Content op basis van IP-adres? Niet doen!

Bijgewerkt: 13 oktober 2022

Sommige websites tonen content op basis van het IP-adres van de gebruiker. Dit noem je ook wel geografische content. De gebruiker ziet inhoud die is afgestemd is op zijn woon- of verblijfplaats. Het zijn voornamelijk zakelijke websites die dit doen. Bijvoorbeeld wanneer het om locatiegebonden producten of diensten gaat.

Het wordt niet alleen op webpagina’s toegepast maar ook binnen advertenties. Het is een slinkse manier om de aandacht van gebruikers te trekken. Maar het kan ook zeer nadelig zijn, want je verliest aan betrouwbaarheid.

Zo wordt dit gerealiseerd

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


“Wij helpen je bedrijf in Rotterdam “of “onze slotenmaker in Groningen komt naar je toe”. Maar wanneer je in Maastricht zit dan zie je het volgende staan: “wij helpen je bedrijf in Maastricht” of “onze slotenmaker in Maastricht komt naar je toe”. Dit zijn enkele voorbeelden van content op basis van een IP-adres.

Geolocatie data wordt vaak gerealiseerd met behulp van speciale software. Allereerst wordt het IP-adres van de gebruiker vastgesteld. Aan de hand hiervan wordt een bepaalde webpagina opgeroepen, of treedt een script in werking. In dit laatste geval blijft de content hetzelfde maar wordt alleen de woonplaats aangepast.

Vaak wordt alleen de koptekst aangepast, dit noem je ook wel de Vary Header (variabele titel). Dit is eenvoudig realiseerbaar met behulp van een code.

De voordelen van geografische content

Wanneer je ergens een advertentie of linkje ziet staan met je woonplaats erin, dan kan klik je hier uit nieuwsgierigheid op. Dat is alvast een voordeel van geografische content: het trekt meer bezoekers.

Het tweede voordeel is dat je inhoud biedt die perfect is afgestemd op de locatie van de gebruiker. Denk maar eens aan iemand die op zoek is naar een slotenmaker. Wanneer deze persoon in Utrecht woont heeft hij meer behoefte aan een Utrechtse slotenmaker van iemand die vanuit Maastricht moet komen. Want ja, we denken ook aan de reiskosten die een bedrijf in rekening brengt.

Content op basis van IP adres zou je eigenlijk nooit moeten doen

Vroeger werkte content op basis van IP-adressen heel goed. Bijna iedereen had een vast IP-adres dus de kans dat een website de juiste content voorschotelde op basis van locatie, was 99%. Tegenwoordig heb je ook het dynamisch IP-adres. Dit adres wijzigt door de tijd heen. Het is nog wel locatiegebonden, maar doordat het adres wijzigt kan het dat de gebruiker plots andere content krijgt te zien.

Daarnaast heb je nog de mobiele gebruikers, en dat aandeel is door de jaren heen steeds groter geworden. Met name smartphonegebruikers schakelen veelvuldig tussen wifi en het mobiele netwerk.

Het IP-adres dat bij een mobiel netwerk hoort is zelden gekoppeld aan de woonplaats of verblijfplaats van de gebruiker. Mijn eigen smartphone geeft via het mobiele netwerk aan dat ik in Rotterdam ben, terwijl ik daadwerkelijk in Venlo verblijf. Hoe kan dit? Een provider van mobiel internet laat het openbaar IP-adres van het netwerk afhangen. Het IP-adres wordt af en toe gewijzigd, de gebruiker kan dit ook handmatig doen.

Gebruikers van mobiel internet hebben in 90% van de gevallen een IP-adres dat niet gelijk staat aan de woonplaats. Hierdoor krijgen deze gebruikers de verkeerde content te zien.

Laten we de VPN’s niet vergeten!

Anoniem over het internet surfen, het is een trend aan het worden. Hiervoor maken consumenten en bedrijven gebruik van een VPN. De server van een VPN staat vaak in het buitenland. Je kunt je voorstellen dat content op basis van IP adres bij VPN gebruikers niet goed aankomt.

In deze gevallen is inhoud op basis van geografische locatie een goed idee

Laat ik aannemen dat je een webshop bent die klanten over de hele wereld bedient. Misschien ben je wel een soort AliExpress, dat ook zijn klanten wereldwijd heeft zitten. Stel dat je een statische website hebt. Alle gebruikers krijgen dezelfde inhoud te zien, ongeacht de locatie.

Zo zou een Chinese gebruiker de prijzen in euro’s zien en krijgt hij te maken met hoge verzendkosten. Terwijl verzenden naar China tegenwoordig erg goedkoop is, want hiervoor worden afspraken met de posterijen gemaakt.

Een dynamische website past de prijzen, de valuta en het verzendbeleid op basis van de locatie aan. In dit geval zou de Chinese gebruiker de prijzen in Renminbi (Chinese munt) zien. Ook krijgt hij het aangepaste verzendbeleid (en de kosten) voor zijn neus.

Voor klanten is het veel prettiger om actuele informatie te zien. De klant wil niet uitrekenen hoeveel € 5 in Chinese Renminbi is (dat is ongeveer 34 RMB). En de Amerikaan wil weten wat het kost om het product naar zijn land te laten verzenden.

Dus: wanneer je buiten de landsgrenzen actief bent dan is het wel goed om content op basis van IP-adres te tonen.

Kleine of grote hoeveelheden inhoud aanpassen

Wanneer je slechts een klein gedeelte inhoud moeten wijzigen, dan kan dit met behulp van een Geo-Content Service. Dit is de makkelijkste methode maar je hebt wel wat kennis van HTML en CSS nodig. Het alternatief is een speciaal script laten schrijven.

Bij het wijzigen van grote hoeveelheid inhoud, zoals volledige teksten en productomschrijvingen, kun je het beste gebruik maken van een GEO-Direct Service. Het voordeel hiervan is dat er geen codering vereist is, en het is ook goed voor SEO. Crawlers vinden namelijk dynamische inhoud en begrijpen dat dit geografische informatie is.

Een GEO-Direct service vraagt wel veel onderhoud en kan vrij prijzig zijn. Het goedkoopste abonnement start bij $ 9 per maand, maar dit kan makkelijk oplopen tot meer dan $ 280 per maand. Let bij dit soort services goed op het jaarquotum, dit ligt ergens rond de zes miljoen paginaviews. Wanneer je hier overheen zit dan wordt er geen aangepaste content meer getoond. Op de website van geotargetly vind je voorbeelden met betrekking tot de prijzen.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven