Content clusters en SEO: hoe je dit effectief inzet

Er is altijd wel weer iets nieuws rondom SEO te bedenken. Recentelijk zijn de contentclusters bedacht. Even voor de duidelijkheid: dit is niet iets dat Google in het leven heeft geroepen, het zijn SEO specialisten die van mening zijn dat content clusters een boost aan je ranking geven. Is dit de zoveelste hype of schuilt hier een kern van waarheid in?

Het idee achter content clusters

De benaming content clusters verraadt waar het over gaat. Content is inhoud op je website. Denk hierbij niet alleen aan teksten maar ook video’s, afbeeldingen, podcast of documenten. Dat kan dus van alles zijn. Een cluster bestaat uit meerdere dingen die bij elkaar horen. In het geval van een content cluster gaat het dus om verschillende soorten content die met elkaar te maken hebben.

Vanuit je hoofdpagina maak je pilar content aan: dit zijn de steunpilaren. Het gaat hier om grote webpagina’s die een en hetzelfde onderwerp behandelen. In de afbeelding hieronder zie je twee van die steunpilaren: linkbuilding en zakelijke bloggen. Vanuit de pilar content link je naar de contentclusters. Bijvoorbeeld naar blogs, video’s, whitepapers of andere zaken. Het is hierbij wel belangrijk dat de content clusters hetzelfde onderwerp bevatten als de pilar content, alleen ga je hier dieper of specifieker op in.

content clusters voorbeeld

Neem ik weer even de pilar content rondom linkbuilding erbij. Dan zou de structuur er zo uit kunnen zien:

Linkbuilding (pilar content)

  • Blogpost backlinks kopen
  • Blogpost linkbuilding toepassen
  • Video met uitleg over linkbuilding
  • Podcast: interview met een linkbuilder
  • Afbeelding linkprofiel

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Topic clusters

Naast de termen content clusters en pilar clusters hebben velen het ook over topic clusters. Wat is dat precies? Een topic cluster is het geheel van content dat je rondom een onderwerp (topic) bouwt. In bovenstaand voorbeeld bestaat de topic cluster uit tweemaal een blogpost, een video, podcast en afbeelding.

Waarom je content clusters zou moeten gebruiken

Hebben content clusters effect op SEO oftewel een betere ranking in de organische zoekresultaten? Niet direct, al wordt dit wel vaak gedacht. Middels pilar content en cluster content maak je de website gebruiksvriendelijk. Het is voor bezoekers veel makkelijker de juiste content te vinden. Toch wil dit niet zeggen dat je hierdoor beter in de organische zoekresultaten scoort.

Content scoort alleen goed in zoekmachines wanneer dit aansluit bij de zoekvraag van de gebruiker. Wanneer iemand op zoek is naar het onderwerp ‘linkbuilding toepassen’ maar je blogpost bevat te weinig informatie over dit onderwerp, dan ga je middels content clusters echt niet hoger scoren.

Veranderingen in de toekomst

Natuurlijk, behaalde resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Sinds 2015 is zoekmachine Google er een stuk slimmer op geworden. De zoekmachine is nu veel beter in staat om de juiste content gerelateerd aan een zoekopdracht te tonen.

In 2013 had ik het al eens over spraakgestuurde opdrachten, iets dat velen toen onzinnig vonden. Inmiddels zijn spraakgestuurde opdrachten heel normaal en zullen in de toekomst steeds meer worden ingezet. De tijd dat mensen een enkel zoekwoord in zoekmachines invoerden ligt langzaam achter ons. Mensen stellen complete vragen aan de zoekmachine, spraakgestuurd maar soms ook nog getypt.

Het is belangrijk om met deze veranderingen rekening te houden. Dit betekent dat content in moet gaan op een bepaald onderwerp en onderdeel. Je kunt wel een algemeen artikel over linkbuilding plaatsen maar moet hier subcategorieën aan vasthangen. Bijvoorbeeld de voordelen van linkbuilding, linkfarms, backlinks maken, de werking nog veel meer.

Met content clusters werken

Hoe maak je content clusters aan? Op zich is dit niet zo moeilijk. Allereerst start je met het aanmaken van pilar content oftewel een pijlerartikel. Bedenk een algemeen onderwerp. Heb je bijvoorbeeld een website die over mode gaat, dan kies je voor het onderwerp damesmode. Het onderwerp moet algemeen zijn. Dit is nodig omdat hier later subonderwerpen bijkomen.

Het pijlerartikel gaat dus over het hoofdonderwerp damesmode. Schrijf een uitgebreid artikel over dit onderwerp. Maak hierbij gebruik van duidelijke subkoppen en verschillende alinea’s. Zorg ervoor dat het onderwerp (bijna) alles bespreekt wat mogelijk is.

Vervolgens begin je met het creëren van contentclusters. Dit moet eerst gereed zijn voordat je dit op het pijlerartikel kunt plaatsen. Heb je al bestaande content op je website kan dan kun je dit mogelijk gebruiken. Content clusters gaan dieper in op het hoofdonderwerp. Bijvoorbeeld herfst modetrends, accessoires bij kleding, zwarte kleding wassen, grote damesmaten en andere subonderwerpen. Die content mag je in de vorm van blogs, video’s, afbeeldingen of iets anders gieten. Zolang je bezoeker er ook echt iets aan heeft.

Een linkje naar de content clusters

Wanneer je de subonderwerpen gereed hebt wordt het tijd om te linken. Dit doe je vanuit het pijlerartikel. Van hieruit plaats je een linkje naar alle content clusters. Het is belangrijk dat je vanuit elk subonderwerp ook weer teruglinkt naar de pilar content.

Het verschil met normaal intern linken

In een blogpost zul je ongetwijfeld een linkje naar een andere blogpost plaatsen. Dit gebeurt al jarenlang en helpt bezoekers om relevante content te vinden. Bovendien begrijpen zoekmachines de samenhang tussen twee pagina’s beter.

Het creëren van content clusters gaat hier eigenlijk dieper op in. Je laat namelijk zien dat een hoofdonderwerp en subcategorieën bij elkaar horen. Praktisch voor zoekmachines maar bovenal bedoeld voor je bezoekers. Dankzij het gebruik van clustercontent verdwaalt je bezoeker niet.

Het effect op SEO

Hierboven heb je al iets kunnen lezen over het mogelijk effect van contentclusters. Nu is het de vraag of dit ook daadwerkelijk werkt. Het antwoord ligt ergens in het midden. Wanneer je website gebruiksvriendelijk is dan zal Google dit zeker waarderen. Bovendien creëer je terugkerende bezoekers: ze weten sneller waar ze het zoeken moeten.

Aan de andere kant is het niet zo dat content clusters en dus ook pilar clusters een groot effect op SEO (zoekmachine optimalisatie) heeft. Je kan natuurlijk allerlei content creëren maar wanneer dit de vraag van de zoeker niet beantwoordt dan verschijn je echt niet hoger in de organische zoekresultaten.

Vooralsnog lijkt dit vooral een methode te zijn waarbij webmasters of SEO-specialisten willen uitproberen of dit echt werkt. Zie het als de monsterartikelen die een aantal jaren geleden erg populair waren. Bijna iedereen beweerde dat een monsterartikel (van 2000 woorden of meer) beter in Google zou scoren. Inmiddels is dit een achterhaald idee en behoort het monsterartikel niet langer tot de SEO-technieken.

Dus:

  • Ga je hoger scoren dankzij content clusters? Niet direct.
  • Maak je hier bezoekers blij mee? Dat wel, mogelijk blijven ze langer op je website hangen en dat telt zeker mee.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.