Delicatessenzaak: 7 tips om meer klanten te trekken

Bijgewerkt: 22 augustus 2021

Meer klanten naar je delicatessenzaak trekken. Ondernemen is al moeilijk genoeg en al helemaal wanneer je een delicatessenwinkel hebt. Vooral in tijden van economische crisis vangt een delicatessenzaak net als horecazaken de eerste klappen op. Hieronder 7 tips om jouw delicatessenzaak meer in de spotlights te zetten.

Tip 1: zet wat lekkers op de toonbank

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Mensen zijn dol op lekker eten, proeven en hebben een neus voor ‘gratis’. Of in ieder geval ‘goedkoop’. Want lekker eten moet niet al te duur zijn. Wil je nieuwe klanten trekken, maak je delicatessenzaak dan zo aantrekkelijk mogelijk. Laat je nieuwe én oude klanten kennismaken met je lekkerste producten. Plaats regelmatig wat lekkere hapjes op de toonbank. Zet er wel een bordje bij met de naam van het product en wat het is, hiermee vergroot je de kans dat klanten het product ook echt kopen.

Tip 2: verras klanten met een recept

Niet direct een manier om nieuwe klanten te trekken maar wel om een vaste klantenkring op te bouwen. En je weet: goed nieuws verspreidt zich snel door. Verras je klanten niet alleen met een kassabon maar ook met een recept. Maar dan wel een recept dat aansluit bij de producten uit jouw delicatessenzaak. Dit idee is overigens niet geheel nieuw, Albert Heijn past dit al jaren toe via hun magazine Allerhande.

Tip 3: vergeet de kinderen niet

Vroeger kregen kinderen bij de slager een plakje worst, bij de bakker een broodje en bij de supermarkt een snoepje. Tegenwoordig zie je dit bijna nergens meer. Zonde, want je trekt hier echt klanten mee. Kinderen die weten dat er ergens iets te halen valt halen hun ouders sneller over om nog eens naar je delicatessenzaak te gaan. Kies uiteraard wel voor een gezonde snack: dat is wat ouders willen zien.

Tip 4: actief op social media

Ook als delicatessenzaak kom je er niet meer omheen: je moet actief zijn op social media. Ga voor een bedrijfspagina of zakelijk Instagram profiel. Twitter en LinkedIn zijn minder geschikt voor een delicatessenzaak. Post regelmatig een interessant bericht of een mooie foto. Alles wat met de delicatessenzaak, de producten en aanbiedingen te maken heeft.

Tip 5: een eigen website

Een delicatessenzaak zonder website? Eigenlijk kan dat echt niet meer. Laat een website ontwerpen en zorg dat hier alle belangrijke informatie op staat. Bijvoorbeeld adres en openingstijden van de delicatessenzaak. Maar ook verkrijgbare producten, nieuws, recepten en nog veel meer.

Tip 6: bovenaan in zoekmachines

Er wordt maandelijks meer dan 860 keer gezocht op het woord ‘delicatessenzaak’ en 880 keer op ‘delicatessenwinkel’. Terwijl Nederland echt niet overspoeld wordt door delicatessenzaken. Daarnaast hebben veel delicatessenwinkels niet eens een eigen website of is deze niet vindbaar in zoekmachines. Hier valt dus nog heel wat winst te behalen. Zorg dat je met jouw delicatessenzaak website bovenaan in Google staat. Je ontvangt het meeste zoekverkeer en een hoop nieuwe klanten.

Tip 7: SEO tekstschrijver inhuren

Deze tip sluit perfect bij nummer 6 aan. Een SEO tekstschrijver zorgt er namelijk voor dat de website van jouw delicatessenzaak beter vindbaar is in zoekmachines. Dit gebeurt middels SEO teksten oftewel zoekmachinevriendelijke teksten. Het is een lastige klus die je niet zelf kunt doen, of je moet SEO-expert zijn. Wil je de online zichtbaarheid van de delicatessenzaak vergroten, huur dan een goede SEO schrijver in.

Dit doe je niet

Natuurlijk zijn er ook een aantal dingen die je beter niet met je delicatessenzaak kan doen. Zoals gratis producten meegeven. Het is natuurlijk altijd leuk om een extraatje aan de klant te geven maar moderne consumenten zijn hier niet meer zo gevoelig voor. Ze vinden het leuker om persoonlijk contact te hebben en de delicatessenzaak op social media te volgen. Dat uitdelen kun je dus beter achterwege laten, het kost een hoop en levert weinig op.

Ook niet doen: een kookworkshop organiseren. Tenzij je een ster in koken bent of nog beter: een vijfsterrenkok. Consumenten zijn steeds kritischer met betrekking dat de prijs-kwaliteitverhouding. Bovendien is een kookworkshop misschien wel leuk maar het is nergens bewezen dat dit je nieuwe klanten oplevert.


Wat betekent delicatesse?

Delicatesse staat voor lekkere hapjes of maaltijden. De meervoud hiervan is delicatessen.

Waar vind ik een delicatessenzaak?

Door heel Nederland zijn er delicatessenzaken gevestigd. Onder andere in Maastricht, Utrecht, Amsterdam en Den Haag. Maar ook in veel kleinere steden en dorpen.

Wat zijn delicatessen online?

We kopen steeds meer online. Dit geldt ook voor de aankoop van delicatessen. Er zijn genoeg delicatessenwinkel die hun producten online aanbieden. Dit kan alleen met lang houdbare producten, en zij de delicatessenzaak over speciaal gekoeld vervoer beschikt.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven