DTG, wel of niet doen?

DTG oftewel Youvia, want zo heten ze tegenwoordig, biedt online marketing en websites aan. Vooral voor startende ondernemers is dit interessant. Maar dan nog rijst de vraag: DTG wel of niet doen? Want niet iedereen is even tevreden met de diensten van DTG.

Over DTG/ Youvia

Iedereen heeft het over DTG terwijl ze al een tijdje Youvia heten. Maar goed, DTG is een afgeleide van De Telefoongids & Gouden Gids. Daar is het ooit allemaal mee gestart. Omdat niemand meer gebruik maakt van een telefoongids of Gouden Gids moest DTG wel met iets anders komen. Dit is online marketing geworden.

Wanneer je naar de website van DTG gaat kom je automatisch op de website van Youvia uit. Denk dus niet dat je per ongeluk op de verkeerde website zit want Youvia is echt dezelfde als het vroegere DTG!

Dit vind je bij DTG        

DTG/ Youvia heeft verschillende producten. De eerste is online vindbaarheid middels SEA. Dit staat voor adverteren in zoekmachines Google en Bing.

Het tweede is de online aanwezigheid. Ook wel bekend onder DTG websites.

Online bereik is een derde product van DTG. Hiermee richt jij je op je zichtbaarheid op Facebook, Tripadvisor, Apple en Google Maps.

Dan is er de online reputatie oftewel reviews. Hierbij verzamel je reviews en zijn deze zichtbaar op belangrijke websites.

DTG staat vooral bekend om de DTG websites. Veel ondernemers laten hier een website bouwen. Dit kan tegen een startbedrag waarna je ook nog te maken krijgt met een maandelijks bedrag. Hier zit je minimaal een jaar aan vast.

DTG wel of niet doen?

Je hebt ergens van DTG gehoord en bent benieuwd of een van hun diensten bij jou aansluit. Omdat je twijfelt blijf je met de vraag lopen, DTG wel of niet doen? Om dit te weten te komen kijk je naar de voordelen en nadelen van DTG en vooral wat het jou oplevert.

Voordelen van DTG

Natuurlijk heeft DTG een aantal voordelen, anders zouden niet zoveel ondernemers hiervoor kiezen. Wanneer je naar de diensten van DTG kijkt dan is dit echt uitgebreid. Je kunt hier terecht voor het verbeteren van je online vindbaarheid (SEO) maar ook voor een goede vindbaarheid middels adverteren (SEA). Dit zijn twee diensten die je bij de meeste online marketingbureaus vindt.

Maar er is meer, want DTG richt zich ook op reviews voor jouw onderneming of website. Voor veel bedrijven zijn reviews belangrijk. Ze laten zien hoe tevreden (of ontevreden) klanten of opdrachtgevers zijn.

DTG is ook het platform om je zichtbaarheid op social media en in Google Maps te vergroten. Dan kun je hier ook nog eens je eigen website laten bouwen. Je ziet, bij DTG vind je alles onder één dak. Hierbij verschilt DTG niet zo heel veel van veel online marketingbureaus maar ze zijn wel een stuk goedkoper. Dit komt omdat ze veel diensten geautomatiseerd aanbieden.

DTG websites, is dat wat?

Een belangrijk onderdeel zijn de DTG websites. Voor een website van drie pagina’s betaal je eenmalig opstartkosten (vanaf) € 240*. Vervolgens ben je maandelijks nog eens € 29* kwijt. Hierbij ga je een jaarcontract aan dat pas na dit eerste jaar opzegbaar is. Alles bij elkaar opgeteld betaal je het eerste jaar minimaal € 588 voor een website. Met drie pagina’s, veel is dat niet. Je zal al snel uit willen breiden waarbij ook de kosten oplopen.

DTG websites kunnen hierdoor erg prijzig worden. Vooral wanneer je kijkt naar het nadeel van DTG websites. Zodra je jouw contract opzegt ben je ook gelijk je website kwijt. Dit is dus niet jouw eigendom!

*Prijspeil: 29 mei 2020

De nadelen van DTG (SEO)

Moet je DTG wel of niet inhuren wanneer je alle voordelen hebt bekeken? Vergeet ook de nadelen niet! Ten eerste over de prijs. Het is een feit: ze zijn goedkoop. Aan de andere kant kunnen ze dit zo goedkoop houden omdat ze alles op grote schaal aanbieden. Hierbij is veel geautomatiseerd.

Het probleem hiervan is dat deze wijze van online marketing niet altijd even effectief is. Het werkt prima voor kleine websites en startende ondernemers maar grote websites hebben hier in de regel minder profijt van.

Dan is er ook nog iets te zeggen over het contract dat je met DTG aangaat. Op verschillende websites laten klanten van DTG weten dat ze het contract maar moeilijk op kunnen zeggen. Of dit nog steeds zo is daar kan ik niet over oordelen, maar wel iets om rekening mee te houden.

Conclusie: DTG wel of niet inhuren (SEO)

Wanneer je de voor- en nadelen tegen elkaar afweegt kom je al snel tot een conclusie. DTG is goedkoop en biedt veel gebruiksgemak. Hiermee is het zeer interessant voor startende webmasters en de ondernemer met de kleine beurs.

Wie een grote website heeft of over voldoende budget beschikt kan het beter op een meer serieuze manier aanpakken. Een online marketingbureau, een webdesigner, een SEO tekstschrijver, allemaal specialisten die zich specifiek op jouw onderneming en jouw doelgroep richten. Dit is een persoonlijke aanpak waar je in de praktijk meer profijt uit haalt. Het kost natuurlijk wat meer maar dan heb je ook wat.

Een SEO tekstschrijver voor je website of webshop

Een belangrijk onderdeel van online marketing en zoekmachine optimalisatie is content middels teksten. Een SEO tekstschrijver zorgt voor een betere zichtbaarheid. Hierbij is het doel: een hogere positie in de zoekresultaten van zoekmachines.

Als SEO tekstschrijver ben ik eigenlijk SEO UX tekstschrijver. Dit is een samenvoeging van SEO (zoekmachine optimalisatie) en UX (User Experience). Oftewel: teksten die goed vindbaar zijn in zoekmachines en ook nog eens uitstekend converteren.

Wil je hier meer over weten? Neem contact op.