Dropshipping als marketingstrategie voor leveranciers en importeurs

Steeds meer webwinkels maken gebruik van dropshipping. De webshop legt geen eigen voorraad aan en hoeft hierdoor minder te investeren. Dit is ideaal voor startende ondernemers, maar ook voor deelnemers een beperkt budget en te weinig opslagcapaciteit.

Dropshipping is een marketingstrategie die interessant is voor productaanbieders zoals fabrikanten, groothandelaren en importeurs. Het zorgt voor een continue stroom aan klanten zonder dat hier promotie voor nodig is. De kosten voor promotie neemt de webshop op zich.

Wil je meer verkeer naar je website of naamsbekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Wat is dropshipping en hoe werkt het?

Dropshipping is een nog niet zo oude e-commerce-methode. Het is ontstaan toen het aantal webshops groeiden, en waarbij er behoefte was aan het laag houden van de kosten.

De webshop heeft de aangeboden producten niet op voorraad. Zodra een klant een product koopt legt hij de bestelling bij de leverancier neer. Dit kan om een Nederlandse buitenlandse leverancier (bijvoorbeeld groothandel of fabrikant) gaan. De leverancier handelt de bestelling af.

Dropshipping heeft voordelen voor zowel de webshop als de leverancier. Het is vooral een goed businessmodel voor startups, omdat er weinig investering en geen opslagruimte nodig is. Voor leveranciers heeft het ook tal van voordelen. Over die voordelen wil ik het gaan hebben.

Meer producten verkopen

Voor leveranciers kan het lastig zijn om bedrijven te vinden om mee samen te werken. Juist daarom is dropshipping zo interessant. Doordat meerdere webshops de producten online tonen, verhoogt dit het aantal klanten. Dit levert meer omzet op, en dat is waar het binnen de e-commerce om draait.

De markt uitbreiden

Als Nederlandse leverancier wil je mogelijk de markt uitbreiden. Het zou geweldig zijn om de producten ook in het buitenland aan te bieden. Maar dit is niet zo eenvoudig, want je moet met verschillende zaken rekening houden. Zoals de verzendopties in het buitenland, betaalmogelijkheden en misschien wel een vreemde valuta en de juridische kant van het verkopen.

Ondanks handige vertaalprogramma’s is het vaak lastig om met buitenlandse klanten te communiceren. Dropshipping rekent direct met al deze problemen af. Als leverancier hoef je niet met buitenlandse klanten te communiceren. Bovendien is de dropshipper verantwoordelijk voor naleving van consumentenregels.

Het enige waar je rekening mee moet houden is het verzenden naar het buitenland. Maak hiervoor afspraak met de webshops, die zullen immers de verzendkosten doorberekenen aan de klant. Ook moeten webshops duidelijk zijn met betrekking tot levertijden.

Zelfs wanneer je als leverancier niet in het buitenland actief wil zijn, is dropshipping een geweldige manier om het aantal Nederlandse klanten uit te breiden.

Minder risico voor leveranciers

Omdat webshops of groothandelsklanten de (lokale) consumentenregels na moeten leven, gaat de leverancier minder risico aan. Het is vaak een punt van discussie wie verantwoordelijk is voor garantie. Wat gebeurt er wanneer een product kapot gaat?

De partij waar de consument zijn aankoop heeft gedaan, in dit geval de webshop, moet de garantieafhandeling voor rekening nemen. Dit betekent dat de dropshipper het product moet vervangen of repareren. Vaak zal de dropshipper hiervoor bij de leverancier uitkomen. Als leverancier ben je namelijk het eerste aanspreekpunt en ook wettelijk verplicht om met betrekking tot garantie medewerking te verlenen. Maar het kost veel minder tijd en geld omdat de dropshipper de communicatie met de klant op zich neemt.

Meer flexibiliteit

Nog een voordeel van dropshipping als marketingstrategie is de flexibiliteit. Dropshipping is makkelijk schaalbaar en je kunt je bedrijf altijd en overal draaiende houden. Je hebt alleen een internetverbinding nodig, zodat de communicatie tussen jou als leverancier en groothandelsklanten op rolletjes loopt. Het internet speelt een belangrijke rol bij het binnenkomen van bestellingen.

Flexibiliteit zit hem ook in het uitbreiden van de markt en een hogere productverkoop.

Gratis marketing voor leveranciers

Als leverancier wil je dat je product goed in de markt staat. (Online) marketing is het promoten van de producten of het opbouwen van naamsbekendheid. Omdat marketing geld kost en veel tijd met zich meebrengt, is dropshipping een zeer goede keuze. Webshops of groothandelsklanten verrichten de marketing.

Dit betekent dat je als leverancier profiteert van de marketing die je groothandelsklanten uitvoeren. Ze zorgen ervoor dat je product onder de aandacht van het publiek komt. Zonder dat het ook maar één cent kost.

De nadelen van dropshipping

Het is goed om ook rekening te houden met de nadelen van dropshipping. Een van die nadelen is dat je geen grip hebt op kwaliteitscontrole. Sommige webshops laten het product niet rechtstreeks naar de klant sturen maar ontvangen dit eerst zelf. Hierdoor weet je niet hoe het product bij de eindklant aankomt.

Als leverancier moet je iets van een retourbeleid en klachtproces verzorgen. Het is wel zo dat de webshop het eerste aanspreekpunt voor de klant is. Maar leveranciers waaronder groothandelaren, fabrikanten maar ook importeurs, hebben zich wel aan de wettelijke regels te houden. Dit betekent dat ze uiteindelijk tóch garantie moeten verlenen.

Een ander nadeel is dat er wel eens verzendproblemen ontstaan. Wanneer webshops pas inkopen wanneer hun klanten een bestelling plaatsen, komt de bestelling vaak te laat bij de klant aan. Maar er kan ook sprake zijn van miscommunicatie. Bijvoorbeeld dat het de bedoeling was dat producten rechtstreeks naar de eindklant worden gestuurd, maar dat je deze per ongeluk naar de webwinkel stuurt. Of andersom: de eindklant ontvangt het product terwijl dit naar de webshop moest.

Soms ontstaan er voorraadproblemen. Bijvoorbeeld omdat verschillende webshops plots een en hetzelfde product willen hebben. Maar het kan ook dat je met voorraad blijft zitten, omdat eindklanten niks bestellen. Je hebt als leverancier of importeur namelijk geen kijk op wat en wanneer eindklanten bestellen, of waar ze naar op zoek zijn.

Overweeg zowel de voor- als nadelen voordat je dropshipping als marketingstrategie toepast.


Bianca schreef meer dan 30.000 artikelen voor het internet. Ze heeft een enthousiast en ervaren team van specialisten opgebouwd.

We zijn het startpunt voor elke (nieuwe) website.
Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven?