Middels contentmarketing een hoge ROI behalen

Bijgewerkt: 10 oktober 2022

ROI oftewel Return On Investment is het rendement op een investering. Bedrijven richten zich steeds meer op online marketing. Op zich wel logisch want de doelgroep is online actief. Helaas kost online marketing veel, met name startende of kleine bedrijven schrikken hiervan terug.

Toch is het mogelijk om middels online marketing van een hoge ROI te profiteren. De investering levert dan winst op, en dat is ook de bedoeling. Maar hoe kunnen we een investering van bijvoorbeeld € 5000 zo snel mogelijk in winst omzetten?

Contentmarketing is een van de meest populaire marketingtechnieken en staat in de top drie met het hoogste rendement.

De doelstelling bepalen

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


De ROI bestaat niet alleen uit het rendement op een investering maar ook uit de gebruikte kanalen en alle kosten. Daarom is het belangrijk om eerst de doelstelling voor een kanaal te bepalen. Online marketing is voor nagenoeg alle bedrijven onmisbaar. Online marketing bestaat uit verschillende onderdelen:

  • SEO (zoekmachine optimalisatie)
  • SEA (adverteren in zoekmachines)
  • Social media marketing
  • E-mail marketing
  • Contentmarketing
  • Affiliate marketing

Omdat contentmarketing zeer effectief is zal dit het meest gebruikte kanaal zijn. Meestal bestaat de doelstelling uit besparen op de kosten, vergroten van naams- of merkbekendheid of het verhogen van de omzet. Daar komt nog bij dat een goede klantervaring of klantenbehoud ook tot de doelen kan horen. Zonder doelstelling ben je nergens en is het schieten met losse flodders.

De juiste kanalen aanspreken

Contentmarketing vindt via verschillende kanalen plaats. Bijvoorbeeld de eigen website, dit is de meest logische keuze om content te delen. Maar ook via andere websites zoals gastbloggen. Daarnaast leent social media zich uitstekend voor het verspreiden van content.

Dan is er nog e-mail marketing, een onderdeel van de online-marketingstrategieën. Content en e-mailmarketing werkt nauw samen en helpt om je bedrijf op te bouwen.

Per kanaal wordt de doelstelling bepaald. Omdat niet alle kanalen dezelfde effectiviteit hebben, is het belangrijk om te kijken waar het beste mee gestart kan worden. Wil je een hoge ROI behalen dan zal content via de eigen website delen waarschijnlijk de meest geschikte keuze zijn.

Adverteren in zoekmachines of op andere sites is ook een manier om bij het publiek onder de aandacht te komen. Het voordeel van adverteren is dat het direct interesses wekt of voor bezoekers zorgt. Dit is mogelijk met een klein budget. Er moet rekening mee worden gehouden dat het effect van adverteren tijdelijk is. Of internet gaat alles razendsnel voorbij, een advertentie van gisteren zijn gebruikers vandaag alweer vergeten.

Hiermee wil ik niet beweren dat adverteren slecht is, want het is een van de kanalen die vooral voor starters erg interessant is.

Betere inhoud dan concurrenten 

Het belangrijkste is om betere inhoud dan concurrenten te maken. Alleen door betere content te delen scoor je hoger in de organische zoekresultaten. Hierdoor val je ook sneller bij het publiek op.

Het is niet makkelijk om betere inhoud dan je grootste concurrenten te maken. Ze hebben jarenlang gedaan om hun positie op te bouwen. Dat kun je niet in enkele weken overtreffen. Meestal duurt het twee tot wel vijf jaar voordat je een net zo goede positie als je grootste concurrent hebt.

Succes is niet gegarandeerd, want de concurrent kan ook jou in de gaten houden. Wanneer deze ziet dat je betere inhoud maakt kan dit de concurrent aanzetten om zelf ook betere content te maken. Hierdoor blijft het een online strijd waar jullie beiden misschien teveel tijd en energie in steken.

In dit geval is het beter om je plan van aanpak te wijzigen. Richt je niet alleen op betere inhoud maar ook op vernieuwingen. Wanneer je de eerste bent met vernieuwende content, zal Google je niet snel vergeten.

Actief blijven op het internet

Wanneer je middels contentmarketing een hogere ROI behaalt, dan is het makkelijk om je marketingcampagne stop te zetten. Maar dit is de meest foute keuze die je kunt maken. Voor bedrijven is het ontzettend belangrijk om altijd actief te blijven op het internet.

Laat dagelijks, wekelijks of misschien maandelijks van je horen. Dit doe je middels nieuwe content op je site maar ook door je op social media te laten zien. Bedrijven die online zeer actief zijn bouwen sneller naamsbekendheid op, en blijven die goede naam ook behouden.

Je wil niet dat mensen je na enkele weken of maanden al vergeten zijn. Druk je stempel op het publiek en laat zien dat je er bent. Dit vraagt maandelijks een kleine investering in de vorm van tijd of geld. Maar het is wel een investering die zijn geld waard is.

Meten, analyseren en aanpassen

Je kunt niet lukraak een campagne starten en ervan uitgaan dat dit een succes is. Welk kanaal je ook kiest of wat je budget ook is, contentmarketing betekent meten en analyseren. Online zijn er verschillende tools om je inspanningen en resultaten te blijven volgen. Bijvoorbeeld Google Analytics om het verkeer en de bezoekersstromen op je website je monitoren.

Met een zakelijk social media account heb je de beschikking tot gedetailleerde statistieken. Wie zijn je volgers en wat houdt hen bezig? Dit is belangrijke data die je zeker moet meenemen in je analyse.

Verder is een regelmatige concurrentieanalyse onmisbaar. Het geeft je meer inzicht in de groei van concurrerende bedrijven en hoe ze dit realiseren. Breng ook regelmatig je markt in kaart (marktonderzoek). Dit is een onderdeel dat veel bedrijven vergeten, omdat ze denken dat het niet van invloed is op contentmarketing. Maar dat is het juist wel.

Maak gebruik van een aantal content-KPI’s en meet objectief hoe de zaken ervoor staan. Analyseer maandelijks of eenmaal per kwartaal de data en pas hier de strategie op aan. Alleen zo realiseer je een hogere ROI en houd je grip op het budget.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven