Communicatiebureau: de ideale businesspartner

Bijgewerkt: 9 augustus 2021

Het ervaren communicatiebureau helpt je product, merk of bedrijf te laten opvallen bij de doelgroep. De werkzaamheden overlappen met die van een marketingbureau. Hierdoor is het soms lastig kiezen: ga je voor een communicatiebureau of toch voor online marketing? Ontdek de verschillen tussen tactiek en strategie.

Over het communicatiebureau

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Aan communicatiebureaus geen gebrek, in nagenoeg elke stad vind je er wel een. De vraag is of een communicatiebureau ook bij je business past.

Een communicatiebureau gaat voor tactiek. Hierbij wordt gekeken naar je businessmodel en hoe doelen zo snel mogelijk bereikt worden. Aan de hand hiervan wordt er een plan van aanpak opgesteld.

De boodschap waarmee je de doelgroep aanspreekt en verleidt, dat is werk voor het communicatiebureau. SEO oftewel zoekmachine optimalisatie speelt hier een rol in. Een hoge positie in zoekmachines zorgt namelijk voor een betere verleiding.

Verschil met het marketingbureau

Een marketingbureau gaat altijd voor strategie. Hierbij draait het niet om de inhoudelijke boodschap maar om een goede zichtbaarheid, zowel online als offline. Ook hier komt SEO om de hoek kijken, maar ook SEA (adverteren in zoekmachines).

Dit is waarom je voor een communicatiebureau kiest

Een communicatiebureau is een aanvulling op je bedrijf. Het is een mix van design, SEO, content maar ook een stukje strategie. Eigenlijk is een communicatiebureau net een beetje meer wanneer je naar het marketingbureau kijkt. Het gaat namelijk om de manier waarop je een boodschap overbrengt en deze bij de doelgroep binnenkomt.

Het communicatiebureau is voor bedrijven die door willen groeien. Dit geldt niet alleen voor starters maar ook voor bedrijven met enkele jaren bestaansrecht. Bedenk dat zelfs grote namen op het communicatiebureau vertrouwen.

Samenwerking tussen verschillende specialisten

Er is geen enkel communicatiebureau dat alle werkzaamheden zelf uitvoert. Zowel communicatie bureaus als marketingbureaus omvatten verschillende specialisten. Soms onder één dak maar nog vaker gaat het om een samenwerking op afstand.

Zo werken wij hier. Bianca specialiseert zich in SEO en geschreven content. De andere samenwerkende specialisten verzorgen het design (bijvoorbeeld grafisch of interactief ontwerp), linkbuilding, adverteren, fotografie en nog veel meer. Dankzij de aansturing vanuit één bedrijf weet je dat het goed zit.

Werkzaam vanuit verschillende steden

In Google wordt veel gezocht op communicatiebureau Amsterdam, communicatiebureau Eindhoven of communicatiebureau Overijssel. Hartstikke leuk maar is het noodzakelijk om voor een bureau in je eigen stad of dorp te gaan? Nee, tegenwoordig is dat niet meer noodzakelijk. Communicatie bureaus werken grotendeels online. Dit gaat prima, je bedrijf is immers ook online zichtbaar.

Sparren op locatie? In veel gevallen wel mogelijk. Bedenk wel dat ‘fysiek contact’ soms duurder is. Het reizen en de tijd voor een gesprek wordt aan je doorberekend. Voor niets gaat de zon op. Laten we online werken, veel goedkoper voor jou.

Over de kosten

Natuurlijk wil je meer weten over de kosten met betrekking tot het inschakelen van een communicatiebureau. Alleen de naam al, dat moet toch duur klinken? Dat valt dit in de praktijk wel mee, hoewel je ook grote verschillen tegenkomt.

Het gemiddelde bedrijf is maandelijks tussen de € 500 tot € 2500 kwijt. Grote bedrijven zijn soms duurder uit, bijvoorbeeld meer dan € 4000 per maand. Goedkope communicatiesbureaus zullen er ongetwijfeld zijn, even goed zoeken. .

Is het erg om voor een minder groot communicatiebureau te gaan? Niet altijd, je hebt namelijk niet alle diensten nodig. Bijvoorbeeld adverteren in zoekmachines of linkbuilding. Maar ook het uitgeven van een folder of brochure. Dat zijn van die dingen die geld kosten maar niet direct iets opleveren. Een en ander hangt helemaal van de doelstelling, de doelgroep en natuurlijk het budget af. Soms ben je dus beter uit met iemand die gespecialiseerd is in één ding en hierdoor goedkoper.

Een communicatiebureau dat minder dan € 500 per maand kost? Geen probleem, ook met een klein budget kun je doorgroeien. Neem voor de mogelijkheden contact op.

Wat je nog moet weten

Sommige klanten voelen zich in een bepaalde positie gedwongen. Je hebt dit en dat nodig, anders gaat het niet werken. Laat je hier niet toe verleiden, het kost alleen maar een hoop geld. Als communicatiebureau met samenwerkende partners gaan we voor een voordelige en blijvende oplossing.

“Ondernemen moet betaalbaar blijven”, dit is een kreet die je op talloze blogs op deze website voorbij ziet komen. Dit geldt niet alleen voor het inschakelen van een SEO tekstschrijver maar ook wanneer het op andere zaken aankomt. Een ondernemer wil namelijk doorgroeien tegen zo laag mogelijke kosten. Eindelijk heb je een communicatiebureau gevonden dat aan deze wensen voldoet.

Dit levert het je op

Natuurlijk moet het communicatie bureau je ook wat opleveren. Met een ervaring die eind jaren ‘90 begon is Bianca Walraven flink doorgegroeid. Voor meer dan 250 verschillende bedrijven hebben we zeer goede resultaten weten te boeken. Hoge posities in zoekmachines, veel meer websitebezoekers en een hogere omzet. Dat is de uiteindelijke doelstelling waar we samen aan gaan werken.

Je investering levert dus wat op, dat is zeker. We beloven geen gouden bergen maar een inzet voor de volle 200% (dat is het dubbele). Geef Bianca Walraven de mogelijkheid om jouw concurrentie te verslaan. Samen bespreken we de realistische doelen.

Wanneer je het liever zelf doet

Geen communicatiebureau inschakelen maar alles zelf doen? Geen probleem, wanneer je op zoek bent naar een sparringpartner voor ondernemers of een check van je website dan kan dat ook. Jouw voordeel: lagere kosten waarna je zelf aan de slag gaat. Bedenk wel dat je hier de expertise voor moet hebben. Heb je die niet, dan is het nog altijd mogelijk om die expertise in huis te halen en aan de hand van een sparring of SEO-check verder te werken.

Je ziet, de mogelijkheden zijn oneindig. Neem contact op en vertel waar je behoefte aan hebt.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven