Content

Kennisbank > Content

Content staat voor inhoud, vaak wordt hier de inhoud van een website mee bedoeld. Dit vormt ook gelijk het belangrijkste onderdeel van een website, want zonder content valt niets te bekijken. Het is zelfs zo belangrijk dat het de grootste rankingfactor van zoekmachines is.

Kijk je naar content dan bestaat dit uit verschillende onderdelen. Ten eerste zijn er de teksten, dit is het geschreven gedeelte van content. Andere vormen van content zijn video’s, afbeeldingen en documenten.

Contentmarketing

Marketingbureaus en SEO specialisten zetten content in om hoog in zoekmachines te scoren. Hierbij wordt content op verschillende manieren gebruikt, dit noem je ook wel contentmarketing. Het bekendste voorbeeld is blogs, zowel op de eigen website als partnerwebsites. Middels gastbloggen wordt vaak ook nog aan het linkprofiel gewerkt.

Artikelen zijn vooral geschikt voor de eigen website. De inhoud van een artikel is informatief en behulpzaam. Binnen contentmarketing wordt ook ingezet op afbeeldingen en infographics. Dit laatste zijn informatieve illustraties. Sinds de populariteit van vloggen maken video’s meer onderdeel uit van contentmarketing. Dit geldt ook voor podcasts, een informatief audioprogramma. Andere onderdelen van content marketing: case studies, whitepapers, e-books, nieuwsbrieven, social media en quizen.

Een contentstrategie

Wie zich bezighoudt met content zal een contentstrategie moeten opzetten. Dit is een plan van aanpak betrekking tot het creëren en publiceren van verschillende vormen van content. De meeste websites plaatsen alleen on-page content, dus op de eigen site. Wie zich daarnaast bezighoudt met off-page content bereikt een grotere doelgroep. Het is op deze manier mogelijk om sneller in zoekmachines te stijgen.

Het opstellen van een contentstrategie begint met het bepalen van het doel en de doelgroep. Hierna wordt gekeken worden naar de boodschap: wat moet bij de doelgroep binnenkomen? Het is belangrijk dat dit gedaan wordt middels contentpijlers oftewel bepaalde onderwerpen. Natuurlijk moeten deze onderwerpen aansluiten bij het bedrijf of het merk.

Contentcreators: de makers van content

Met de groeiende online concurrentie is het helemaal niet makkelijk om zelf content te maken. Daarom zijn er diverse contentcreators beschikbaar. Een contentcreator kan zich in één of meerdere onderdelen van content specialiseren. Denk hierbij aan de videomaker, fotograaf, illustrator, tekstschrijver, social media specialist of andere creators.

Het maken van content brengt verschillende kosten met zich mee. Het gaat namelijk niet alleen over het creëren zelf maar ook het plaatsen en de hele promotie hier omheen. Vaak komt hier ook nog onderhoud bij kijken. Als laatste de evaluatie: hoe goed presteert de content? Soms moet aan de hand van een analyse en evaluatie de contentstrategie worden aangepast. Het belangrijkste is dat content ook iets oplevert.

Bianca Walraven is SEO content specialist.

  • SEO teksten
  • Blogs
  • Nieuwsberichten
  • Persberichten
  • SEO consultancy