Een consistente bedrijfsvoering leidt tot succes

Bijgewerkt: 16 oktober 2022

Klanten moeten op je kunnen vertrouwen, altijd en overal. Dit lijkt vanzelfsprekend maar dat is het niet. Denk maar eens aan de coronacrisis waarbij veel goederen niet meer geleverd konden worden. Of in oorlogstijd waarbij diensten ineens duurder worden, of waarbij de klant maandenlang moet wachten.

Met een consistente bedrijfsvoering garandeer je altijd een goede dienstverlening. Hiermee heb je voorsprong op concurrenten. Kort samengevat kun je zeggen dat consistentie binnen een bedrijf tot meer succes leidt.

Bedrijf op een duurzame manier laten groeien

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Er komen dagelijks nieuwe startups met goede ideeën bij. Sommige van deze startups overtreffen jouw ideeën met slimmere diensten of betere producten. De vraag is hoe je dit als bestaande onderneming bij kunt houden.

Je wil je bedrijf op een duurzame manier laten groeien. In deze tijd is dit wel een risico, want fouten leiden tot financieel verlies. Het antwoord ligt in een consistente bedrijfsvoering. Laten we vertrouwen opbouwen en de efficiëntie verbeteren!

Het bedrijfsplan kritisch bekijken

Elke startende onderneming heeft een bedrijfsplan. Dit hoeft niet op papier te staan, het plan kan ook in je hoofd zitten. Het bedrijfsplan omschrijft de visie, het doel en de strategieën. Maar ook de middelen om de doelen te bereiken.

Veranderende marktomstandigheden vragen om een aanpak van het bedrijfsplan. Die marktomstandigheden kunnen van alles zijn, maar hebben vaak met groeiende concurrentie te maken. Een grote fout die veel ondernemers maken is om hun plan te snel aan te passen.

Het geheim zit hem in het consequent volgen van het bedrijfsplan. Zelfs wanneer de groei niet zo snel gaat als verwacht. Je zou het bedrijfsplan niet moeten aanpakken, maar de middelen om het doel te bereiken.

Definieer je merk en belofte en blijf hier trouw aan

Je bent niet zomaar een bedrijf gestart: je had een bepaald idee en doel voor ogen. Waarschijnlijk is dit doel door de jaren heen niet gewijzigd. Het is belangrijk om je merk en belofte in de markt te drukken. Wie ben je, wat doe je en hoe kun je anderen helpen?

De laatste klinkt misschien vreemd maar elk bedrijf biedt een oplossing voor een probleem. Bijvoorbeeld de loodgieter die lekkages oplost. Maar ook de webshop die kleding biedt (we willen tenslotte niet als de keizer zonder kleren door het leven gaan).

Het merk bestaat uit je logo, afbeeldingen maar ook de lay-out van de website. Bijvoorbeeld de lettergrootte, kleuren en opbouw van webpagina’s. Mensen raken al snel vertrouwd met een merk. Voor een ondernemer kan het huidige logo of design tot verveling leiden, waardoor deze geneigd is om hem aan te passen.

Dat zou je niet zomaar moeten doen. Wanneer je je merk en belofte aanpast dan leidt dit tot verwarring bij bezoekers en klanten. Ze moeten weer opnieuw vertrouwen opbouwen. Om die reden adviseer ik niet om je bedrijfsnaam, logo, design of belofte zomaar aan te passen. Het leidt altijd (tijdelijk) tot minder websitebezoekers en minder klanten.

Altijd eenzelfde kwaliteit of service verlenen

Een consequente bedrijfsvoering gaat ook over een trouwe kwaliteit of service. Wanneer je als webshop het ene moment op tijd levert en het andere moment wanneer het jou uitkomt, dan ben je niet consequent. Dit geldt ook voor het leveren van diensten: de klant moet weten wanneer hij de dienst kan verwachten.

Vooral terugkerende klanten vertrouwen op de kwaliteit of service die ze eerder hebben ontvangen. Het is dan ook zeer slecht om hiervan af te wijken.

Is het om de een of andere reden toch noodzakelijk om je kwaliteit of service aan te passen? Communiceer dit duidelijk richting websitebezoekers en klanten. Vooral terugkerende klanten hebben behoefte aan deze communicatie.

Bedenk dat consequentie tot tevreden klanten leidt. Het getuigt van professionaliteit en wekt vertrouwen bij de doelgroep.

Consistente contentmarketing

Een van de belangrijkste onderdelen in de bedrijfsvoering is online marketing. Hier ontkom je niet aan, concurrenten zijn online goed zichtbaar dus dit moet je evenaren, of misschien wel overtreffen. Het bedrijf met de beste online zichtbaarheid krijgt naamsbekendheid en de meeste bezoekers op de site. Natuurlijk leidt dit ook tot een hogere omzet.

Veel bedrijven besluiten om te bloggen voor hun site, of elke dag iets op social media te posten. Of misschien wel elke week een nieuwsbrief te versturen. Meestal gebeurt dit gedurende enkele weken zeer consequent. Maar dan komt er meer drukte in het bedrijf en is er geen tijd meer voor content- social media- of e-mailmarketing.

Ten eerste zorgt dit voor reputatieschade. Je laat de doelgroep in de steek, hierdoor zwakt het vertrouwen in je bedrijf of merk af. Maar het is ook slecht voor je online positie. Bedrijven die online niet actief genoeg zijn verliezen posities in de organische zoekresultaten. Ook het aantal volgers op social media neemt af.

Geen tijd voor consistente contentmarketing? Laat ons hierbij helpen, we weten zeker dat dit je bedrijf een boost geeft.

Houd het team consequent

Bedrijven met meerdere medewerkers moeten ook het team consequent houden. Werknemers moeten weten wat hun verantwoordelijkheden zijn. De prestaties moeten samenhangen met de verantwoordelijkheden.

Houd eenmaal per kwartaal een kort overleg met betrekking tot de verantwoordelijkheden. Geef jaarlijks een prestatiebeoordeling en hang hier een bonusbetaling aan vast. Dit laatste hoeft niet altijd, maar het motiveert werknemers om consequent te blijven.

Als laatste tip wil ik meegeven dat je consequent moet blijven op alle gebieden binnen het bedrijf. Dus niet alleen met betrekking tot marketing, kwaliteit of service maar ook in de boekhouding, het personeel, inkoop en alle andere afdelingen van je bedrijf.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven