Copywriter prijs per woord: wat kost dat nou? (2023)

Bijgewerkt: 11 januari 2023

Wat is in 2023 de copywriter prijs per woord? Er zijn namelijk copywriters die per uur, per tekst maar ook per woord afrekenen. Omdat de prijzen van tekstschrijvers erg verschillen, zet ik een paar voorbeelden op een rij. Zo weet je exact waar je aan toe bent.

Betaal een copywriter niet per uur

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Overal zie je copywriters met een uurtarief. Op zich is hier niets mis mee, want aan de hand van het uurtarief weet de copywriter ook welk bedrag hij in rekening brengt.

Toch is het belangrijk om een copywriter niet per uur te betalen. Laat je het namelijk helemaal van het uurtarief afhangen dan kom je soms bedrogen uit. Stel dat je een tekst van 500 woorden wil laten schrijven. De copywriter hanteert een uurtarief van € 75. Je vraagt geen offerte aan want je gaat er vanuit dat de copywriter in een uurtje klaar is en dat je dus maximaal € 75 betaalt.

De ene copywriter schrijft deze tekst in 30 minuten. Bij hem zou je dus omgerekend € 37,50 kwijt zijn. Maar de ander doet 3 uur over een blog van 500 woorden. Hier mag je dus € 225 afrekenen.

Copywriter prijs per woord

Neem het zekere voor het onzekere en kies voor de copywriter prijs per woord. Of per tekst, dat kan natuurlijk ook. Het vaakst wordt gekozen voor een woordprijs. Maar ja, wat is een reële prijs per woord? Hiervoor zul je toch moeten vergelijken.

Je hebt beginnende copywriters en professionele tekstschrijvers. Overigens zegt het aantal jaren werkervaring niets over de kwaliteit, dat leg ik je hieronder uit.

Werkervaring, kwaliteit en prijs

Niets zo lastig om de copywriter prijs per woord te bepalen. Niet alleen voor jou, maar ook voor de copywriter zelf. Het is een vrij beroep dus iedereen kan en mag vragen wat hij wil. Eerder zou het uurtarief niet onder de wettelijke € 16 uit mogen komen, maar die plannen zijn van de baan.

Over het algemeen zijn beginnende copywriters goedkoper. Naarmate ze meer ervaring opdoen gaat ook de prijs omhoog. Wat niet wil zeggen dat ook de kwaliteit omhoog gaat. Er zijn tekstschrijvers die al 20 jaar in het vak zitten maar echt niet beter zijn dan hun beginnende collega’s. Dit komt omdat niet iedereen de goede feeling voor het tekstschrijven heeft.

Dit is een reële copywriter prijs per woord

Nu begeef ik mij op glad ijs, want tekstschrijvers vinden het heel vervelend wanneer je het over hun prijzen hebt. Toch doe ik het want ik vind het belangrijk dat jij weet waar je aan toe bent.

Veel copywriters hebben hun tarieven op hun website staan. Dat is handig, want zo kun je ook een vergelijking maken. De gemiddelde prijs per woord die een copywriter vraagt ligt ergens tussen de 2 cent en 40 cent. Dit zijn natuurlijk ontzettend grote verschillen.

Ik heb even gekeken naar de copywriters die bovenaan in Google staan. Deze hanteren een prijs die tussen de 7 cent en 15 cent per woord ligt. Wil je weten wat je hier kwijt bent? Reëel prijzen tegen een mooie SEO kwaliteit. Vraag de tarievenkaart aan.

Dus: copywriter prijs per woord = € 0,07 tot € 0,15 oplopend tot wel € 0,40 per woord.

Betekent meer betalen ook meer kwaliteit?

Je zou denken: hoe meer ik betaal, hoe hoger de kwaliteit. Helaas gaat die vlieger niet op. Er zijn namelijk copywriters die makkelijk 40 cent per woord vragen maar helemaal niet bovenaan in Google staan.

Dit betekent dat ze moeite hebben met SEO oftewel zoekmachine optimalisatie. Aan de andere kant kan deze copywriter misschien best aardig schrijven, maar niet wanneer jouw doel een hoge positie in zoekmachines is.

Wil je een praktijkvoorbeeld? Een hard werkende ondernemer benaderde mij en liet mij een tekst zien die ze door iemand hadden laten schrijven. De tekst stond vol kromme zinnen, verkeerd gebruik van interpunctie en te moeilijke bewoording. Daarnaast was de tekst helemaal niet zoekmachinevriendelijk. De arme man had voor deze tekst € 225 af moeten rekenen. Met het verzoek of ik de tekst kon herschrijven. Jammer van die dubbele kosten.

Geen prijs per woord maar één prijs per tekst

In het verleden heb ik met een woordprijs gewerkt. Dan merk je dat ondernemers op de prijs willen besparen en woorden laten schrappen. Zonde, want soms kan dat extra zinnetje de tekst net wat beter maken.

Om te voorkomen dat er belangrijke informatie uit de tekst wegblijft werk ik met een prijs per tekst. De prijs is gebaseerd op een tekst van 500 woorden. Mocht ik er nu overheen zitten, bijvoorbeeld 600 woorden, dan betaal je niets extra’s.

Ik heb dus vaste prijzen voor teksten van 500, 750 en 1000 woorden. Maar ook vaste prijzen voor kortere of langere teksten. En die extra woorden? Die krijg je er gratis bij.

✔️ Wat is de copywriter betekenis?

Copywriter bestaat uit twee woorden: copy en writer. Copy betekent ’tekst(gedeelte)’ en writer betekent ‘schrijver’. Tekstschrijver dus. Toch maken ze in Amerika verschil tussen een copywriter en tekstschrijver.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven