Canonical betekenis – SEO hulp

Bijgewerkt: 22 augustus 2021

Je bent ergens tegengekomen: canonical. Wat is de canonical betekenis? Voor website eigenaren belangrijk om te weten, want hiermee voorkom je duplicate content en een afstraffing in Google. Zorg dus dat je op de hoogte bent van de canonical betekenis!

Canonical uitleg

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Wanneer je canonical vanuit het Engels naar het Nederlands vertaalt dan krijg je het woord “canoniek”. De betekenis van canoniek komt overeen met geloofwaardig of voorbeeldig. Vaak wordt het in kerkelijke zin gebruikt. Maar de canonical betekenis met betrekking tot SEO ligt toch iets anders.

Canonical betekenis: dit moet je weten!

Dat de canonical betekenis in het Nederlands overeenkomt met “geloofwaardig “dat klopt eigenlijk wel. Binnen SEO heb je namelijk de canonical URL/ canonical tag. Met beiden wordt hetzelfde bedoeld.

Een canonieke URL is de URL die het meest representatief is. Je gebruikt een canonieke URL wanneer een pagina via meerdere URL’s toegankelijk is.

Voorkom duplicate content op je website

Waarom moet je een canonical URL toepassen? Omdat je hiermee duplicate content op je website voorkomt. Duplicate content staat ook wel voor dubbele inhoud. Dit betekent dat een pagina of een tekst minimaal twee keer op je website voorkomt. Dit heet dan interne duplicate content.

Externe duplicate content is wanneer je een tekst van een andere website overneemt en naar jouw website kopieert.  Voor de canonical l betekenis is dit niet van toepassing want externe duplicate content los je niet middels een canonieke URL op. Dit los je alleen op door het aanbieden van unieke content.

Aangeven welke URL in de zoekresultaten zichtbaar is

Het gebruik van een canonical URL heeft nog een voordeel: je geeft aan welke URL in de zoekresultaten zichtbaar is. Stel dat je een website in dierbenodigdheden hebt. Je hebt een productpagina over hondenmanden. Deze productpagina is op twee manieren bereikbaar:

  1. https://hondenvoorbeelden.nl/honden/hondenmanden
  2. https://hondenvoorbeelden.nl/dieren/honden/benodigdheden/slapen/hondenmanden

Je wil dat mensen op deze productpagina komen via de eerste URL. Dan maak je gebruik van een canonical URL.

Sla je een blogpost in verschillende categorieën op? Ook dan is je blog mogelijk via verschillende URL’s bereikbaar. Dit gebeurt ook wanneer je website verschillende versies voor meerdere apparaat typen heeft, bijvoorbeeld een desktopversie en een mobiele versie.

Canonical tag gebruiken

Je kent nu de canonical betekenis en wanneer je dit toe moet passen. Maak je gebruik van de canonical tag? Dit doe je door een stukje code aan de dubbele pagina toe te voegen. Gebruik hiervoor de tag rel=canonical <link>.

Gebruik deze tag in de header van de pagina. Je plaatst de canonical tag op de dubbele pagina waarmee je via de <link> verwijst naar de canonieke pagina. Je plaatst deze code dus niet op de canonieke pagina zelf!

Canonical URL middels de sitemap opgeven

Een andere methode om gebruik te maken van de canonical URL is door dit in de sitemap aan te geven. Vooral voor grote websites met veel dubbele pagina’s is dit een praktische methode. Het bespaart je vooral heel veel werk. Nadeel is dat de zoekmachine bots nog steeds de duplicate content tegengekomen en moeten bepalen wat nu de canonieke URL is.

Maak je gebruik van een sitemap om canonieke URL’s door te geven, plaats dan geen niet-canonieke pagina’s in deze sitemap.

Gebruik van een 301 omleiding

Heb je twee identieke pagina’s en verwijder je er een? Dan hoef je geen gebruik te maken van de canonical tag. Je kunt gewoon een 301 redirect instellen. Hiermee laat je zoekmachine bots weten dat de huidige pagina verplaatst is naar een nieuwe pagina. Voordeel van een 301 redirect is dat je de autoriteit van de oude URL meeneemt naar de nieuwe of verplaatste pagina.

Yoast SEO plug-in

Maak je gebruik van een WordPress website dan stel je een canonical URL in middels de Yoast SEO plug-in. Een gratis te gebruiken plug-in die iedereen met een WordPress website zou moeten hebben. Natuurlijk zitten aan deze plug-in ook wat onzinnige functies maar voor het instellen van een canonical tag is het heel erg praktisch.

Canonical tag betekenis: wat kan ik ermee?

Veel website eigenaren hebben niet in de gaten dat een website duplicate content bevat. Denk maar eens aan pagina’s met plaatsnamen waarbij je vrijwel dezelfde teksten gebruikt maar alleen de plaatsnaam aanpast. Of productpagina’s die hetzelfde zijn, alleen de kleur van het product is anders.

Maar ook wanneer je webshop gebruik maakt van een filter heb je al snel dubbele pagina’s. Bijvoorbeeld dat mensen op kleur, op maat of op prijs kunnen filteren. Dan ontstaat er een nieuwe pagina die identiek is aan een andere pagina.

Met de canoniek tag voorkom je dat Google en andere zoekmachines dubbele inhoud opmerken. Dat is belangrijk want dubbele inhoud wordt afgestraft. Bovendien zijn pagina’s continu via andere URL’s  bereikbaar, wat het allemaal onoverzichtelijk en rommelig maakt.

Unieke tekst laten schrijven

Dit informatief artikel over de canonical betekenis werd je aangeboden door Bianca, SEO tekstschrijver voor websites en webshops. Heb je unieke SEO teksten of blogs nodig? Misschien een homepage of over ons pagina? Met mijn jarenlange ervaring heb ik veel websites naar een hoge positie in de zoekresultaten geholpen.

Kan ik jou op het gebied van teksten/artikelen ergens mee helpen? Liever duplicate content voorkomen en ga je voor unieke teksten? Neem gerust contact op, ook voor het aanvragen van de tarievenkaart.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven