CAT formule binnen SEO

Er zijn heel wat formules en trucjes om hoger in Google te komen. Een van die dingen is de CAT formule. Het maakt onderdeel uit van SEO, ook wel zoekmachine optimalisatie. Misschien ben je nieuw op het gebied van SEO en zoek je naar een manier om je concurrenten te verslaan. Dan gaat de CAT formule je hier zeker bij helpen.

Waardevolle content is belangrijk

Jarenlang hebben marketeers geprobeerd om middels linkbuilden bovenaan in Google te staan. Dat is ze in bepaalde periodes goed gelukt. Google heeft dit trucje ook wel in de gaten en heeft in november 2022 aangegeven dat het backlinks in de toekomst meer gaat negeren.

Toch blijven veel marketeers en SEO-specialisten aan linkbuilding vasthouden. Het heeft vroeger gewerkt, daarom vinden ze het moeilijk om deze techniek los te laten. Wat ze niet weten is dat waardevol content al jarenlang goed werkt. Wees niet zo dom als die marketeers en richt je op het creëren van de allerbeste content. Google zal je hier goed voor belonen.

Wil je meer verkeer naar je website of naamsbekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Dit is de CAT formule

De CAT-formule heeft weinig met katten te maken, hoewel we veel van deze dieren kunnen leren. Een kat doet gekke dingen vanuit natuurlijk gedrag, en dat maakt dat ze zo opvallen. Je content zou ook op moeten vallen omdat het bijzonder is én op een natuurlijke manier geschreven.

Ik zou nog urenlang over katten kunnen praten, maar we gaan het over de CAT formule hebben. Want die gaat je helpen met je SEO-strategie.

CAT is de afkorting van Content, Autoriteit, Techniek.

Content waaronder tekst maar ook media

Hoog in Google scoren, dat doe je met waardevolle content. Het belangrijkste onderdeel van content bestaat uit teksten of artikelen. Maar ook video’s en afbeeldingen zijn onmisbaar. Daarnaast kun je bij content denken aan audio, grafieken en tabellen.

Goede content spreekt je doelgroep aan, op een taalniveau die ze begrijpen. Verder is de inhoud informatief en biedt meerwaarde. Dat is belangrijk, want je werkt aan een uitbreiding van het internet. Hoe meer waardevolle informatie je deelt, hoe hoger je scoort.

Teksten moeten goed leesbaar zijn. Een persoonlijk tintje is gewenst, maar zal niet altijd van toepassing zijn. Daarnaast is het belangrijk dat content deelbaar is. Dit betekent niet dat een ander je linkje kan delen, maar dat het interessant genoeg is om aan anderen te tonen. Wanneer je content saai is, dan zal niemand het willen delen.

Autoriteit opbouwen

Het tweede onderdeel van de CAT formule is autoriteit. Dat is iets waar je heel hard aan moet werken. Je weet vast wel dat grote en bekende websites veel autoriteit uitstralen. Die autoriteit hebben ze niet zomaar gekregen, dat hebben ze verdiend. Bijvoorbeeld door het delen van waardevolle informatie.

Daarnaast gaat het over naamsbekendheid. Grote merken hebben veel naamsbekendheid opgebouwd, waardoor het publiek ze vertrouwt. Ook dat gaat over autoriteit. Hoe vaker je handelsnaam of merknaam op het internet voorkomt, hoe groter je autoriteit zal zijn.

Dit betekent dat je veel en kwalitatieve content deelt, zodat anderen over je gaan praten. Dat is alleen maar goed voor je naamsbekendheid en natuurlijk je autoriteit. Bedenk dat je autoriteit niet kan kopen!

Hoe zorg je dat het publiek je gaat vertrouwen? Wanneer je een dienst of producten aanbiedt, is het goed om via je website aan te tonen wie je bent en wat je doet. Toon je functietitel op je site en op sociaal media. Publiceer reviews van tevreden klanten en laat je ervaring, kennis of expertise duidelijk naar voren komen.

Techniek, ook iets waar je aan moet werken

Kijk je naar de CAT formule dan staat hier ook de T van techniek. Feitelijk gaat het hier om de techniek achter je website. Techniek bestaat uit verschillende onderdelen:

  • Design of lay-out
  • Navigatiestructuur
  • Laadtijd
  • Responsief design
  • Toegankelijk voor zoekmachines

Wanneer je een website bouwt moet je dit voor de doelgroep doen, niet omdat je hem zelf zo mooi vindt. Houd hier altijd rekening mee wanneer je een website ontwerpt, bijvoorbeeld middels een wireframe. Laat anderen ook even naar het eerste ontwerp kijken en hier hun gedachten over gaan. Dit kan je helpen bij het bouwen van een geweldige website.

Nee, backlinks werken niet meer zoals vroeger

Op veel websites lees je dat je, naast de CAT formule, ook aan backlinks moet denken. Het zou volgens deze websites de hoogste prioriteit van Google hebben. Weet je, dit is tegenwoordig de grootste onzin.

In 2014 gaf Google al aan dat backlinks minder belangrijk zouden worden. In november 2022 kwam er een belangrijke uitspraak van een Google medewerker: backlinks gingen nu definitief een minder grote rol spelen.

Ik kan dit alleen maar toejuichen, want er is jarenlang misbruik gemaakt van backlinks. Middels linkbuilding hebben marketeers geprobeerd om de organische zoekresultaten te beïnvloeden. Hierdoor hoeven ze geen kwalitatieve teksten te schrijven, en was het dus mogelijk om met wat trucjes hoger in Google te komen. Gelukkig is dit nu verleden tijd!

Werk aan je website met je doelgroep in je achterhoofd. Backlinks kopen of ruilen, of op een andere manier verzamelen, doe je niet voor je doelgroep maar voor jezelf. Dus: houd je aan de CAT formule, dan komt het allemaal goed.


Bianca schreef meer dan 30.000 artikelen voor het internet. Ze heeft een enthousiast en ervaren team van specialisten opgebouwd.

We zijn het startpunt voor elke (nieuwe) website.
Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven?