Copy tips die jouw teksten er beter uit laten zien

Je krijgt 5 euro voor elk woord dat je uit je tekst haalt, maar ik wil wel dat er een steengoed artikel overblijft. Ja, dan ga je plots nadenken over de inhoud. Driftig veeg je wat woorden weg, want elk woord minder is toch weer € 5 waard. Wat overblijft is een artikel dat je doelgroep aanspreekt. Het overdrijft niet, is samenvattend en biedt vooral meerwaarde.

Copywriting gaat niet over zoveel mogelijk woorden in een artikel stoppen. Natuurlijk kun je met meer woorden beter uitleggen wat je bedoelt. Maar de inhoud moet kloppen.

Veel tekstschrijvers krijgen per woord betaald. Dan is het interessant om extra woorden toe te voegen, want dit betekent uiteindelijk meer inkomsten. Maak jij dezelfde fout als duizenden anderen? Met mijn copy tips schrijf je geweldige teksten.

Wil je meer verkeer naar je website of naamsbekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Less is more

Laten we even voortborduren op de inhoud van dit artikel. Less is more en dat klopt echt. Je moet een tekst net zo lang maken als nodig is. Wanneer je in 200 woorden je zegje hebt gedaan, dan stopt het hierbij. Heb je 1000 woorden nodig, dan is dat zo.

Denk ook goed over de lengte van de titel na. Het is niet zo dat hele korte of lange titels hoger in Google scoren. De zoekmachine kijkt voornamelijk naar de inhoud van de tekst. Dus wil je hoog in de organische zoekresultaten staan, dan besteed je vooral heel veel aandacht aan de inhoud. Wat je met die titel moet? Gebruik geen overbodige woorden, maar vat in de titel wel samen waar het artikel over gaat.

Doe nooit aan overdrijving

Je bent de beste loodgieter van heel Nederland. Ja maar wacht even, dat zegt je concurrent ook. Wie heeft er nu gelijk? Wanneer je vindt dat je de beste loodgieter bent dan moet je dit op de een of andere manier waar kunnen maken. Bijvoorbeeld omdat klanten je daadwerkelijk tot de beste loodgieter hebben uitgeroepen. Of omdat je de loodgieters-award hebt gewonnen.

Het product dat je verkoopt gaat gegarandeerd nooit kapot. Een mooie belofte, maar kan je die garantie onderstrepen? Zo niet, dan ben je opnieuw aan het overdrijven.

Klanten prikken er zo doorheen, dus doe niet aan overdrijving. Natuurlijk mag je best een beetje pochen met wat je bereikt hebt of wat je doet, maar loop niet naast je schoenen. Daar heeft het publiek een hekel aan.

Van passief naar actief

Je hangt onderuitgezakt op de bank en kijkt naar je favoriete Netflixserie. Vanuit je ooghoek zie je dat de kamerplant er steeds triester bijstaat. Hij heeft water nodig maar ach, dat doe je morgen wel. Misschien. Je partner komt binnen, kijkt van jou naar de kamerplant en geeft het arme stuk groen snel wat water.

Jij bent passief, je partner is actief. Je neemt geen initiatief, je partner doet dat wel. De klanten willen dat je een actieve houding hebt. Dit straal je in je teksten naar buiten. Dit doe je door actief te schrijven. En dan bedoel ik niet dat je vijf uur per dag achter je toetsenbord kruipt, maar de manier waarop je je woorden kiest.

“Ik kan de plant water geven. Ik ga het doen, maar dan moet ik eerst de watergieter pakken.” Dit is een goed voorbeeld van een passieve zin. Kijk maar eens hoe deze eruit ziet wanneer hij actief is:

“Ik pak de watergieter, vul hem en geef de plant water”.

Of deze twee dan:

  • Ik zou ervan kunnen houden
  • Ik hou ervan

Merk je het verschil? Ten eerste laat je met een actieve schrijfstijl zien dat je graag actie onderneemt. Je komt minder saai en slaapverwekkend over. Ten tweede gebruik je minder woorden, en zoals je al in het begin hebt kunnen zien: less is more.

Schrijf zoals je tegen je partner zou praten

Wanneer je na een dag hard werken thuiskomt dan heb je heel wat aan je partner te vertellen. Bijvoorbeeld hoe het op het werk was, wat je met die ene klant hebt meegemaakt of wat je vandaag geleerd hebt. Een van de beste copy tips is dat je schrijft zoals je tegen je partner zou praten. Lekker ongedwongen, en met oprechte interesse voor de ander.

Oké, misschien krijg je ruzie met je partner en ontstaat er een scheldpartij. Zoiets plaats je natuurlijk niet in je tekst. Behandel het publiek met respect, dan krijg je er respect voor terug.

In elke tekst moet je jezelf zijn. Zou jij je partner of je buurman met u aanspreken? Dan moet je dat ook in je teksten doen. Maar wanneer je iemand bent die liever voor een persoonlijke benadering gaat, dan moet dit ook in je content doorschemeren. Doe je niet anders voor dan je bent.

Sommige copywriters zijn huiverig om van de u- naar ik-vorm over te stappen. Dat zijn de schrijvers die denken dat hun doelgroep ver boven hun verheven is. Maar weet je, stiekem wil iedereen gelijk worden behandeld. En ik zeg niet dat het verkeerd is om je doelgroep met u aan te spreken, maar bedenk dat het niet meer zo goed in deze samenleving past.

Los het probleem op

Nog een copy tip die je heel goed in je geheugen moet plaatsen: los het probleem van het publiek op. Het interesseert het publiek niet dat je de eerste smartphone met stofzuigerfunctie aanbiedt. Zeg dat ze met de smartphone de broodkruimels tussen de kussens van de bank uithalen. Daarmee los je een probleem op.

Het interesseert de bezoeker helemaal niks dat een copywriter teksten schrijft die tiptop in orde zijn. Nutteloze boodschap. Zeg dat je voor je klanten topposities in Google behaalt. Daar heeft de bezoeker veel meer aan.

Dus wat je ook schrijft, of dit nu een homepage, dienstenpagina of blog is, begrijp waar het publiek naar op zoek is en los het probleem op. Zo simpel is het.

Vermijd jeukwoorden

Wij ontzorgen, ontgrendelen, verbeteren, we zijn een supermacht, we maken letterbrij, we zijn de helden, kroontjespen, kroon op ons werk… Dit zijn echte jeukwoorden (het wekt irritatie op). Weet je, echte mensen gebruiken deze woorden niet.

Gebruik wat vaker jij in plaats van ik

Zet de lezer of de bezoeker centraal. Een goede tip is dat je wat ik-woorden voor je of jij vervangt. Je hoeft het in de tekst niet alleen maar over jezelf te hebben. Natuurlijk is het soms praktisch wanneer je vanuit je eigen ervaring schrijft of een voorbeeld geeft. Maar een tekst moet niet alleen maar over jou gaan. Nee, hij moet over de lezer gaan.

Maak de inhoud eenvoudig, hij is voor een breed publiek

Er zijn heel wat discussies gaande over het niveau van teksten. De overheid heeft gekozen voor teksten op B1-niveau. Lekker leesbaar en voor iedereen te begrijpen. De waarheid is dat ook mensen die op hoger niveau lezen, toch de voorkeur geven aan B1. Liever lui dan moe zullen we maar zeggen, en geef ze eens ongelijk. Waarom zou je veel moeite doen wanneer het ook makkelijk kan?

Probeer je teksten te vereenvoudigen. Dit betekent niet dat je bepaalde vaktermen eruit moet slopen, maar zorg wel dat iedereen het kan begrijpen.

Sla deze copy tips bij je favorieten op, dan vergeet je ze nooit meer.


Bianca schreef meer dan 30.000 artikelen voor het internet. Ze heeft een enthousiast en ervaren team van specialisten opgebouwd.

We zijn het startpunt voor elke (nieuwe) website.
Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven?