Content management system voor je website

Een content management system (CSM) is echt een aanrader voor je website. Dit systeem is gebruiksvriendelijk en je hebt niet veel verstand van HTML nodig. Het content management system doet alles voor jou. Het meest bekende CMS is WordPress, maar er zijn nog veel meer mogelijkheden.

Hoe het vroeger was

Wanneer je vroeger een website bouwde had je echt kennis van HTML nodig. De gehele website werd dan ook in deze codetaal geschreven. Gelukkig had je rond het jaar 2000 al mogelijkheden om gebruik te maken van de voorloper van het huidige content management system.

In Windows 98/ XP had je de gratis websitebuilder. Hiermee bouwde je websites zonder al te veel verstand van HTML. Voor beginnende webmasters was er wel nog een probleem: publiceren van de website. Dit moest door het uploaden van bestanden via FTP.

Met het moderne content management system hoef je nergens naar om te kijken. Wat je ziet is wat je krijgt en het publiceren gaat met één druk op de knop: zo eenvoudig is het.

Dit kun je met het content management system

Tegenwoordig is het heel makkelijk om een website te bouwen en te beheren. Dit is allemaal te danken aan het content management system. De afkorting hiervan is CMS, je kunt het ook wel vertalen naar inhoudbeheersysteem.

Een content management system bestaat uit verschillende onderdelen. Het afgeschermde administratiegedeelte is bedoeld voor het toevoegen, aanpassen of verwijderen van gegevens, instellingen en content. In de database staan alle gegevens opgeslagen. Als laatste bestaat het content management system uit een presentatiemodule. Dat is het gedeelte dat websitebezoekers zien. Dit noem je ook wel de voorkant van de website.

Voordelen van content management system

Een CMS heeft ontzettend veel voordelen. Het is niet voor niets dat steeds meer webmasters maar ook websitedesigners voor een content management system kiezen.

Voordelen content management system:

  1. Website bouwen en beheren zonder technische kennis
  2. Professionele uitstraling
  3. Eenvoudige koppeling met andere systemen
  4. Zelf content toevoegen en wijzigen
  5. SEO vriendelijk

Het grootste voordeel is het bouwen en beheren van de website zonder dat hier technische kennis voor is vereist. In principe kan iedereen een website bouwen. Dit is dan ook terug te zien aan de groei in aantal websitedesigners die alleen met CMS werken.

Een CMS website heeft altijd een professionele uitstraling. Dankzij dit systeem is deze ook nog eens mobielvriendelijk en geoptimaliseerd voor zoekmachines.

Nadelen CMS

Natuurlijk heeft een contentmanagementsystem ook wel wat nadelen. Toch zijn deze nadelen ten opzichte van de voordelen zo klein dat het altijd interessant blijft om voor CMS te kiezen.

Nadelen content management system:

  • Niet altijd gratis
  • Veel websites zien er hetzelfde uit
  • Soms makkelijk te hacken

Veel mensen denken dat een content management system altijd gratis is. Dit klopt slechts gedeeltelijk. WordPress is het meest populaire CMS en is in veel gevallen wel gratis. Je hebt de keuze uit honderden gratis templates en vele plug-ins. Omdat bijna iedereen gebruik maakt van de gratis versies zien veel websites er al snel hetzelfde uit.

Wanneer je iets anders wil dan ga je voor een premium design, iets waar je ook voor betaalt. Alleen met voldoende kennis van HTML en CSS kun je een gratis CMS-versie ook heel goed aanpassen zodat deze er anders uitziet dan andere websites.

Nog een nadeel is de beveiliging. Veel webmasters hebben een standaard gebruikersnaam en passen het wachtwoord nooit aan. Dit maak het voor hackers een stuk eenvoudiger om de website over te nemen.

WordPress als CMS

Dat WordPress het meest gekozen content management system is heeft een goede verklaring: het is gratis en zeer gebruiksvriendelijk. Voor andere CMS moet vaak betaald worden. WordPress is ontwikkeld door Matthew Mullenweg en wordt door heel veel ontwikkelaars ondersteund. Dit content management system is open source wat betekent dat iedereen het vrij mag gebruiken en delen.

In 2012 draaiden er al meer dan 74 miljoen websites op WordPress. Dit is in 2020 gegroeid naar 37% van alle websites. Van alle content management systemen heeft WordPress een marktaandeel van maar liefst 63%.

Content management system: WordPress versus Joomla

Sommigen zweren bij WordPress, anderen toch bij Joomla. WordPress heeft een marktaandeel van 63% en Joomla een marktaandeel van 4,6%. Dit is een stuk minder. Wat niet betekent dat Joomla slechter is, het nadeel is dat dit content management system wat minder overzichtelijk is.

WordPress is eenvoudiger in gebruik en biedt tegenover Joomla net zoveel mogelijkheden. Voor velen heeft Joomla dan ook geen meerwaarde. Dat verklaart ook wel waarom Joomla steeds minder vaak wordt gebruikt.

Drupal als content management system

Er is nog een derde speler op het gebied van CMS, namelijk Drupal. Voordeel van dit content management system is dat het veel standaardmogelijkheden biedt, meer dan bij WordPress. Daarnaast kun je dit systeem flink uitbreiden via modules. Houd er rekening mee dat deze modules anders werken dan de bekende plug-ins van WordPress.

Nog een pluspunt is dat Drupal makkelijk schaalbaar is en ook nog een stabiliteit biedt. Daarom kiezen grote website zoals RTL Nieuws of Holland Casino voor Drupal. Dit CMS is gratis en open source, hierin zit geen verschil met de andere twee.

Het vullen van je website

Hopelijk heb je een keuze kunnen maken en weet je welk content management system het beste bij jouw website past. Moeite met het installeren van een CMS? Veel hostingbedrijven ondersteunen een of meer content management systemen en bieden zelfs een one-click installatie aan. In andere gevallen word je stap voor stap begeleid met het downloaden en installeren van het CMS.

Na het installeren begint het invullen van je website. Zorg eerst voor een mooi design en controleer de standaard instellingen van de website. Nu de website klaar is heb je content nodig. Het is niet zo eenvoudig om goede content te schrijven, vooral niet wanneer je ook nog eens goed vindbaar wil zijn in de zoekmachines.

Ik help je met het creëren van content. Of je nu een homepage, over ons pagina of een dienstenpagina nodig hebt: laten we een begin maken. Hierna heb je misschien nog wat blogposts, productomschrijvingen, nieuwsberichten of iets anders nodig. Alles tegen aantrekkelijke tarieven. Meer weten, neem dan contact op of vraag vrijblijvend een offerte aan.