Discover Google/ app: optimaliseer je website

Bijgewerkt: 14 augustus 2021

Maak je gebruik van Discover (Google)? Dit stond voorheen bekend als Google feed. Het gaat hier om een content app die informatie toont op basis van persoonlijke interesses. Voor webmasters of bedrijven is het heel belangrijk om de website aan de hand van Google Discover te optimaliseren.

De werking van Discover

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Niet iedereen is bekend met Google Discover. Toch heeft het wereldwijd meer dan 1 miljard gebruikers. Dankzij Discover blijf je continu op de hoogte van je eigen interesses en niet die van anderen.

Binnen de nieuwe versie zie je niet alleen artikelen maar ook video’s en visuele inhoud. Ook ontdek je groenblijvende inhoud. Dit zijn bestaande artikelen en video’s die misschien al enige tijd op het internet staan maar voor gebruikers helemaal nieuw én interessant zijn.

Gebruikers passen heel eenvoudig aan wat ze wel en niet zien. Dit gaat via de Discover App (Android en iOS) of desktop versie.

Discover uitschakelen (of aanpassen)

Gebruikers die liever geen updates voor interesses willen ontvangen kunnen Discover uitschakelen. Open hiervoor de Google app op smartphone of tablet. Klik rechtsonder op meer -> instellingen > algemeen en schakel Discover uit. Via iPhone of iPad werkt het uitschakelen van Discover op dezelfde manier.

Om Discover in de browser uit te schakelen: bezoek de website google.com. Tik op het menu, ga naar instellingen > Discover en selecteer niet weergeven op homepage.

Discover aanpassen? Via de Google app tik je op meer > je gegevens op Google zoeken > web- en app activiteit. Kies welke updates je wilt ontvangen. Maak je gebruik van de Google Chrome browser? Ga dan naar voorgestelde artikelen beheren.

Website optimaliseren voor Discover

Google Discover wordt steeds vaker gebruikt. Binnen Google Search Console vind je zelfs een apart prestatierapport voor Discover. Het is dan ook dat steeds meer SEO-specialisten zich hiermee bezighouden.

Discover werkt op basis van autoriteit en vertrouwen. Hoe vaker een Discover gebruiker op een artikel van jou klikt, hoe groter de kans dat andere artikelen van jouw hand in de persoonlijke feed verschijnen. De grote websites zien sinds de komst van Discover hun bezoekersaantallen groeien. Voor kleine websites is dit een stuk lastiger. Daarom is het belangrijk om de website voor Discover te optimaliseren.

Evergreen content

Het start allemaal met het creëren van evergreen content. Dit zijn handleidingen, tips of opsommingen die niet alleen nu maar ook over enkele jaren nog van grote waarde zijn. Creëer dus vooral wat tijdloze content. Pas deze content eventueel tussentijds aan, zodat de teksten ook echt actueel blijven.

Lijstgebaseerde blogposts doen het altijd goed. Maar ook handleidingen die echte meerwaarde bieden. Denk hierbij aan een handleiding over het aanpassen van telefooninstellingen of unieke recepten. Je kunt het zo gek niet bedenken maar voor alles kun je evergreen content creëren.

Nieuwswaardige content

Wissel evergreen content met nieuwswaardige content af. Dit betekent dat je actuele content (nieuwsberichten) maakt. Het nadeel van nieuwswaardige content is dat het niet geheel tijdloos is. Na enkele dagen, weken of maanden is het bericht niet meer actueel. Aanpassen is vaak lastig.

Waarom zou je dan toch nieuwswaardige content plaatsen? Omdat je hiermee laat zien dat je inspringt op nieuwste ontwikkelingen of gebeurtenissen. Google houdt van actieve en actuele websites. Combineer daarom evergreen content met nieuwsartikelen.

Discover & blogposts

Wat hebben Discover en blogposts met elkaar te maken? Meer dan je denkt! Discover gebruikers zijn namelijk geïnteresseerd in nieuwe artikelen binnen hun interessegebied. Met een blogpost deel je je kennis, ervaring of een mening. Maar een blogpost kan ook dienen voor het delen van informatie of het geven van tips.

Het voordeel van een blogpost is het persoonlijk karakter. Dat is dan ook precies waarom mensen zo graag blog artikelen lezen. Wie regelmatig een nieuwe blogpost op de website plaatst optimaliseert de website zeker voor Discover van Google.

Unieke afbeeldingen en video’s

Discover draait ook om afbeeldingen en video’s. Het probleem is dat veel websites gebruik maken van stockfoto’s of gratis afbeeldingen via bijvoorbeeld Pixabay. Leuk wanneer je een enkele afbeelding gebruikt maar niet wanneer je binnen de feed van Discover gebruikers wil verschijnen.

Plaats daarom alleen unieke afbeeldingen en video’s. Zorg er ook voor dat deze afbeeldingen en video’s niet elders op het internet staan. Maak dus ook niet gebruik van insluiten of embedden van video’s.

Hoger in Google

Nog een methode om bij Discover gebruikers te verschijnen: zorg voor een hoge positie in Google. Wanneer de gebruiker een zoekopdracht invoert en jij staat bovenaan in de zoekresultaten dan is de kans heel groot dat hij of zij doorklikt naar jouw website. Een klik op je website vergroot de kans dat er meer van jouw artikelen in de Discover feed verschijnen.

Zorg dus dat je goed zichtbaar bent in zoekmachines. Dit doe je door het creëren en delen van de beste SEO content. Dit soort content scoort hoog in zoekmachines maar is ook overtuigend voor de lezer.

Inhuren van een SEO tekstschrijver

Moeite met Discover of een goede positie in de organische zoekresultaten? Het creëren van SEO content is niet zo eenvoudig. Dit zie je terug aan de duizenden websites waarvan er slechts enkelen bovenaan in Google staan. De schrijvers die goed in zoekmachines scoren die weten alles van SEO oftewel zoekmachine optimalisatie af.

Zo iemand helpt jou aan een goede positie in Google, Bing, Yahoo! en andere zoekmachines. Het inhuren van een SEO tekstschrijver is dan ook een goede investering. Behoefte aan de betere tekstschrijver tegen een verrassend goed tarief? Neem contact op, dan bespreken we de kosten. Je mag natuurlijk ook om andere informatie vragen.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven