Een digitaal marketingbureau of zelf personeel aannemen

Marketing is voor elk bedrijf onmisbaar. Het helpt je in je online zichtbaarheid en het promoten van je merk, product of dienst. Kleine bedrijven vertrouwen op een extern digitaal marketingbureau. Maar het zijn vooral grotere bedrijven die dit door eigen personeel laten doen.

Voor marketing heb je vooral getalenteerd personeel met veel kennis nodig. Deze kunnen de marketingstrategie uitvoeren en hier de volledige leiding over nemen.

Er zijn een aantal situaties waarbij je toch beter een online marketingbureau inhuurt. Wanneer je hierover twijfelt, dan moet je zeker even verder lezen. Je komt er achter wat de beste keuze is.

Wil je meer verkeer naar je website of naamsbekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

De voordelen van eigen personeel aannemen

Wanneer je personeel aanneemt waaronder marketeers, SEO experts en tekstschrijvers, dan staan die altijd tot je beschikking. Of je ze nu op een saaie maandagochtend of een drukke vrijdagmiddag nodig hebt, ze zijn er.

Personeel aannemen is vooral interessant wanneer je hier veel gebruik van maakt. Maar dat is nu net het probleem, want marketing zet je niet 40 uur per week in. Meestal besteed je hier gedurende enkele uren per week tijd aan. Een en ander is afhankelijk van de grootte van het bedrijf en hoe goed dit in de markt staat. Maar ook wat de doelstellingen zijn.

Waar ligt het omslagpunt? Wanneer je een marketeer of tekstschrijver voor minimaal 20 uur per week nodig hebt, en zeker zes maanden per jaar, dan kun je beter iemand in vaste dienst nemen. Of in ieder geval met een tijdelijk contract werken. Bijvoorbeeld voor zes maanden. Een tijdelijk contract mag je maximaal twee keer binnen een periode van drie jaar verlengen.

Waarom je een digitaal marketingbureau inhuurt

Soms is het beter om toch een extern online marketingbureau in te huren. Of een externe SEO tekstschrijver. Dit heeft ontzettend veel voordelen.

Makkelijk schaalbaar

Misschien besteed je in het begin nog niet zoveel aandacht aan online marketing. Dan is het onzin om hier personeel voor in dienst te nemen. Maar wanneer je in de toekomst toch meer met marketing wil gaan doen, dan schakelt het marketingbureau heel makkelijk mee.

Andersom geldt het natuurlijk ook: je wil van veel naar weinig marketing. Een marketingbureau is schaalbaar, dat wordt met personeel toch een stuk lastiger.

Diepgaande kennis

Het is heel lastig om goed en betrouwbaar personeel te vinden. Een goed digitaal marketingbureau heeft alle kennis in huis. Hier profiteer je van, zonder dat het je iets aan opleidingen of begeleiding kost.

Wil je hoger in Google scoren? Kijk dan vooral of het marketingbureau zelf ook hoog in Google scoort. Je kunt van een bureau dat helemaal niet in zoekmachines vindbaar is, niet verwachten dat ze over de juiste skills beschikken. Je zou ook geen schilder aannemen die helemaal niet kan schilderen.

Een goede samenwerkingspartner

Personeel maakt onderdeel uit van het bedrijf. Veel werknemers hebben een 9 tot 5 mentaliteit. Ze zijn buiten kantoortijd niet meer met marketing bezig. De eigenaar van een marketingbureau of een tekstschrijver is altijd met zijn of haar werk bezig. Het is namelijk vanuit passie of hobby ontstaan.

Met een online marketingbureau ervaar je in veel gevallen een goede samenwerking. Maar dat niet alleen, je kunt er af en toe ook mee sparren. Wil je over SEO, social media maar geen of een andere marketingvorm praten? Ik sta altijd tot je beschikking.

Resultaatgericht werken

Je betaalt een marketingbureau per maand of per project. Een tekstschrijver krijgt juist per tekst of project betaald, soms per woord en nog minder vaak per uur. Dit laatste raad ik overigens niet aan. Weet je waarom niet?

Personeel wordt per uur betaald. Wanneer je de tekstschrijver opdracht geeft om een blog te schrijven, kan deze er makkelijk 6 uur over doen. Er wordt toch per uur betaalt. Maar dat jij als werkgever € 25 per uur moet betalen, daar staat de werknemer niet bij stil. Die blog kost dus 6 x € 25 oftewel € 150.

Een tekstschrijver van buitenaf kan een stuk goedkoper zijn. Maar let op, want er zijn er die nog steeds € 150 vragen. Dan ben je eigenlijk net zo duur uit. Weten wat een blog kost? Minder dan € 80! Vraag vrijblijvend de tarievenkaart aan.

Sorry ik dwaal een beetje af, want ik wou je nog vertellen dat een marketingbureau of tekstschrijver resultaatgericht werkt. Pas wanneer het resultaat op tafel ligt dan krijgt hij of zij betaald. Logisch dat deze dus gedreven aan de slag gaat.

Waarom zou je voor een digitaal marketingbureau kiezen?

Eigenlijk heb ik de voordelen van een digitale of online marketingbureau al op een rijtje zet. Misschien heb ik te weinig over de nadelen gesproken. Wanneer je 40 uur per week een marketingbureau in zou schakelen, dan ben je naar verhouding duur uit. In dit geval zou je toch beter zelf een team binnen je bedrijf samen kunnen stellen.

Heb je flink wat kapitaal opgebouwd? Dan is het helemaal interessant om je eigen team aan te trekken en deze op te leiden. Zo bouw je aan de toekomst, en kun je concurrenten van je afhouden.

Maar zonder een groot budget of kapitaal is een digitaal marketingbureau toch een betere keuze. Dit geldt al helemaal voor kleine bedrijven, of wanneer je minder dan 20 uur per week marketing gaat inzetten. Wat in veel gevallen van toepassing is.

De keuze voor je eigen team

Wanneer je innovatieve producten verkoopt, dan heb je marketeers met technische kennis nodig. In dit geval kan het lastig zijn om een online marketingbureau in te schakelen. Als tekstschrijver beschik ik wel over technische kennis, maar wanneer het om een zeer innovatief product gaat dan heb ik wel input nodig.

Is het nodig om veelvuldig gebruik te maken van de marketeer of de tekstschrijver en is de materie moeilijker dan je zou verwachten? Dan adviseer ik om je eigen team op te stellen. Ga op zoek naar mensen met specifieke technische kennis.

Soms moet de marketeer zich heel snel aan kunnen passen. Bijvoorbeeld bij de verkoop van seizoensproducten of wanneer je met de overheid samenwerkt. Wanneer marketing snel moet worden aangepast, dan kun je ook beter met een eigen team werken. Je hebt dan namelijk de mogelijkheid om het team continu bij te sturen, en eventueel opleidingen aan te bieden.

Aan de hand van bovenstaand verhaal maak je een weloverwogen keuze. Wil je eerst weten wat digitale marketing kost en wat de mogelijkheden zijn? Voel je vrij om meer informatie aan te vragen.


Bianca schreef meer dan 30.000 artikelen voor het internet. Ze heeft een enthousiast en ervaren team van specialisten opgebouwd.

We zijn het startpunt voor elke (nieuwe) website.
Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven?