Conversie betekenis & verhogen

De conversie betekenis, dat moet je weten wanneer je een website hebt. Het maakt namelijk onderdeel uit van online marketing. Hoe hoger je conversie hoe beter. Maar ja, wat is het en hoe werkt dit in je voordeel? Leer alles over de conversie betekenis.

Conversie of conversieratio

Conversie wordt ook wel uitgedrukt als conversieratio. Het is iets dat je binnen de online marketing tegenkomt. Voor de duidelijkheid: online marketing slaat op alle handelingen (online) om je product, dienst of website te promoten.

Dit is de conversie betekenis: het percentage websitebezoekers dat overgaat tot een transactie.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

De conversie berekenen

Wanneer je naar conversie kijkt dan wordt dit altijd in een bepaald percentage weergegeven. Het is eigenlijk vrij eenvoudig om de conversie te berekenen: deel het aantal aankopen door het aantal websitebezoekers. Hierbij is het belangrijk dat je goed inzicht in het aantal websitebezoekers hebt.

Een webshop ontvangt in de maand juli 5000 bezoekers. 150 bezoekers plaatsen een bestelling. De conversie ziet er dan als volgt uit:

150 : 5000 x 100 = 3%

Dit is de conversie oftewel het percentage bezoekers dat een aankoop doet. Je moet dus altijd het aantal aankopen door het aantal websitebezoekers delen en nog eens met 100 vermenigvuldigen. De som hieruit is het percentage.

Conversie betekenis voor websites en webshops

Niet alleen webshops krijgen met de conversie betekenis te maken, ook websites komen hiermee in aanraking. Een bedrijfswebsite probeert zijn dienst zoveel mogelijk te promoten en de verkopen te verhogen. Helaas is het voor dit soort websites niet altijd eenvoudig om de conversie te bepalen. Wanneer 500 mensen de website van het restaurant bezoeken is niet duidelijk hoeveel mensen daadwerkelijk in het restaurant terecht komen.

Online reserveren geeft wel een wat duidelijker beeld, maar natuurlijk nog niet helemaal. Terwijl een website die op affiliate marketing draait juist wel weer beter de conversie kan berekenen.

De conversie verhogen

Zolang er met een website of webshop geld verdiend wordt is het ook belangrijk om de conversie te verhogen. Dit betekent meer verkopen genereren met hetzelfde aantal bezoekers.

Eerst is het belangrijk om te weten wat de gemiddelde conversie is. De meeste webshops behalen tussen de 3% en 4% maar er zijn ook webshops met een conversie van 5% tot 10%. Dit is ook een beetje marktafhankelijk. Zo zie je dat binnen de elektronica de conversie rond 3% ligt, binnen de gezondheid 8% en bij media of financiële diensten loopt dit op tot 10%.

Wanneer de conversie onder de 3% ligt dan wordt het tijd om hier aandacht aan te besteden. De conversie verhogen zorgt namelijk voor een hogere omzet.

Visueel inzetten

Wanneer je de conversie wil verhogen moet je vooral visueel inzetten. Mensen zijn namelijk heel visueel ingesteld. Maar dat niet alleen, wanneer je met plaatjes of afbeeldingen werkt zien mensen in één oogopslag wat je bedoelt.

Er zijn bedrijven die door gebruik te maken van afbeeldingen de conversie flink verhoogd hebben. Gebruik echter ook niet veel afbeeldingen: vaak zijn 1-2 afbeeldingen per webpagina meer dan voldoende.

Speel in op populaire zoektermen

Wanneer je website al enige tijd bestaat heb je ook meer inzicht in de statistieken. Maak gebruik van Google Search Console en Google Analytics. Bekijk de belangrijkste zoektermen: dit zijn de woorden waarop jouw websitebezoekers binnenkomen. Speel hierop in en plaats wat blogs of artikelen rondom je meest populaire zoektermen.

Je zult merken dat je uiteindelijk meer zoekverkeer naar je toe trekt. Zo krijgt je conversie betekenis: die zie je op de lange termijn omhooggaan.

Kom overtuigend over

“Koop hier een smartphone”. Komt dit overtuigend over? Nee! Wanneer jij de conversie wil verhogen moet je ook overtuigend overkomen. Waarom zou de klant bij jou een smartphone moeten kopen? Omdat je de beste service biedt of veel voordeliger dan je concurrenten bent. Om maar wat voorbeelden te noemen, je weet ongetwijfeld zelf wel waarin jij je onderscheidt van de rest.

Zorg dat je dit ook naar de klant toe overbrengt. De teksten op je website moeten vooral overtuigen, hiermee verhoog je automatisch de conversie.

Stel een reminder in

Deze is vooral belangrijk voor webshops: stel een reminder voor de klant in. Uit onderzoek blijkt dat ruim 75% van de shoppers een vol winkelwagentje in de webshop achterlaat en zonder iets te kopen weer vertrekt. Tik de klant op zijn schouder: “je winkelwagentje staat voor je klaar”. Die reminder stel je in door een boodschap te versturen, bijvoorbeeld via de e-mail. Natuurlijk moet de klant dan wel zijn e-mailadres hebben achtergelaten.

Een andere optie is een pop-up bij het verlaten van de webshop. Dit is vooral praktisch wanneer weinig klanten hun e-mailadres invullen. Een pop-up werkt ook bij website die een dienst aanbiedt.

Conversie betekenis geven

Je weet nu wat conversie betekent en hoe je dit verhoogt. Natuurlijk zijn er nog veel meer manieren om je conversie te verhogen. Bijvoorbeeld automatische aanbevelingen oftewel relevante producten tonen wanneer een klant een bepaald product bekijkt. Maar ook tijdelijke kortingen verhogen de conversie.

Geef conversie betekenis! Zorg dat je online zichtbaar bent en overtuigend overkomt. Dit zijn de twee belangrijkste dingen om je conversie en omzet te verhogen. Dit doe je middels goed geschreven content voor de website of webshop. Maar niet zomaar content: je hebt teksten nodig die goed vindbaar zijn in zoekmachines en de websitebezoeker direct overtuigen.

Tip: schakel een tekstschrijver in

Hoe kan het dat andere websites en webshops een hogere conversie hebben en jij niet? Waarschijnlijk sta je te laag in de organische zoekresultaten. Wanneer concurrenten hoger staan ontvangen ze automatisch meer zoekverkeer en hebben een hogere conversie. Het kan ook aan de overtuiging liggen: komen de teksten wel betrouwbaar genoeg over?

Een SEO tekstschrijver helpt je bij een betere online zichtbaarheid en meer overtuiging. Wil je de conversie verhogen dan is het altijd een goed idee om een tekstschrijver in te schakelen. Vraag gerust meer informatie aan: samen schieten we jouw website of webshop naar een hoger niveau.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.