Business woman – de succesvolle zakenvrouw

Ken je ze, de business women? Succesvolle zakenvrouwen in je eigen omgeving. Of je kent ze vanuit de media, want een business woman staat altijd in de aandacht. Steeds meer vrouwen zijn gaan ondernemen. Opvallend is dat ook het aantal vrouwen in leidinggevende posities is gestegen. Hoe word je een business woman en nog belangrijker: hoe blijf je dat succes behouden?

Business woman: betekenis in het dagelijks leven

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Wanneer je business woman letterlijk vertaalt dan betekent dit “zakenvrouw”. Alleen geven we een heel andere betekenis aan business woman. We denken dan vooral aan een SUCCESVOLLE zakenvrouw. Want ondernemen, dat kan iedereen. Een onderneming succesvol maken en behouden, dat is een heel ander verhaal.

Lijst van succesvolle zakenvrouwen

In Nederland kennen we wel een aantal succesvolle business women (zakenvrouwen). Bijvoorbeeld Corinne Vigreux, mede-eigenaar van TomTom. Of Ingrid Faber van de Faber Haltserma Group.

Er wordt jaarlijks een lijst uitgegeven van de meest succesvolle Nederlandse zakenvrouwen. De kans dat je hier ooit tussen komt te staan is klein, want de zakenvrouwen worden ingedeeld naar omzet van het bedrijf. Zolang je niet boven de 2 miljoen euro uitkomt kun je het wel vergeven om de titel beste business woman te dragen. Maar je kunt deze titel wel aan jezelf geven, want het is zeker mogelijk om als succesvolle zakenvrouw door het leven te gaan.

Zijn mannen of vrouwen succesvoller?

Dat steeds meer vrouwen een onderneming starten, dat is een feit. In 2020 waren dit meer dan 600.000 Nederlandse vrouwen. De vraag is of mannen of toch vrouwen succesvoller zijn in het ondernemen. Gaat het om faillissementen dan doen mannen het een stuk slechter. Daar waar een man aan het hoofd van een bedrijf staat is de kans op faillissement ruim 5,5 keer groter.

Met betrekking tot omzet zijn mannen juist succesvoller. Ze behalen meer omzet en hebben ook meer kans om miljonair te worden. Aan de andere kant nemen vrouwen minder (financiële) risico’s. Dit zit een groeiende omzet in de weg maar verkleint de kans op faillissement.

Zo word je een business woman

Feitelijk kan iedereen een business woman worden. Een kwestie van je eigen bedrijf starten en je bent klaar. Je draagt dan de titel zakenvrouw, zo eenvoudig is het. Natuurlijk kijk je jaloers naar de succesvolle business women, want wat wil jij ook. De vraag is hoe jij je als vrouw kunt onderscheiden in een soms mannelijke wereld.

Wat mij opvalt is dat vrouwen te voorzichtig zijn, dat heb je hierboven al kunnen lezen. Ze denken soms 10 keer na voordat ze een beslissing nemen. Aan de ene kant is dit goed, aan de andere kant zorgt die besluiteloosheid ervoor dat concurrenten sneller groeien. Veel vrouwen durven niet te investeren. Dat merk ik bijvoorbeeld aan de groei op het internet. Mannelijke ondernemers geven makkelijker geld uit aan SEO (zoekmachine optimalisatie). Hierdoor verschijnen ze hoger in Google en trekken meer bezoekers en klanten aan. Terwijl vrouwen elke euro drie keer omdraaien.

Wil je een succesvolle business woman worden dan zit er maar één ding op: risico’s durven nemen.

Een succesvolle ondernemer worden

Alle business women die succes hebben bereikt werken hard. Ze staan open voor veranderingen, zijn niet bang, hakken knopen door en nemen risico’s. Bedenk dat ondernemen niet voor watjes is. Ben je iemand die bang is voor financieel verlies of de mening van anderen, dan zal je nooit tot de succesvolle business women behoren.

Ooit trapte ik zelf in die valkuil. Mijn bedrijfje groeide langzaam en ik werd steeds meer zichtbaar in Google. Totdat een andere tekstschrijver mij in het oog kreeg. Hij plaatste een vervelende opmerking over mij op social media. Een aantal anderen gingen hierin mee, en ik voelde mij aangevallen. Ik heb mij daar wekenlang door laten leiden, wilde zelfs mijn hele bedrijf over een andere boeg gooien. Totdat ik van iemand een schop onder mijn kont kreeg: “jij bent beter dan de rest, vertrouw daarop”. Ik ging nóg harder werken, en met resultaat. Inmiddels behoor ik tot de succesvolste SEO tekstschrijvers van Nederland.

Het succes behouden

Ben je eenmaal een succesvolle business woman, dan is het heel belangrijk om dit succes ook te behouden. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan, want je bent al snel geneigd om de touwtjes te laten vieren. Terwijl je juist de touwtjes strak moet houden. Werk naar realistische doelen toe.

Ik droomde er ooit van om € 3500 per maand te verdienen. Dat leek mij zo tof! Toen ik dat bereikt had stelde ik een nieuw doel: € 5000 per maand. Daarna werd dit € 7500.

Door continu je doelen bij te stellen blijf je ook aan groei werken. Die groei hoeft niet in één rechte lijn omhoog: twee stapjes vooruit, een stapje terug. Er komen periodes dat je twee stapjes vooruit doet en drie stappen terug. Geen paniek, bekijk de groei op de lange termijn. Je zult zien dat die 3 stappen terug helemaal niet zo erg zijn.

Leer van je eigen en andermans fouten

Wat maakt iemand tot een succesvolle ondernemer of een echt business woman? Ten eerste door van je eigen fouten te leren. Elke ondernemer maakt fouten, dat is normaal en ook nog eens hartstikke menselijk. Schrijf die fouten aan jezelf toe, niet aan een ander. Wanneer je bewust bent van je eigen fouten kun je hier ook van leren.

Leer ook van andermans fouten. Ik denk dat dit mij tot het grote succes heeft gebracht. Ik keek niet hoe succesvol andere tekstschrijvers waren maar welke fouten ze maakten. Elke fout die ik tegenkwam bracht ik in verbeterde versie in mijn eigen business. Hiermee word je een betere versie van je concurrenten.

Een dosis intelligentie

Toegegeven, de meest succesvolle business women zijn redelijk intelligent. Dat is niet om neerbuigend te doen maar laaggeschoolden zijn lang niet zo succesvol als mensen met een flinke dosis intelligentie.

Knappe mensen zijn succesvoller

Dit wil bijna niemand horen maar het is wel een feit: knappe mensen zijn succesvoller. Uit het boek ‘Beauty Pays: Why Attractive People Are More Succesful’ van econoom Daniel Hamermesh blijkt dat aantrekkelijke vrouwen 3% tot 4% meer verdienen dan niet-aantrekkelijke vrouwen. Bij mannen is dit verschil zelfs nog groter. ‘Lelijke’ mannen verdienen 22% minder dan hun knappe collega’s.

Ik schreef een tijdlang voor een Nederlands marketingbureau. Ze zochten nóg een tekstschrijfster dus ik deed mijn aanbeveling voor iemand die toch vrij goed is. De reactie van het bedrijf: “nee dank je, ze is lelijk en we willen alleen met aantrekkelijke mensen werken”.

Van de ene kant was ik verbaasd, van de andere kant begrijp ik het nu. Een succesvolle business woman is dus niet alleen zelfverzekerd en intelligent, maar heeft ook nog een leuk koppie om naar te kijken. Je hoeft niet superknap te zijn maar doe in ieder geval iets aan je uiterlijk, dat scheelt echt veel. Enne… thuis mag je best met je verwilderde haren, make-uploos en in joggingbroek rondlopen (doe ik ook).

Wil je nog even flink doorgroeien? Zorg dat je goed zichtbaar bent in zoekmachines. Als succesvolle SEO tekstschrijver ondersteun ik business women (& business men) hierin.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven