Content pruning: weg met inhoud van lage kwaliteit

Bijgewerkt: 13 oktober 2022

Grote websites kunnen enkele duizenden webpagina’s bevatten. Na verloop van tijd wordt duidelijk welke pagina’s goed scoren, en welke slecht presteren. Het is niet zo dat de slecht presterende webpagina’s zinloos zijn. Je hebt ze ooit met een bepaald doel geschreven en het nut hiervan kan nog steeds aanwezig zijn. Maar misschien niet meer voor je huidige site.

Content pruning bestaat uit het verwijderen van inhoud van lage kwaliteit. De doelstelling is het verbeteren van SEO.

Helaas zijn er maar weinig websites die bekend zijn met content pruning. Ze laten oude artikelen ongemoeid, zonder in de gaten te hebben dat dit nadelig is voor de gehele site.

Wat is content pruning?

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Content staat voor inhoud en pruning betekent snoeien. Content pruning is dus het snoeien van inhoud. Eenvoudiger kan ik het niet uitleggen.

Content is als een boom. Het groeit elk jaar, waarbij er steeds meer zijtakken ontstaan. Uiteindelijk ontstaan er dode takken aan de boom. Deze takken zijn nutteloos, ze vragen energie van de boom en ontsieren het geheel. Door dode takken te snoeien oogt de boom weer gezond. Dat is hetzelfde met content pruning: je haalt dode content weg om de website weer gezond te laten worden.

Waarom content pruning invloed heeft op SEO

Het doet pijn om artikelen of blogs te verwijderen. Je hebt er ooit hard voor gewerkt of misschien wel veel voor betaald. Je wil al dat werk of geld niet overboord gooien, maar het is toch nodig.

Stel nu dat je website uit 500 webpagina’s bestaat. Je hebt vast wel eens van de 80/20 regel gehoord: 80% van de bezoekers wordt aangetrokken door 20% van de content. Ja, je zou die 80/20 regel ook op andere dingen van toepassing kunnen laten zijn, maar we hebben nu even over content en websites.

Goed, slechts 20% van de content trekt het grootste gedeelte van de bezoekers aan. Dit betekent dat 80% minder goed presteert. Een deel hiervan, zo ongeveer 10%, presteert helemaal niet. Het trekt nul bezoekers aan of misschien een enkele verdwaalde gebruiker. Vaak komt dit omdat de inhoud niet relevant is voor bezoekers.

Door irrelevanter inhoud weg te halen blijft alleen nog de relevante content achter. Je website wordt hiermee veel waardevoller voor bezoekers. Hoe waardevoller een website is, hoe beter Google hem beoordeelt.

Dus: content pruning is van invloed op SEO, want het zorgt voor een betere positie in de organische zoekresultaten.

Hoe weet je waar je moet snoeien?

Je kunt niet zomaar wat artikelen of webpagina’s verwijderen omdat je van mening bent dat ze slecht presteren. Meten is weten, dus daar begin je mee. Gebruik een analytische tool zoals Google Analytics of Google Search Console om te achterhalen welke webpagina’s goed of slecht scoren.

Een artikel met 10 bezoekers per maand hoeft niet slecht te zijn. Wanneer je website maandelijks 50 bezoekers trekt, dan zijn die 10 bezoekers per maand juist ontzettend veel (20% van het totaal). Maar wanneer je maandelijks twee miljoen bezoekers ontvangt dan zijn 10 bezoekers erg weinig (0,0005%).

Kijk dus niet naar cijfers maar naar percentages. Simpelweg kun je zeggen dat webpagina’s met verkeer dat minder dan 1% van het totaal beslaat, tot de slecht presterende pagina’s horen.

Drie methoden: URL’s verwijderen, updaten of samenvoegen

Ben je eruit welke URL’s niet meer relevant zijn? Dan heb je drie keuzen: verwijderen, updaten of samenvoegen.

Je verwijdert URL’s (webpagina’s) wanneer je van mening bent dat ze te sterk verouderd zijn. Bovendien past de inhoud niet meer bij het onderwerp van je site.

Content updaten doe je wanneer de inhoud nog redelijk relevant is. Wel kan het dat de informatie verouderd is. Bijvoorbeeld een medisch artikel over astma en behandelmethoden. De medische wetenschap heeft inmiddels nieuwe behandelmethoden gevonden, die moet je zeker in het artikel updaten. Of je hebt geschreven over huurtoeslagbedragen van 2021, waarbij je dit moet updaten naar de huurtoeslag van dit jaar.

Dan heb je nog het samenvoegen van URL’s. Stel dat je twee slecht presterende artikelen hebt: eentje gaat over hondenbrokken en de ander over graanvrije hondenbrokken. Deze twee artikelen lijken in de basis op elkaar. Omdat ze beiden slecht presteren zou je de beste informatie samen kunnen voegen zodat er één goed artikel verblijft.

Het resultaat

Content pruning kan zo goed zijn voor SEO, dat het aantal kliks met wel 100% of meer stijgt. Dit zijn keiharde cijfers uit de praktijk. Het is echter niet te zeggen wat content pruning voor jouw site gaat doen. Dit is namelijk afhankelijk van verschillende factoren waaronder het aandeel slecht presterende artikelen, wat je ermee doet en de autoriteit van de website.

Wat je met verwijderde artikelen kunt doen

Content pruning is af en toe nodig, je zou dit minimaal eenmaal per jaar moeten doen. Maar wat doe je met artikelen die je verwijdert? Je hoeft ze niet weg te gooien, veel van deze artikelen zijn nog bruikbaar.

Je zou kunnen denken aan het verplaatsen van artikelen van de ene naar de andere website. Heb je toevallig een site die over hetzelfde onderwerp gaat, dan kunnen de artikelen hier terecht. Misschien na een aanpassing, want de inhoud moet wel actueel en relevant zijn.

Wanneer je artikelen verplaatst is het belangrijk om een redirect (301= permanente verhuizing) in te stellen. Je kunt eventueel de verwijderde URL’s aan Google doorgeven. Dit doe je via Google Search Console.

Een andere optie is het verkopen van de overtollige artikelen. Hierbij is het belangrijk dat je de artikelen eerst van het internet haalt. Vervolgens dien je de verwijderde URL’s bij Google en andere zoekmachines in. Het duurt enkele weken voordat de URL’s uit de zoekresultaten verdwenen zijn, en ook uit het cachegeheugen van zoekmachines. Dan pas kun je de artikelen doorverkopen.

Soms wordt gezegd dat je gebruikte artikelen niet opnieuw kunt inzetten maar dit is onzin. Wanneer ze geheel van het internet zijn verdwenen zien zoekmachines het weer als nieuwe content. En als je een redirect instelt dan zijn ze gewoon verhuisd, daar is niks mis mee.

Extra tip: verwijder de URL’s uit het internetarchief

The Wayback Machine slaat webpagina’s op en bewaart deze voor altijd. Laat de URL’s uit het internet archief halen. Dit kan alleen door de eigenaar van de website waarop de artikelen staan of stonden.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven