Content marketingbureau of SEO tekstschrijver, wat is beter?

Ga je voor een content marketingbureau of kun je toch beter voor een goede SEO tekstschrijver kiezen? Dit hangt een beetje van jouw budget en doelstellingen af. Maar ook je verwachtingen spelen hier een rol in. Ik leg je uit wat een content marketingbureau is en hoe dit verschilt van een SEO tekstschrijver.

Dit zijn content marketing bureaus

Je komt ze veel tegen: content marketing bureaus. Wat is dat eigenlijk, een content marketingbureau? Content staat voor inhoud van een website. Het grootste gedeelte van deze inhoud bestaat uit teksten (artikelen of blogs). Maar content is ook media (afbeeldingen en video’s) of documenten.

Een content marketingbureau richt zich op alle content voor websites, webshops maar ook voor social media. Ze produceren content en plaatsen deze overal waar dat nodig is. Daarnaast kijkt het content marketingbureau naar de huidige inhoud van een website of op een social media account. Misschien is het nodig om bestaande content aan te passen of te verwijderen.

Om de content zo gelijkmatig te verspreiden maakt het bureau vaak gebruik van een content planner (contentkalender).

Verschil tussen content marketingbureau en SEO tekstschrijver

Misschien twijfel je tussen het inhuren van een content marketingbureau en een SEO tekstschrijver. Je hebt hierboven kunnen zien wat een content bureau doet. Soms schrijven ze teksten zelf, in andere gevallen huren ze een SEO tekstschrijver in. Vooral de kleinere marketingbureaus maken gebruik van externe SEO tekstschrijvers.

Een SEO tekstschrijver weet alles met betrekking tot zoekmachine optimalisatie. Teksten zijn dus goed geschreven, amuseren en prikkelen de lezer maar zijn ook nog eens zoekmachinevriendelijk. De SEO tekstschrijver creëert content voor je website en soms voor social media, maar plaatst deze zelden op jouw website. Dit moet je dus zelf doen, net als het bijhouden of controleren van bestaande content.

Dat is eigenlijk het grootste verschil tussen een content marketingbureau en een SEO tekstschrijver.

Welke van deze twee is goedkoper?            

Ben je goedkoper uit met een content marketingbureau of een SEO tekstschrijver? Hier is weinig over te zeggen. Er zijn namelijk SEO tekstschrijvers die makkelijk € 200 per tekst vragen. Dit staat tegenover een content marketingbureau dat omgerekend € 50 per tekst vraagt.

Andersom kan natuurlijk ook. Dat de SEO tekstschrijver je € 50 per tekst kost en het content marketing bureau omgerekend € 200 per tekst.

Over het algemeen genomen zal een SEO tekstschrijver goedkoper zijn, vooral wanneer het marketingbureau een tekstschrijver moet inhuren. Bovenstaande vergelijking klopt natuurlijk niet helemaal, omdat een online marketingbureau (content) natuurlijk veel meer doet dan alleen SEO teksten leveren. Kijk dus vooral wat de schrijver of het marketingbureau jou oplevert.

Besparen op de kosten content marketingbureau

Voor startende ondernemers of kleine websites is er vaak een beperkt budget beschikbaar. Wil je besparen op het content marketingbureau? Dit kan, je moet hier natuurlijk wel iets voor doen.

Allereerst huur je een SEO tekstschrijver in die natuurlijk niet te duur is. Voor € 40-€ 70 kun je prima SEO teksten krijgen. Kijk hierbij vooral hoe hoog de SEO tekstschrijver zelf in Google staat. Tip: je hebt mij via de zoekmachine gevonden, waarbij het je opvalt dat ik hoog in Google sta. Bovendien betaal je bij mij nooit teveel. Hint hint…

Ontvang je SEO teksten, plaats deze dan zelf op je website. Dit doe je volgens een planning, bijvoorbeeld elke week of elke twee weken een nieuwe tekst. Kijk regelmatig kritisch naar oude teksten op je website. Ben je van mening dat deze beter kunnen of niet meer voldoen aan de huidige SEO-richtlijnen? Laat de tekst dan herschrijven.

Content op social media

Net zo belangrijk is content op social media. Hiermee ben je goed zichtbaar voor het grote publiek. Het content marketingbureau verzorgt dit voor jou, maar ook dit kun je zelf doen. Het kost wel wat tijd en je moet een goede planning maken. Laat dagelijks tot een aantal keer per week wat van je horen. Doe je dit niet, dan ben je niet meer interessant voor jouw volgers.

Weet je niet zo goed wat je op social media moet plaatsen? In ieder geval content die bij jouw website, dienst of jouw bedrijf aansluit. Probeer af te wisselen, bijvoorbeeld een interessant artikel met een nieuwsbericht en af en toe iets grappigs. Zo blijven jouw volgers nieuwsgierig naar wat je nu weer te bieden hebt.

SEO tekstschrijver inhuren

Heb je besloten dat je nog even geen gebruik maakt van een content marketingbureau? Een SEO tekstschrijver inhuren is zeker een goed idee. Hier help ik jou graag bij. Wil je weten hoe? Neem contact op of vraag direct een offerte aan.