Controle krijgen over je reputatie met online reputatiemanagement

Bedrijven hebben hun eigen identiteit, dit staat voor alles wat de onderneming doet, uitstraalt en communiceert. Velen denken pas aan online reputatie management wanneer ze dit nodig hebben. Bijvoorbeeld omdat er negatieve recensies op het internet staan. Het is beter om de problemen voor te blijven en vanaf het begin aan je reputatie te werken.

Reputatie is het oordeel dat anderen over je bedrijf of jou als persoon hebben. Meestal gaat het om negatieve reputatie, bijvoorbeeld het leveren van slechte diensten of te dure producten. Maar ook slecht met medewerkers omgaan of een onjuiste communicatie.

Zelf online reputatie management inzetten

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Er zijn veel bedrijven die je helpen met het opbouwen van een goede reputatie op het internet. Dit wordt online reputatie management genoemd. Helaas kost deze dienst veel geld, en het is heel goed mogelijk om zelf aan je online reputatie te werken. Ik laat je zien hoe je dit het beste aanpakt.

Activiteiten op social media

Steeds meer bedrijven zijn op social media actief, en dat is goed. Social media is namelijk laagdrempelig waardoor klanten makkelijker met je in contact komen. Bovendien is dit het ideale platform om een netwerk op te bouwen.

Helaas zijn er nog steeds ondernemers die social media verkeerd inzetten. Ze gebruiken Facebook, Twitter of LinkedIn om over vakgenoten te klagen, hun frustratie richting de politiek te uiten of om te laten weten dat ze het niet met de scheidsrechter van de voetbalwedstrijd eens waren. Wanneer je dit soort dingen wil uiten, doe dat dan zeker niet onder je bedrijfsnaam of je eigen naam, die verbonden is aan de onderneming.

Wees behulpzaam op social media. Deel artikelen of informatie waar (potentiële) klanten echt iets aan hebben. Wanneer mensen een vraag of klacht hebben en die via social media stellen, reageer hier dan op. Hiermee bouw je een behulpzame reputatie op.

Laat je zien op fora

Hoewel een forum wat ouderwets lijkt, is het nog steeds actief. Zowel in Nederland als daarbuiten zijn verschillende fora die qua onderwerpen aansluiten bij je bedrijf of expertise. Meld je hierbij aan en geef antwoord op moeilijke vragen.

Vroeger was het goed om een linkje naar je website in de post te vermelden, dan deed je gelijk aan linkbuilding. Tegenwoordig wordt het als spam gezien dus doe dat liever niet. Reageer in ieder geval wel met je bedrijfsnaam of je privénaam die in verbinding staat met de onderneming.

Reageer alleen op posts waarin je je expertise kan tonen. Zorg dat de inhoud van je reactie klopt, zodat duidelijk naar voren komt dat jij de expert bent. Zo gaan mensen je vertrouwen.

Schrijf gastblogs

Veel ondernemers doen aan gastbloggen om hiermee een linkprofiel op te bouwen. Dat zou niet de insteek moeten zijn. Gastbloggen doe je om behulpzaam te zijn, maar ook om aan online reputatie management te doen.

Benader sites die een overlapping hebben met je onderneming, branche of niche. Veel websites vinden het fijn wanneer een expert wat aan hun inhoud wil toevoegen. Wanneer je dit regelmatig doet krijg je een aparte auteurspagina. Vooral bij grote websites verschijnt deze auteurspagina goed in de organische zoekresultaten. Dat is geweldig want wanneer potentiële klanten op zoek zijn naar jouw naam, komen ze je veel eerder tegen.

Wees verliefd op jezelf en plaats foto’s online

Sommigen vinden het vervelend om foto’s van zichzelf op het internet tegen te komen. Maar het helpt om je gezicht op een positieve manier aan je bedrijf te linken. Het is niet echt de bedoeling om tientallen foto’s van jezelf op je bedrijfswebsite te plaatsen. 1 tot 3 foto’s is meer dan voldoende. Ik bedoel eigenlijk dat je foto’s op social media, auteurspagina’s, forums en in advertenties moet plaatsen.

Wees niet bang dat je als ijdel bestempeld wordt. Hoe vaker je foto ergens voorbij komt, hoe makkelijker mensen je onthouden.

Het is wel zo dat sommige gezichten er vertrouwd uitzien, en anderen juist niet. Mensen met een smalle gezicht en een minder hoekige kaaklijn worden als betrouwbaar bestempeld. Ik krijg dat ook vaak te horen dat mensen mij vertrouwen, terwijl ik misschien helemaal niet betrouwbaar ben. Heb je net zoals ik een betrouwbaar gezicht, maak hier dan zeker gebruik van.

Plaats je naam in de SEO titel

Wanneer je een blog online plaatst, of dit nu op je eigen website of als gastblog is, dan wil je de naam niet in de titel hebben. Gelukkig is er nog de SEO titel, dit is de titel hoe Google hem in de zoekresultaten kan tonen. Zorg dat je naam in de SEO-titel zichtbaar is.

Een andere methode om je naam naar voren te laten komen is door deze in de URL op te nemen.  Het werkt heel goed om je naam in de URL van je bedrijfswebsite te verwerken, maar alleen wanneer dit ook mogelijk is. Ik heb dit wel toegepast. Wanneer mensen op mijn naam zoeken komen ze automatisch op mijn website terecht. Ik hoef er dus alleen maar voor te zorgen dat mijn naam bekend is.

Helaas kun je dit niet altijd toepassen, want soms kies je liever voor een bedrijfsnaam die helemaal niks met je naam te maken heeft. Dan is het raar om je bedrijfswebsite te voorzien van je privénaam. Een andere optie is om een tweede of derde website onder je privénaam te maken, en die vervolgens aan je bedrijfssite te linken.

Werk mee aan interviews

Word je gevraagd voor een interview, ga hier dan zeker in mee. Wanneer het interview online verschijnt, of ze nu in de vorm van tekst, video of podcast is, dan bouw je reputatie op. Je naam wordt bekend en anderen maken kennis met je expertise.

Zorg dat je zichtbaar bent in zoekmachines

Hoe vaker je bij iemand in de zoekresultaten verschijnt, hoe groter het vertrouwen in jou. Zorg dus dat je op verschillende zoektermen hoog in de organische zoekresultaten. Scoort. Dit doe je door artikelen te delen die zeer behulpzaam zijn voor anderen. Het is belangrijk dat de artikelen een uitbreiding zijn van bestaande blogs van concurrenten. Ze moeten het net wat beter doen, dieperliggende informatie geven of meer expertise uitstralen. Dan beslist Google dat jij beter of informatiever bent.

Het is niet zo dat elk goed artikel bovenaan in de zoekresultaten verschijnt. Ik zeg soms dat SEO net een casino is. Je kan makkelijk 100 blogs of artikelen schrijven waarbij er slechts één of twee goed scoren. Daarom is het goed om veel informatie te delen. Maar doe dit wel voor je bezoekers en niet omdat je de zoekmachine wil beïnvloeden. Dat laatste moet zeker niet tot niet je doelstelling horen.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven