Contentmarketing: betekenis en uitleg

Je hoort er veel over: contentmarketing. Wat is contentmarketing? En waarom zou je dit toepassen? Geloof het of niet maar met een goede strategie scoor je hier ontzettend goed mee bij jouw doelgroep. Ik ga je meer uitleggen over de contentmarketing betekenis en waarom je dit absoluut moet inzetten.

Wat is content marketing?

Eerst maar even naar de contentmarketing betekenis. Hier komen twee woorden in voor:

  • Content: inhoud
  • Marketing: activiteiten om de omzet te verhogen

Nu is dit een beetje eenvoudig uitgelegd, daarom ga ik wat dieper in op de contentmarketing betekenis.

Content marketing houdt in dat je met klanten/opdrachtgevers via het juiste kanaal communiceert. Hierbij is content geheel afgestemd op de doelgroep. Met content trek je de doelgroep aan, versterk je de band en zet je jouw merk duidelijk neer.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Zo ziet contentmarketing er in de praktijk uit

Vaak wordt bij de contentmarketing betekenis alleen aan reclame gedacht. Reclame op televisie, radio, het internet of in een krant. Dit is slechts een klein gedeelte van content marketing. Bij deze vorm van marketing gaat het ook om communiceren via de eigen website, social media kanalen, e-mail, nieuwsbrief en nog veel meer.

Bij content marketing draait het allemaal om inhoud. Het is dus niet de bedoeling dat je in alle content een commerciële boodschap verwerkt, reclame/advertenties buiten beschouwing gelaten.

Wat levert dit precies op?

Je kent nu de betekenis van contentmarketing. Deze vorm van marketing is zo populair dat je hopeloos achterloopt wanneer je dit niet toepast. Maar wat levert dit precies op?

Het doel van contentmarketing: een bepaald publiek aantrekken en behouden met als hoofddoel deze aanzetten tot aankoop.

Wanneer je contentmarketing goed toepast dan zie je het aantal websitebezoekers groeien. Maar ook: een winstgevend klantgedrag oftewel meer productverkopen of een hogere afname van diensten. Hiermee zie je de omzet stijgen.

Hoe ik contentmarketing betekenis gaf

Wil je weten of contentmarketing echt iets voor jou is? Dit jaar gaf ik betekenis aan dit begrip. In december 2019 paste ik mijn contentmarketing strategie aan. Dit gebeurde er met mijn website:

Je ziet het aantal bezoekers vanaf maart 2020 flink groeien. Van 1000 maandelijkse bezoekers in januari 2020 groeide dit naar 50.000 in de maand november. Dit laat zien dat een goede content marketing strategie onmisbaar is.

Een contentmarketing strategie opstellen

Wat voor mij werkt hoeft niet voor jou te werken en andersom. Er is dus geen kant en klare contentmarketing strategie. Je kunt wel je eigen strategie opstellen. Dit doe je aan de hand van onderstaand stappenplan.

Stap 1: de doelstelling

Zomaar wat contentmarketing toepassen gaat echt niet werken. Je moet weten wat de doelstelling is. Wil je het merk versterken, meer websitebezoekers of een hogere omzet? Een combinatie van deze drie kan natuurlijk ook. Misschien heb je nog andere doelstellingen. Zet deze allemaal op een rij.

Stap 2: de doelgroep bepalen

Schiet maar wat content los en de websitebezoekers komen vanzelf. Fout, je moet namelijk wel weten met welk publiek je communiceert. Bepaal vooraf je doelgroep. Zijn dit ondernemers of consumenten, man of vrouw? Van welke leeftijd en wat zijn hun interesses? Wanneer je jouw doelgroep kent weet je ook hoe je moet communiceren.

Stap 3: bepaal de onderwerpen

Alle content die je aanbiedt draait om een bepaald onderwerp. Een autodealer heeft het over de nieuwste occasions, tweedehands modellen maar ook tips over onderhoud of veilig rijden. Een supermarkt zal het meer over recepten en gezonde voeding hebben.

Stap 4: werk met thema’s

Coca-Cola past thema’s heel goed toe: rond de feestdagen zie je altijd de bekende kerst Coca-Cola truck voorbij komen. Werk bij voorkeur met thema’s zoals kerst, Pasen, lente, Valentijnsdag, secretaressedag en bedenk er zelf nog maar een paar.

Stap 5: onderzoek de behoefte van het publiek

Het publiek en specifiek jouw doelgroep heeft altijd een behoefte. Klanten van een supermarkt willen weten wat ze vanavond op tafel kunnen zetten. Autoliefhebbers willen alles over de nieuwste en snelste occasions weten. Bepaal waar de behoefte van jouw doelgroep ligt en sluit hierop aan.

Stap 6: zet verschillende media in

Communiceer niet alleen via je website maar ook via social media, een nieuwsbrief, podcast of andere kanalen. Vergroot je zichtbaarheid maar zorg wel dat jouw doelgroep jou weet te vinden. Een website krijg je alleen goed vindbaar in zoekmachines wanneer je SEO toepast. Een social media kanaal is alleen interessant wanneer je hier meer dan 3000 volgers hebt. Ga dus actief aan de slag met voor jou belangrijke mediakanalen.

Stap 7: maak gebruik van een contentkalender

Alleen met regelmatige communicatie vergroot je jouw naamsbekendheid of merkbekendheid. Maak daarom gebruik van een content planner. Niet alleen handig voor social media maar ook voor het plaatsen van content op de website.

Een SEO tekstschrijver inhuren

Je bent weer helemaal bij op het gebied van de contentmarketing betekenis. Nu is het tijd om je kennis in de praktijk toe te passen. Dit begint bij het vergroten van de online zichtbaarheid van je website. Hier heb je (bijna altijd) een SEO tekstschrijver voor nodig. Deze zorgt niet alleen voor converterende teksten maar ook voor een betere positie in zoekmachines. Meer weten? Neem contact op of vraag vrijblijvend de tarievenkaart aan.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.