Copywriting betekenis & voorbeelden

Bijgewerkt: 15 augustus 2021

Copywriting, iets dat je als bedrijf of webmaster altijd toe moet passen. Het zorgt er namelijk voor dat je beter vindbaar bent en meer omzet binnenhaalt. Met miljoenen andere websites is het echter lastig om de concurrentie aan te gaan. Anderen lijken het altijd beter te doen en hoger in Google te staan. Vandaag staan we stil bij de copywriting betekenis en zie je voorbeelden van hoe het moet.

Copywriting betekenis

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


De copywriting betekenis is niet zo moeilijk. Copy is namelijk Engels voor tekst. Writing betekent schrijven. Copywriting kun je dus letterlijk vertalen naar “tekst schrijven”.

Een copywriter is dus iemand die (wervende) teksten schrijft. Je zou zo iemand tekstschrijver kunnen noemen, maar er is toch verschil tussen beiden. Zo richt een copywriter zich voornamelijk op commerciële teksten of advertentieteksten. Terwijl een tekstschrijver wervende teksten voor het internet schrijft.

En nieuwsartikelen voor een krant of tijdschrift? Dat doet de journalist. Overigens is de moderne tekstschrijver van alle markten thuis en is zowel tekstschrijver, copywriter, interviewer als persvoorlichter en soms zelfs journalist!

Toch noemen we een tekstschrijver een copywriter

Ondanks dat er verschil is tussen een tekstschrijver en een copywriter blijven we deze twee termen door elkaar halen. Wanneer je het over copywriting hebt dan worden hier ook vaak de teksten op een website of website mee bedoeld. Hoe dan ook, het blijft belangrijk dat deze teksten goed vindbaar zijn in zoekmachines én overtuigend (wervend) overkomen.

Waarom is copywriting zo belangrijk?

Iedereen met een website past het toe: copywriting. Ontzettend belangrijk want zonder teksten ziet de website er veel te leeg uit. Een lege website trekt natuurlijk weinig geïnteresseerden. Maar er is meer want een te lege website zal ook niet goed in zoekmachines scoren. Dit komt omdat zoekmachines websites met veel content (teksten) belonen met een hogere positie.

Copywriting is dus onmisbaar wanneer je een website of webshop hebt. Het is echter niet zo dat je de website maar vol moet stoppen met gejatte teksten of teksten van slechte kwaliteit. Wanneer je copywriting niet goed aanpakt dan sta je lager in de zoekresultaten. In ernstige gevallen kan de zoekmachine je zelfs helemaal uit de zoekresultaten halen.

Copywriting voorbeelden

Hoe ziet dat eigenlijk uit, copywriting? Misschien ben je op zoek naar copywriting voorbeelden. In principe hoef je hier niet lang naar te zoeken: nagenoeg elke website is opgebouwd vanuit copywriting. Kijk maar eens naar deze website. Hij heeft een homepage (voorpagina) waarop de belangrijkste informatie staat. Daarnaast vind je een dienstenpagina zoals je dit bij bedrijven veel tegenkomt.

Blogs oftewel blogposts mogen eigenlijk niet op een website ontbreken. Dit is namelijk helemaal de trend, vooral vanaf 2019. Waarom is bloggen eigenlijk zo populair? Middels blogs breng je jouw expertise, mening of informatie op een toegankelijke manier naar buiten. Onder copywriting wordt dan ook bloggen verstaan, dat hoort erbij.

Geef copywriting betekenis!

Gewoon wat teksten op je website plaatsen, dat werkt natuurlijk niet. Wil je bovenaan in zoekmachines staan dan heb je namelijk goede teksten nodig. Zoekmachines waaronder Google letten steeds vaker op kwaliteit.

Geef copywriting betekenis en ga dan ook voor de beste kwaliteit teksten. Dan weet je zeker dat je beter vindbaar bent in zoekmachines. Wist je dat steeds meer bedrijven of webmasters een copywriter inhuren? En dat het ook steeds belangrijker wordt om goed naar de kwaliteit te kijken?

De copywriting kosten

Kijk even rond wat een gemiddelde copywriter of tekstschrijver kost. De tarieven lopen erg uiteen, je betaalt per uur, prijs of project. Vraag de tarievenkaart aan en ontdek dat je altijd per tekst betaalt. Zo hoef jij je niet druk te maken om het werktempo of extra woorden die in de tekst staan. Je komt achteraf nooit voor hogere kosten te staan, wel zo prettig. De copywritingkosten zijn van verschillende zaken afhankelijk. Zo is een korte productomschrijving goedkoper dan een langere blogpost. Terwijl een persbericht meer tijd en energie vraagt en hierdoor nog duurder is.

Gelukkig kun je zelf je budget bepalen. Aan de hand hiervan bepaal je ook wat je exact nodig hebt. Liever eerst advies over je website en een goede online zichtbaarheid? Neem gerust contact op. Een copywriter inschakelen moet namelijk een goede investering voor je bedrijf of website zijn.

Kwaliteit versus prijs

Je hebt de grote kledingwinkelketens en het kleine winkeltje om de hoek. Beiden kopen bij dezelfde fabrikant in, toch zijn er flinke prijsverschillen. De grote winkelketens zijn goedkoper omdat ze een hogere productie hebben. Het kleine winkeltje om de hoek, hoe schattig dat er ook uitziet, heeft een lage productie (verkoop) en moet de prijzen hoog houden. Is dit vergelijkbaar met copywriting? Niet altijd, al hangt een en ander wel van kennis, ervaring en werktempo af.

Over smaak valt niet te twisten, over kwaliteit ook niet. Een goede copywriter heeft een schrijfstijl die perfect bij jouw visie aansluit. Het is namelijk belangrijk dat teksten overtuigend overkomen. Maar ook dat teksten goed in zoekmachines scoren. Je wilt tenslotte zo hoog mogelijk in Google staan. Laten we copywriting betaalbaar maken. Vraag de tarievenkaart aan en ontdek de interessante prijzen. Heb je iets anders nodig of staat dit niet op de kaart, dan vraag je een aparte offerte aan.

Vraag informatie of de tarieven aan

Heb jij interesse in copywriting? Wil jij je website naar een volgend level schieten? Meer websitebezoekers betekent ook een betere conversie, al helemaal met goed geschreven teksten. Laten we hier samen aan werken. Vraag direct en vrijblijvend informatie of de tarievenkaart aan. Ben jij klaar voor de volgende stap?


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven