Conversie marketing leidt tot een hogere omzet

Bijgewerkt: 10 oktober 2022

Genoeg bezoekers op je website maar kopen ze weinig? Middels conversie marketing realiseer je een hogere omzet. Conversie betekent het omzetten van iets of iemand. Bijvoorbeeld van een bezoeker naar een klant of van een geïnteresseerde persoon naar iemand die zijn contactgegevens achterlaat.

Wat velen niet weten is dat de eerste conversie bij zoekmachines start. Het omzetten van een Google gebruiker naar een websitebezoeker, dit is misschien wel het belangrijkste onderdeel van marketing.

Conversiemarketing gaat dus over het onder de aandacht brengen van je site, merk, product of dienst. Dit leidt tot meer bezoekers op de website. Vervolgens is het zaak om de bezoekers door te leiden naar de volgende trechters: contactgegevens achterlaten, informatie aanvragen en uiteindelijk een aankoop doen.

Een gebruiker is nog geen bezoeker en zeker geen klant

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Wanneer je de supermarkt binnenloopt ziet het personeel je als een klant. Maar feitelijk ben je geen klant, je bent een prospect = potentiële klant. Pas wanneer je aan de kassa iets afrekent ben je officieel een klant.

Bezoekers op je website zijn leads of prospects.

  • Lead = een bezoeker met eenrichtingscommunicatie
  • Prospect = bezoeker met tweerichtingscommunicatie (heeft al contact met het bedrijf gehad)

Bezoekers komen met een bepaald doel op je website terecht. Ze hebben een probleem of zijn naar iets op zoek . Maar wat moet je dan met al die mensen die over het internet surfen?

Al die mensen zijn toevallige voorbijgangers. Zie het als een lange winkelstraat met verschillende etalages. Elke etalage staat voor een website. Welke website de voorbijganger te zien krijgt, is afhankelijk van zijn zoekopdracht.

Hoe conversie marketing nieuwe bezoekers binnenhaalt

Velen denken dat conversie begint bij het omzetten van een bezoeker naar een klant. Dat klopt niet, de allereerste conversie begint bij zoekmachines. Het is het meest gebruikte medium om in contact te komen met bedrijven, organisaties, webshops, bloggers en leveranciers.

Conversie marketing is vergelijkbaar met zoekmachineoptimalisatie, al zijn er wel wat verschillen tussen deze twee. Zoekmachine optimalisatie (SEO) gaat over het optimaliseren van de website, zodat deze zo hoog mogelijk in de organische zoekresultaten scoort.

Conversiemarketing richt zich niet alleen op een goede vindbaarheid maar ook zoveel mogelijk bezoekers naar de site trekken.

Hoe we dit realiseren

Je kunt op bepaalde zoekopdracht bovenaan in Google staan, maar mensen moeten ook op dit zoekresultaten willen klikken. Wanneer de titel misleidend is dan zorgt dit voor teleurstelling. Hierdoor komen bezoekers niet meer terug en loop je een hoop omzet mis. Ook is dit slecht voor je ranking in de zoekresultaten.

Er is een verschil tussen een standaard paginatitel en een meta-title. Deze twee kunnen van elkaar verschillen. Een goed bedachte meta-title kan de klikratio (=conversie, aantal gebruikers dat naar de website klikt) flink verhogen.

De titel moet aansprekend zijn, de aandacht trekken en vooral beloven wat de gebruiker kan verwachten. Daarnaast draait het ook om de beschrijving die Google in de zoekresultaten toont. Meestal haalt Google een fragment uit de webtekst en toont dit als beschrijving.

Door gebruik te maken van een metabeschrijving heb je meer invloed op de vertoning in de zoekresultaten. In veel gevallen neemt Google dit over, maar voor bepaalde zoekopdrachten kan de zoekmachine toch voor een ander fragment kiezen.

Andere zaken die van invloed zijn

Microdata helpt zoekmachines de inhoud van webpagina’s te begrijpen. Je hebt het dan over schema markup (opmaak) en rich snippets. Deze twee lijken op elkaar en worden hierdoor vaak door elkaar gehaald. Schema-markup is de codeertaal, rich snippets zijn het voorbeeld van de ingesloten functie. Oftewel: voor een gebruiker is schema-mark-up niet zichtbaar en worden rich snippets in de zoekresultaten getoond.

Schema-markup toont relevante informatie aan de gebruiker, rechtstreeks in de zoekresultaten. Denk bijvoorbeeld aan openingstijden van een bedrijf, de prijs van een product, specificaties zoals afmetingen, beoordelingscore of een recept. Maar ook een evenementendatum, nieuwsbericht, woonplaats of misschien wel de jaaromzet van een bedrijf.

Met schema-markup zorg je dat de Google de belangrijkste zaken in de zoekresultaten toont, zonder dat de gebruiker op het zoekresultaat hoeft te klikken.

Microdata valt onder conversie marketing. Ondanks dat bezoekers de informatie al zien, leidt het wel tot een hogere klikratio. Dit komt omdat velen hongerig zijn naar nog meer informatie, en daarom op het zoekresultaat klikken.

Het verschil tussen conversie marketing en SEO

Hoewel conversiemarketing gedeeltelijk onder de werkzaamheden van SEO vallen, heeft het toch een andere functie. Het draait niet zozeer om de allerhoogste positie in Google, maar wel om zoveel mogelijk gebruikers op het zoekresultaat te laten klikken.

Daarnaast kan conversiemarketing ook op social media plaatsvinden. Hierbij brengen we posts onder de aandacht met als doel het aantrekken van zoveel mogelijk websitebezoekers.

Deze vorm van marketing kan zelfs onder SEA vallen: het adverteren in zoekmachines. Natuurlijk bepaalt het bod de positie van de advertentie. Maar het zijn ook de titel en beschrijving die een belangrijke rol spelen.

Conversiemarketing kunnen we dus op verschillende manieren toepassen. Heb je hier nog vragen over of sta je te popelen om er direct mee te beginnen? Informeer naar de mogelijkheden en tarieven.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven