Duplicate content op je website: los dit snel op!

Help, duplicate content op je website of webshop! Google houdt hier niet van (slecht voor je SEO score). Het gevolg: een lagere ranking in de zoekresultaten. Het hangt er wel vanaf of het om interne of externe dubbele inhoud gaat. Hoe dan ook, los het probleem van duplicate content zo snel mogelijk op.

Wat is duplicate content?

Duplicate content kun je vertalen als dubbele content. Hierbij staat een en dezelfde content meerdere keren op je website. Bewust of onbewust, daar zit een groot verschil in. Onbewuste duplicate content ontstaat doordat de website op zowel http als https draait of dat je gebruik maakt van www of juist géén www voor de URL.

In andere gevallen kies je bewust voor duplicate content. Dit zie je bijvoorbeeld bij landingspagina’s met een plaatsnaam voorkomen. Dezelfde tekst wordt herbruikt, alleen met een andere plaatsnaam. Dit is een voorbeeld van bewuste duplicate content website:

  1. Een SEO tekstschrijver Amsterdam inhuren? Dan ben je hier aan het juiste adres!
  2. Een SEO tekstschrijver Utrecht inhuren? Dan ben je hier aan het juiste adres!

Hoe schadelijk is dubbele inhoud op je website?

Google zal echt niet over een enkel regeltje duplicate content vallen, maar wel wanneer het om hele lappen tekst gaat. Bij dubbele inhoud is dezelfde tekst via twee of meer URL’s bereikbaar. Het maakt hierbij niet uit of je alleen de plaatsnaam of een enkel woordje verandert, het is en blijft dubbele content.

Hoe schadelijk is dubbele inhoud op je website? Ten eerste moeten spiders jouw website crawlen. Je hebt een beperkt crawlbudget, dit betekent dat spiders niet alles op je website doorlopen. Wanneer deze spiders dubbele content crawlen, is er geen ruimte meer om de rest door te lopen. Hierdoor worden belangrijke pagina’s niet geïndexeerd.

Google moet een keuze maken tussen de dubbele pagina’s en zal slechts één pagina in de zoekresultaten tonen. Het kan dat de andere pagina wel in de zoekresultaten staat, maar dan een stuk lager.

Voor SEO oftewel zoekmachine optimalisatie is interne duplicate content op je website niet schadelijk, maar wel vervelend.

Wel schadelijk: externe duplicate content

Je komt op het internet een leuk geschreven tekst tegen. Hoe gemakkelijk is het om deze tekst over te nemen en op je eigen website te plaatsen? Op dat moment spreken we van externe duplicate content. De inhoud op je website staat al op een andere website. Externe duplicate content is wel schadelijk voor je website!

Ten eerste schend je het auteursrecht: in veel gevallen mag je artikelen van anderen niet zomaar overnemen, tenzij hier een bepaalde licentie op zit. Zie het artikel mag je teksten van Wikipedia kopiëren.

Google is niet blij met gejatte teksten. Dit kan je in het slechtste geval een penalty en totale uitsluiting binnen de zoekresultaten opleveren. Het is dan ook belangrijk om duplicate content op je website zo snel mogelijk op te lossen.

Duplicate content oplossen

Laten we snel duplicate content oplossen. Dit doe je ten eerste door unieke content te creëren. Heb je meerdere landingspagina’s met verschillende plaatsnamen? Voorkom dan dezelfde teksten maar maak elke tekst uniek. Dit is ook nog eens leuker voor je websitebezoekers, de kans is namelijk groot dat ze op verschillende plaatsnamen zoeken.

Heb je toch duplicate content op je website? Gebruik dan de HTML tag rel=”canonical”. Hiermee geef je aan zoekmachines aan dat je deze URL geïndexeerd wil hebben en niet de andere URL. Houd er wel rekening mee dat het hier om een verzoek gaat, zoekmachines mogen dit weigeren.

Kijk ook goed naar de verschillende versies van je website. Is je website of webshop zowel via http als https bereikbaar, stuur de websitebezoekers dan naar de juiste versie door. Ditzelfde geldt wanneer je gebruik maakt van www of non-www.

Externe dubbele inhoud: nieuwe SEO-teksten laten schrijven

Voorkom externe dubbele inhoud oftewel “gejatte” teksten. Ga altijd voor unieke content. Dit zorgt ervoor dat je beter vindbaar bent in zoekmachines. Bovendien krijg je geen problemen met andere websites, je wilt immers geen schadeclaim aan je broek hebben hangen.

Kies bij voorkeur voor SEO teksten, deze zijn zoekmachinevriendelijk. Als SEO tekstschrijver scoor ik hoog in Google en Bing, dat wil jij toch ook? Hier kan ik jou bij helpen. Ik schrijf unieke teksten die aan de richtlijnen van zoekmachines voldoen. Meer informatie over het laten schrijven van SEO-teksten, productomschrijvingen, nieuwsbrieven of iets anders? Neem vrijblijvend contact op.