CPC hacks om het maximale uit Google Ads kosten te halen

Bijgewerkt: 11 januari 2023

Wanneer je in zoekmachine Google adverteert krijg je te maken met CPC. Dit staat voor Cost Per Click oftewel de prijs die je per click naar je website betaalt. Het maakt hierbij niet uit hoe vaak je advertentie getoond wordt.

Voor kleine bedrijven vormt de CPC een hoge drempel. Wanneer er een paar keer op je advertentie wordt geklikt zonder dat het iets oplevert, ben je al door je budget heen. Daarom deel ik een aantal CPC hacks met je. Zo haal je het beste uit de kosten voor Google Ads.

De duurste zoekwoorden

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Elk jaar wordt onderzoek gedaan naar de meest dure zoekwoorden die in Google Ads gebruikt worden. Voor sommige zoekwoorden moet je meer dan € 10 per klik betalen. Je bent honderden tot wel duizenden euro’s kwijt voordat er een aantal klanten binnenkomen.

Zo blijkt dat juridische zoektermen erg prijzig zijn, maar ook wanneer het om consumentenservices gaat. Daarnaast wordt er grof betaald voor zoektermen omtrent werkgelegenheid.

Over het algemeen is het zo dat longtail-zoektermen duurder zijn dan de korte zoektermen. Er wordt veel vaker op long-tail zoektermen geadverteerd, waardoor de biedingen ook hoger zijn.

Focus niet alleen op CPC

Wanneer je alleen maar bezig bent met de prijs die je per klik betaalt dan zal je vroeg of laat met adverteren stoppen. Dit komt omdat je continu naar je budget kijkt en hoeveel je nog over hebt. Dit zou je niet moeten doen. Bedenk dat sommige bedrijven 25% tot wel 45% van hun budget juist aan marketing en adverteren besteden.

Kleine bedrijven durven dit niet zo goed, omdat ze liever financiële risico’s uit de weg gaan. Natuurlijk, met een lager kapitaal durf je niet zo goed geld uit te geven. Maar risicomijdend gedrag leidt ertoe dat je weinig groei realiseert.

Tip 1: geef niet te snel op

Wanneer je online adverteert, of dit nu een zoekmachines op social media is, moet je er rekening mee houden dat het enige tijd duurt voordat er effect optreedt. De meeste ondernemers zijn ongeduldig. Wanneer de advertentie na drie of vijf dagen nog steeds niks oplevert stoppen ze ermee.

Dat is hartstikke zonde. Het publiek moet een advertentie eerst een paar keer onder ogen krijgen. Herhaling loont. Dan pas treedt er herkenning op en zullen er mensen naar de website klikken. De eerste CPC hack is dan ook: even doorbijten. Minimaal drie weken lang en ja, dat kan financieel pijn doen.

Tip 2: groei met je klanten mee

Stel dat je een webshop hebt met hamsterartikelen. Je verkoopt kooien, bodemtrekking, hamstervoer en speelgoed. Jarenlang heb je veel trouwe klanten. Opeens verdwijnt de ene na de andere klant en je omzet daalt. Terwijl je toch adverteert.

Wat gaat er mis? Je groeit niet met je klanten mee. De hamsters zijn ondertussen overleden (helaas) en die klanten hebben een ander huisdier genomen. Een hond of misschien wel een vogel. Wanneer je alleen maar op hamsterartikelen blijft adverteren zullen oude klanten je niet meer zien.

Je moet dus met je klanten meegroeien. Weet wat ze in de toekomst gaan doen waar hun behoefte ligt. Pas hier je CPC-advertenties op aan.

Tip 3: weet wat het veilingbedrag is

Google Ads werkt als een veiling. De hoogste bieder verschijnt vaak met zijn advertentie bovenaan. Niet altijd hoor, want er zijn meer factoren die een rol spelen. Wanneer je veel te laag biedt zal je advertentie niet getoond worden. Je moet dus weten op welke manier je een bod doet.

Tip 4: het gaat óók om kwaliteit

Naast het bod gaat het ook om kwaliteit. Google moet bepalen of de inhoud van een advertentie aansluit bij een zoekopdracht. Wanneer je adverteert voor sportschoenen dan is het onrealistisch wanneer deze advertentie verschijnt bij een zoekopdracht over uitvaartbedrijven.

Het is belangrijk om goed over zoektermen na te denken, en of het wel verstandig is om hierop te adverteren. Neem ook de tijd om inhoud van de advertentie samen te stellen. Google maakt een keuze tussen de gebruikte zoekterm, de inhoud van de advertentie en het bod.

Tip 5: schat de klikfrequentie in

Je haalt het beste uit je CPC-advertenties wanneer je weet hoe hoog de klikfrequentie is. Bij een hoge klikfrequentie is de kans groot dat je advertentie eerder of hoger wordt getoond. Het is dus zaak om op iets te adverteren waarvan je zeker weet dat hier veel mensen op zullen klikken.

Tip 6: richt je op terugkerende klanten

Van alle mensen die op een advertentie klikken zal 60-70% nieuw zijn. Tot 30% van de bezoekers die via een advertentie op een website uitkomt, is al eens eerder op deze website geweest. Of heeft al eens iets gekocht.

Houd er bij adverteren rekening mee dat je vaak terugkerende klanten aantrekt. Dat is niet erg, want die hebben al een vertrouwensband met je opgebouwd en zullen eerder en sneller kopen. Ook zijn ze geneigd om meer geld uit te geven.

Probeer oude klanten te overtuigen middels een e-mailcampagne of door een band via social media op te bouwen. Hierna ben je ook minder aan CPC ads kwijt.

Klantacquisitiekosten

Richt je niet alleen op CPC maar kijk vooral naar de klant acquisitiekosten. Oftewel: hoeveel kost het je om één nieuwe klant te krijgen? Dit is een veel betere manier om te achterhalen of adverteren werkt, en tegen welke kosten. Maar ook of dit binnen je budget past.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven