursrecht staan. Vermijd lange herhalende teksten. Ga voor een korte samenvatting en verwijs eventueel naar een andere pagina door. Hiermee voorkom je herhalende en dubbele content op elke pagina.

Schakel archiefpagina’s uit

Vooral WordPress maakt automatisch archief pagina’s aan. Hierdoor staan je teksten niet alleen op de oorspronkelijke pagina maar ook op een archief pagina. Dit betekent dubbele inhoud op je website. Omdat websitebezoekers toch niet op archiefpagina’s uitkomen, kun je dit beter uitschakelen.

Laat Google weten dat jij de oorspronkelijke auteur bent

Plaats je een nieuwe tekst op je website? Het is altijd beter om deze direct bij Google in te dienen. Hiermee laat je weten dat jij de oorspronkelijke auteur bent. Mocht iemand anders later je tekst kopiëren, dan weet Google wie de eerste was (jij dus). Een nieuwe pagina indienen doe je via Google Search Console.  Bij zoekmachine Bing heet dit de Webmaster Tools.

Ga in verweer wanneer iemand je tekst kopieert

Je website is voorzien van goed geschreven teksten. Dat vindt niet alleen Google, ook je concurrent deelt deze mening. Daarom jat hij of zij je teksten. Wat kun je doen? Ten eerste moet je kijken of jij wel de rechthebbende bent. Heb je de tekst bijvoorbeeld van een andere website gehaald, dan kun je niks tegen het overnemen van deze teksten doen.

Heb je de tekst zelf geschreven, dan heb jij het auteursrecht. Neem contact op met de desbetreffende website en vraag om verwijdering van de tekst. Gebeurt dit niet of ontvang je geen reactie, schakel dan een jurist in.

Heb je de teksten laten schrijven? Bij sommige tekstschrijvers krijg je het auteursrecht in handen of krijg je het exclusieve recht voor gebruik hiervan. Dit betekent dat niemand anders dan jij de tekst mag gebruiken. Wanneer iemand anders deze tekst toch gebruikt, moet je hier zelf iets tegen doen. Maar vaker nog is het aan de auteursrechthebbende (de oorspronkelijke schrijver) om in actie te komen.

Let op: bij veel tekstschrijvers blijft het auteursrecht bij hunzelf liggen. Dit betekent dat ze je tekst meerdere keren kunnen doorverkopen. Een goede tekstschrijver zal dit nooit doen maar de tekst met een licentie aan je geven. Verkoopt de tekstschrijver toch een en dezelfde tekst meerdere keren door? Ga nooit in zee met dit soort tekstschrijvers!


⛔️ Wat is duplicate content?

Dit is dubbele inhoud op je website. Soms heb je twee teksten dubbel staan, maar het kan ook dat de tekst ergens anders op het internet staat. Lees het artikel hierboven.

⚠️ Hoe erg is duplicate content?

Het kan jouw website schaden. Hierdoor zak je in de zoekresultaten weg, maar dit hoeft niet altijd te gebeuren.

✒️ Wat is een SEO tekstschrijver?

Dit is een tekstschrijver die rekening houdt met SEO, maar wél voor jouw bezoekers schrijft. Meer vind je op SEO tekstschrijver.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven