CTA voorbeelden: verleid je bezoekers

Bijgewerkt: 6 december 2022

CTA is de afkorting voor Call To Action. In het Nederlands kun je dit vertalen naar een oproep tot actie. Oftewel: je wil bezoekers overhalen om iets aan te kopen, zich in te schrijven voor de nieuwsbrief of een andere actie. Doorklikken naar een andere webpagina is ook een actie, vergeet dat niet!

Feitelijk bestaat een CTA uit een kort stukje tekst, soms zelfs één woordje. Juist omdat deze tekst zo kort is moet je je er goed over nadenken. Lastig, want hoe kun je met één of enkele woordjes de bezoeker overhalen of overtuigen? Hieronder vind je wat CTA voorbeelden.

CTA betekenis

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


CTA is de letterlijke afkorting van Call To Action. Deze term is zo ongeveer rond het begin van het internettijdperk ontstaan. Websites kregen in de gaten dat het makkelijk is om bezoekers over te halen om actie te nemen. Bijvoorbeeld een aankoop doen of een andere website of webpagina bezoeken.

Vaak wordt gedacht dat een CTA altijd uit een button bestaat. Het klopt dat de meeste CTA’s in een button of knop zijn verwerkt. Maar een los stukje tekst kan ook een oproep tot actie zijn. Wel is het zo dat er vaak een linkje achter een CTA zit. Dit linkje leidt naar een andere webpagina, een inschrijfformulier of een kooppagina. Toch zijn er ook Call To Actions zonder dat hier een linkje achter hangt.

Call To Action voorbeeld

Lastig om te achterhalen wat een CTA exact is en hoe je dit toepast? Hieronder vind je maar liefst 10 keer een goed Call To Action voorbeeld. De stukjes tekst zijn plat neergezet, maar je zou ze ook in een knop kunnen zetten.

  1. Bestel nu
  2. Neem contact op
  3. Schrijf je vandaag nog in
  4. Bekijk de prijs
  5. Vraag meer informatie aan
  6. Vergelijk deze twee producten met elkaar
  7. Vind de beste zorgverzekering
  8. Offerte aanvragen
  9. In winkelmandje
  10. Lees meer over energie besparen

Vaak bestaat een Call To Action uit 1-5 woorden. Maar het kan ook best een wat langer zinnetje zijn. Toch is het belangrijk om een CTA niet te lang te maken, omdat hiermee de kracht verloren gaat. Je haalt er als het ware de vaart uit.

Zo schrijf je een goede CTA

Waar plaats je een Call To Action? Dat is helemaal afhankelijk van het soort website. Veel CTA’s staan boven de vouw. Dit betekent dat de bezoeker hem ziet zonder dat hij hoeft te scrollen. Maar ze worden ook vaak halverwege en onderaan de pagina geplaatst, en zelfs in de footer.

Het is in ieder geval goed om een CTA zo te plaatsen, dat hij opvalt. En dat de bezoeker niet eerst 5000 woorden moet lezen voordat hij bij de Call To Action uitkomt.

Laten we een goede CTA schrijven! De Call To Action moet vooral betrekking hebben op het product of de dienst dat je aanbiedt, of wat je de bezoeker wil laten doen. Is het bijvoorbeeld belangrijk dat mensen zich inschrijven voor een nieuwsbrief? Een goede CTA zou kunnen bestaan uit: “schrijf je in voor de nieuwsbrief”, of “maandelijks de nieuwsbrief in je mailbox ontvangen?”. Met hieronder een inschrijfformuliertje.

Stel nu dat je wil dat mensen iets kopen. Meestal bestaat de CTA dan uit “in winkelmandje” of “Koop nu”. Terwijl je bij het aanvragen van een offerte kiest voor woorden als “vraag een offerte aan”. Of, wanneer je iets anders wil aanpakken: “ontdek onze lage tarieven”.

Waar je ook voor kiest, een Call To Action moet de bezoeker aanzetten om iets te doen. Dat is iets wat je altijd in je achterhoofd moet houden.

Waarom is een Call To Action belangrijk?

Hoe saai zou het zijn wanneer iemand op je website terechtkomt, even rondkijkt en weer vertrekt? Aan zo’n bezoeker heb je weinig. Dit betekent dat de inhoud niet interessant genoeg was en dat het aan een goede Call To Action ontbreekt.

Een CTA is belangrijk omdat je hiermee de bezoeker langer op je website vasthoudt. Bovendien zet je hem aan om zich in te schrijven voor je nieuwsbrief, een artikel te delen, naar je social media te gaan, een offerte aan te vragen of iets te kopen. Kortom, middels Call To Actions gebeurt er veel meer op je website. Bovendien leidt dit tot een trouwer publiek en, wanneer je het goed aanpakt, een hogere omzet. En juist dat laatste is iets waar veel bedrijven naar streven.

Een Call To Action laten schrijven

Op zich is het helemaal niet moeilijk om zelf een Call To Action te schrijven. Vaak is het een kwestie van logisch nadenken. Bedenk vooral van welk stukje tekst je in actie zou komen. Wanneer er ergens staat “klik hier”, zou je dat dan doen? Of zou je dit wantrouwen? Ik denk dat laatste, want mensen vertrouwen het internet minder dan vroeger.

Door logisch na te denken schrijf je de meest perfecte CTA’s. Wanneer je er toch moeite mee hebt, kun je ze altijd laten schrijven. Overigens voeg ik een CTA (meestal) aan blogs, teksten en productomschrijvingen van klanten toe. Een en ander hangt van het onderwerp, product en de branche of niche af.

Ontdek de mogelijkheden om een Call To Action te laten schrijven. Stel je vraag via de e-mail of vraag direct de tarievenkaart aan. En ja, dit laatste was een CTA.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven