Dode links opsporen en waarom dit zo belangrijk is

Bijgewerkt: 17 november 2022

Een link of hyperlink is een klikbare tekst dat naar een webpagina of een stukje tekst leidt. Tot zover duidelijk, maar wat zijn dode links? Dat zijn in ieder geval geen hyperlinks die er slapjes bijhangen. Nee, het gaat hier om linkjes die niet meer werken. Ze verwijzen nergens naartoe.

Meestal ontstaan dode links omdat webpagina’s zijn verwijderd. Maar het kan ook dat je een verkeerde link hebt opgegeven.

Het vervelende aan dode hyperlinks is dat de bezoeker een foutmelding ziet, of op een lege pagina uitkomt. Hierdoor raakt deze in de war of misschien wel verdwaald. Dit is nadelig voor de bezoektijd op je site maar ook voor je omzet. Daar komt nog bij dat zoekmachines een hekel aan dode links hebben.

Twee oorzaken van dode hyperlinks

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Je hebt het hierboven al kunnen lezen, er zijn verschillende oorzaken van dode links. Hieronder een betere beschrijving.

Verwijderde webpagina’s

Stel dat je in je tekst een linkje maakt die verwijst naar de pagina biancawalraven.nl/kom-binnen. Je hebt het goed gecontroleerd en de link werkt. Vervolgens besluit ik om die pagina te verwijderen. Het gevolg is dat jouw hyperlink niet meer werkt.

Het kan natuurlijk ook dat je naar een webpagina binnen je eigen site linkt, en dat je deze uiteindelijk verwijdert. Het effect is hetzelfde.

Een verkeerde hyperlink

Dan kan het ook gebeuren dat je een verkeerde hyperlink opgeeft. Bijvoorbeeld biancawalraven.nl/kombinnen in plaats van biancawalraven.nl/kom-binnen. Zie je het kleine verschil, waarbij er een streepje (-) tussen kom en binnen aanwezig is? Wanneer je een link verkeerd schrijft dan kan dit zomaar tot een dode link lijden.

De gevolgen van dode linkjes

Het eerste gevolg van dode linkjes is dat bezoekers op een verkeerde pagina terechtkomen. In het beste geval dan, want meestal ontstaat er een foutmelding. Soms wordt er een 404-pagina getoond, en dit is de meest hinderlijke pagina die bestaat.

WordPress en ook veel andere CMS- websites tonen een alternatieve tekst. Bijvoorbeeld dat de pagina niet kan worden gevonden, met de mogelijkheid om iets op te zoeken. Kijk maar eens naar het voorbeeld hieronder.

Sommige websites maken een aparte 404-pagina, dat kan natuurlijk ook.

Het tweede gevolg van dode linkjes is dat zoekmachines er niet veel mee kunnen. Je leidt ze naar een webpagina die niet meer bestaat. Dit is heel vervelend voor zoekmachines en voor jezelf, want de spiders besteden crawlbudget op een verkeerde manier.

Wanneer een koppeling op je pagina niet meer werkt dan is dit van invloed op de kwaliteit en zoekmachine optimalisatie (SEO). Oftewel: je SEO-score gaat omlaag. En dat is weer van invloed op de ranking in de organische zoekresultaten.

Dode linkjes opsporen

Je voorkomt dit probleem door regelmatig de linkjes op je website te controleren. Doe dit met zowel interne als externe linkjes.

Wanneer je een kleine website hebt dan is het niet zo moeilijk om dode linkjes op te sporen. Je kunt dit handmatig doen, simpelweg door de linkjes allemaal aan te klikken. Maar wat doe je wanneer je tientallen, honderden of misschien wel duizenden webpagina’s hebt? Dan maak je gebruik van een speciale tool.

Google Webmasters

Heb je een website, dan is het altijd verstandig om je aan te melden bij Google Webmasters. Dit is een programma waarmee je je website beheert. Je voegt een sitemap toe, nieuwe URL’s en verwijdert oude URL’s. Je hebt inzicht in de bezoekerstatistieken, rankings maar ook linkjes.

Dode links check je onder het gedeelte Crawlfouten. Je ziet hier welke interne links niet meer werken. Maar ook of er dode links op andere websites staan vermeld, en die vervolgens naar een niet bestaande webpagina van jou leiden.

Interne dode links kun je zelf verwijderen. Eventueel kun je het linkje vervangen, of je zorgt voor een omleiding naar een bestaande webpagina. Backlinks naar je webpagina’s zijn wat lastiger aan te passen, want dit moet de andere websites doen. Hiervoor neem je contact op met de desbetreffende webmaster.

Broken Link Checker als plug-in

Heb je een WordPress website, dan zou je ook een plug-in kunnen installeren. Bijvoorbeeld Broken Link Checker plug in. Deze controleert gebroken links op je website. Het is echter niet aan te raden om hier gebruik van te maken. Niet omdat het niet zou werken, want dat doet het juist wel. Maar plug-ins vertragen je website. Hoe meer je er installeert, hoe slechter dit voor de snelheid van je site is.

Het is dus beter om via het Google webmasterprogramma dode links op te sporen. Bovendien is dit ook wat betrouwbaarder dan een plug-in.

Ahrefs en SEMrush

Deze twee SEO tools worden veel ingezet door marketeers, maar ook door bedrijven met een grote website. De SEO-tool geeft je de mogelijkheid om je rankings te controleren, op welke zoektermen je scoort en nog wat andere zaken.

Wanneer je gebruik maakt van Ahrefs en SEMrush kun je de website ook controleren op de aanwezigheid van dode links. Hiervoor moet je een nieuw project aanmaken en de URL van je website ingeven. Vervolgens zal de tool je website scannen. Bij grote websites kan dit tot wel 40 minuten duren.

Houd er rekening mee dat Ahrefs en SEMrush twee mooie tools zijn, maar niet gratis. Wanneer je een van de gratis versies gebruikt dan zijn de mogelijkheden heel beperkt.

Screaming Frog

Dode links opsporen met behulp van desktop software? Denk dan eens aan Screaming Frog. Ook weer een SEO tool die je (beperkt) gratis mag gebruiken. De software installeer je op je apparaat en is geschikt voor Windows, MacOS en zelfs Ubuntu (Linux).

Brokenlinkcheck.com

De laatste optie is online dode links checken, dit doe je via de website brokenlinkcheck.com. Voer de URL van je website in en ook de beveiligingscode. Vervolgens kies je of je alleen op gebroken links wil controleren of alle exemplaren van dode links. Dit laatste is wat langzamer maar wel een stuk uitgebreider.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven