Content planner – contentkalender 2020/ 2021

Met een content planner houd je overzicht op alle content op je website, met name de content die je nog moet plaatsen. Vooral voor grote of groeiende websites is dit heel erg handig. Ik laat je zien hoe je een contentplanner of content kalender maakt. Dit doe je heel eenvoudig met een gratis tool.

Waarom een content planner?

Je zult je vast afvragen waarom een content planner zo belangrijk is of waarom anderen die ze juist niet gebruiken. Wat is een content planner? Dit noem je ook wel een content kalender. Het is een handig overzicht waarop staat wanneer content geplaatst moet worden, op welke website of op welk kanaal en wie dit doet.

Een content planner is onmisbaarder voor bedrijven en websites die regelmatig nieuwe content plaatsen. Denk hierbij aan teksten, afbeeldingen of video’s op de website, webshop of social media. Maar ook wanneer je regelmatig een gastblog op een andere website plaatst, valt dit onder content planning.

Dit doet een contentkalender voor jou

Online communiceren is de weg naar succes. Helaas is het niet altijd eenvoudig om goed te communiceren. Ten eerste moet je jouw doelen en doelgroep bepalen. Ben je actief op sociale media, dan is het natuurlijk belangrijk dat hier jouw doelgroep ook actief is. Is je doelgroep vijftigplussers, dan zit je op snapchat helemaal verkeerd. Goed, bepaal dus eerst de doelstelling van je website of bedrijf en naar welke doelgroep je wilt communiceren.

Wanneer je dit bepaald hebt wordt het tijd om een content kalender op te stellen. Je plant in welke content je gaat maken en wanneer je dit online zet. Het fijne aan een contentplanner is dat je deze eenvoudig met anderen deelt. Zo ben je niet in je eentje verantwoordelijk voor alle content.

Gratis content planner maken

Zullen we aan de slag gaan met het maken van een gratis content planner? Hieronder vind je een aantal mogelijkheden, waarmee je een goede start maakt. Bekijk welke content kalender het beste bij jou past.

Contentplanner met Google Calender

Een van de makkelijkste manieren voor het maken van een content planner is Google Calender. Het enige dat je hiervoor nodig hebt is een Google account. Je mag meerdere kalenders aanmaken en deze met collega’s of anderen delen. Iedereen die je toevoegt kan de agenda beheren. Je hebt de mogelijkheid om content toe te wijzen en deze persoon uit te nodigen. Uiteraard kun je ook weer gebruikers verwijderen.

Voordeel is dat je heel eenvoudig content vanaf je computer naar de Google content kalender uploadt. Nadeel is dat je zelf de opmaak moet creëren, wat voor sommigen wel lastig kan zijn.

Content planner inclusief plaatsen op social media: Hootsuite

Wil je vooral content op social media inplannen en plaatsen, dan is Hootsuite zeker iets voor jou. Op maar liefst drie verschillende social media kanalen kun je berichten inplannen, plaatsen en analyseren. Je plaatst van tevoren een bericht en maakt de content planner duidelijk dat deze op een later tijdstip moet worden gepubliceerd.

Voordeel is dat je dit veel tijd bespaart. Bovendien heb je een goede analyse van geplaatste en ingeplande content. Nadeel is dat de gratis versie wat beperkingen kent, zo kun je bijvoorbeeld geen andere gebruikers toevoegen. Wil je dit wel, dan moet je voor de betaalde versie kiezen.

Content inplannen met WordPress

Gebruik je WordPress als CMS systeem? Ook hier kunnen jij content inplannen. Je hebt niet direct een duidelijk overzicht in de vorm van een content planner, maar het is wel een makkelijke manier om nieuwe SEO blogs of artikelen in te plannen. Je schrijft het artikel en geeft hier een publicatiedatum aan die in de toekomst ligt. Op deze manier kun je net zoveel blogs of artikelen inplannen als je zelf wil.

Voordeel van deze WordPress content planner is dat je berichten inplant gedurende de tijd dat je afwezig bent. Ook scheelt het je veel tijd wanneer je wekelijks of maandelijks alle berichten plaatst en hier verder geen omkijken meer naar hebt. Nadeel is dat het niet echt om een content kalender gaat, waardoor je mogelijk het overzicht mist.

Content planner met Trello

Houd je van een visueel duidelijk overzicht, dan moet je zeker eens Trello proberen. Bij deze contentplanner maak je gebruik van borden, kaartjes en lijsten. Dit is een leuke en overzichtelijke manier om een content kalender te maken. Je houdt overzicht op geplaatste opmerkingen, vervaldata en bijlagen. Wanneer je gebruik maakt van de robots dan kun je geautomatiseerde kalenderopdrachten en vervaldatumopdrachten toevoegen.

Het voordeel van Trello is dat je aan elke kaart een persoon koppelt, waardoor deze zelf ziet wat hij of zij moet doen. Zo leg je de verantwoordelijkheid specifiek bij bepaalde personen. Je mag net zoveel gebruikers toevoegen als je zelf wil. Nog een voordeel is dat je dit programma makkelijk aan Google Drive koppelt. Nadeel is dat het vooral in het begin uitzoeken is hoe alles werkt. Hierdoor kun je soms het overzicht kwijtraken.

Nu nog de content schrijven

Je hebt vast wel een keuze kunnen maken en een passende content planner gevonden. Het is natuurlijk heel goed om een content planner te hebben, maar hoe zit het met content schrijven? Loop je hierop vast, bijvoorbeeld omdat je geen goede blogs of artikelen hebt?

Content laten schrijven scheelt je veel tijd. Bovendien weet je zeker dat de geschreven content van een hoge kwaliteit is. Tenminste, wanneer je dit werk door mij laten uitvoeren. Wil je meer weten, neem dan vrijblijvend contact op. Enne, succes met je content planner!