Direct response copywriting – wervende tekst schrijven

Bijgewerkt: 15 augustus 2021

Maak je al gebruik van direct response copywriting? Je komt deze term steeds vaker tegen, maar wat is het eigenlijk? Met direct response tekstschrijven mik je op een directe actie. Lees snel verder, want je leert vandaag wat direct response copywriting is en hoe je dit effectief inzet.

Wervende teksten voor de website

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Tekstschrijvers adverteren hier vaak mee: wervende teksten. Wat zijn wervende teksten nu eigenlijk? Het gaat hier om een tekst die de lezer aanzet tot het ondernemen van een actie. Vaak noem je dit een call-to-action: een korte wervende zin. Zie het als een geschreven reclameslogan of een aanmoediging.

Bestel vandaag nog wervende teksten

Dit is een voorbeeld van een call-to-action (wervende tekst). Het probleem is dat veel tekstschrijvers het wel beloven maar helemaal geen wervende teksten schrijven. Hier kom ik later op terug.

Geloof je het allemaal wel en wil je direct door naar het onderdeel “direct response copywriter inhuren”? Scrol dan maar door naar de allerlaatste alinea.

Wat is direct response copywriting?

Direct response copywriting heeft alles met wervende teksten te maken. Je probeert de lezer een actie uit te laten voeren. Voorbeelden van acties zijn:

  • Inschrijven voor een nieuwsbrief
  • Contact opnemen
  • Een e-book downloaden
  • Iets kopen
  • Jouw bericht op social media delen
  • Je op social media volgen

Direct response copywriting is dus niets anders dan het schrijven van wervende teksten, alleen met een mooier woord omschreven. Onthoud wel dat direct response copywriting geen korte call to action is.

Zo ziet een direct response tekst eruit

Waarom niet alle tekstschrijvers wervende teksten schrijven (grappige zin, spreek die eens hardop uit).

Omdat sommige schrijvers niet echt weten hoe je een direct response webtekst opbouwt. Daarnaast bevatten sommige teksten een onjuiste zinsbouw of veel taal- en spellingfouten. Hierdoor gaat de kracht van de wervende tekst verloren.

Hoe het wel moet? Ik laat je in 3 stappen zien hoe je een direct response webtekst schrijft.

Stap 1: pakkende titel

Niets zo moeilijk als het bedenken van een pakkende titel. Het is de kop of titel die ervoor zorgt dat je door wilt lezen. Een titel moet de aandacht trekken en nieuwsgierigheid prikkelen. Hieronder twee titelkoppen: voor welke zou jij kiezen?

  • Cryptomunten kopen: dit moet je absoluut weten
  • Koop cryptomunten

De eerste titel laat niet alleen zien waar het artikel over gaat maar wekt ook de interesse. De lezer denkt: wat moet ik absoluut weten voordat ik hieraan begin? Is er misschien iets met cryptomunten aan de hand? De tweede titel ziet er dood uit en nodigt niet uit om verder te lezen. Koop cryptomunten is net zoiets als koop een fles cola. Ja, dat weten we wel.

Tip 2: overtuig de lezer met informatie

Je biedt een product of dienst aan. Waarom zou iemand dit bij jou kopen? Omdat jij de expert bent. Dit laat je zien door alle informatie die je toont. Schrijf een uitgebreid artikel waarbij je het probleem van de klant weergeeft en hier een oplossing voor biedt. Daarnaast geef je informatie over het product of de dienst.

Hoe meer de lezer over jou of jouw product/ dienst te weten komt, hoe meer deze ervan overtuigd raakt dat jij degene bent die zijn problemen oplost.

Had je al problemen met het bedenken van een knettergoede titel? De inhoud van het artikel is misschien wel net zo moeilijk. Op het eind moet ook nog eens een call-to-action staan. Welja, dat kan er ook nog wel bij.

Stap 3: SEO toepassen

Direct response copywriting oftewel een wervende tekst is nog geen SEO tekst. SEO is zoekmachine optimalisatie en bedoeld om hoger in Google te komen. Of een andere zoekmachine, want er zijn er natuurlijk meer.

Hoe maak je een wervende tekst SEO proof? Is dit door het toevoegen van zoekwoorden? Een juiste spelling en grammatica? Tussenkopjes of een goede verdeling van de alinea’s? Het is het allemaal: dit en nog veel meer. Een tekst SEO proof maken vraagt heel wat kennis en ervaring. Dat doe je niet zomaar tussen de bedrijven door.

Direct response tekstschrijver inhuren

Nu komt mijn eigen verkooppraatje. Hier kan ik kort over zijn: bovenstaande tekst is direct response en ook nog eens SEO proof. Ik heb je namelijk het probleem en de oplossing maar ook achterliggende informatie laten zien.

In zoekmachines scoort dit artikel goed, kijk maar naar onderstaande afbeelding. Ik sluit zonder call-to-action af want stiekem weet je al wat je wilt: wervende SEO proof teksten. Neem direct contact met mij op of kijk nog even gezellig op mijn website rond.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven