5 bronnen voor siteverkeer voor meer bezoekers op je website

Bijgewerkt: 16 november 2022

Veel website eigenaren kijken alleen naar het verkeer dat via Google binnenkomt. Natuurlijk is dit een van de belangrijkste bronnen, want het kan echt veel bezoekers opleveren. Denk je eens in dat je op nummer 1 op een belangrijke zoekterm staat. Dat zou zomaar voor 500 of meer bezoekers per dag kunnen zorgen.

Toch zijn er nog andere bronnen voor siteverkeer. Het is belangrijk om deze bronnen niet uit het oog te verliezen. Niet alleen omdat je hiermee de website populairder maakt, ook realiseert het een hogere omzet.

Tot de dag van vandaag vergeten veel webmasters om die bronnen aan te boren. Het is tijd om je hiermee bezig te gaan houden.

1. Zoekmachine Bing als verkeersbron

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Binnen SEO ligt de focus alleen op zoekmachine Bing. Op zich wel begrijpelijk want het is de meest gebruikte zoekmachine wereldwijd. In Nederland maakt meer dan 93% van de mensen hier gebruik van. Maar wist je dat Bing de laatste tijd op desktop steeds meer marktaandeel krijgt?

In 2021 had Bing op desktop een marktaandeel van ongeveer 3,8%. In 2022 was dit gegroeid naar 8,5%. Ik verwacht dat dit in 2023 zelfs rond de 10% uit kan komen.

Wanneer je website veel bezoekers via desktop binnenkrijgt, dan is Bing een interessante verkeersbron. Richt je daarom met betrekking tot SEO niet alleen op Google maar zeker ook op Bing. Deze zoekmachine heeft een ander algoritme en het is belangrijk om hier rekening mee te houden.

Content blijft het belangrijkste, dus leg de focus hier ook op. Deel waardevolle content, bijvoorbeeld de juiste informatie en wees een inspiratiebron voor het publiek. Bing kijkt ook naar je linkprofiel, waarbij het backlinks vanaf .org websites net wat belangrijker vindt.

Tip: meld je aan bij het Bing webmaster zodat je goed overzicht krijgt van het verkeer. Bovendien voeg je een sitemap en losse URL’s toe.

2. Social media

Wees je bewust van de kracht van social media. Jarenlang was Facebook de grootste en dat is het nog steeds, maar wordt langzaam ingehaald door Instagram, Twitter en TikTok. Kijk ook naar Mastodon, een sociaal medium dat met verschillende servers werkt (net als bij Discord). Mastodon groeit aan populariteit omdat je privacy hier gewaarborgd is.

Steeds meer bedrijven zijn actief op social media. Het geeft je de kans om de interactie met je publiek aan te gaan. Je bouwt aan een trouwe doelgroep en mensen vinden het prettig om via social media met je in contact te komen. Het geeft een kijkje achter de schermen van je bedrijf.

Maak een social media account aan op een kanaal dat goed bij je bedrijf, missie en visie aansluit. Zorg dat er altijd een linkje vanaf je account naar je website leidt. Wanneer je het goed aanpakt kun je aardig wat extra bezoekers op je website ontvangen.

3. Een nieuwsbrief, speciaal voor abonnees

Soms komen mensen op je website uit maar komen ze later niet meer terug. Zonde want je wil elke dag extra bezoekers op je site hebben. Verleid het publiek om zich is te schrijven voor je nieuwsbrief. Dit kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld via je website, social media of een advertentie.

Een nieuwsbrief werkt aanstekelijk, want abonnees bezoeken hierdoor wat vaker je website. Het is dan ook praktisch om je beste blogs in de nieuwsbrief te vermelden en hierbij naar je website door te verwijzen. Zorg dat mensen een reden hebben om zich voor je nieuwsbrief in te schrijven. Bijvoorbeeld waardevolle informatie die ze niet op het internet vinden. Of korting op je product of dienst.

4. Adverteren op het internet

Heb je al eens aan online adverteren gedacht? Dit kan in zoekmachines, op social media of op andere websites. Digitaal adverteren heeft veel voordelen. Iedereen kan een online advertentiecampagne opzetten en het kost weinig geld. Bovendien kun je de doelgroep targetten en de resultaten nauwkeurig meten.

Creëer een online campagne en zorg op deze manier voor meer bezoekers op je website. Vooral adverteren in Google is een goede bron voor meer siteverkeer. Houd wel je budget in de gaten, want voor sommige zoektermen kan de CPC hoog uitvallen.

Adverteren op social media is over het algemeen wat goedkoper. Kijk ook eens of je kunt adverteren op andere websites. Doe dit niet via een advertentienetwerk maar zoek rechtstreeks contact met relevante websites. Vaak ben je dan veel goedkoper uit.

5. Koude acquisitie

Zit je in de business-to-business (B2B)? Dan is koude acquisitie in veel gevallen toegestaan, mits je aanbieding ook relevant is voor de ontvanger. Koude acquisitie is een beetje met hagel schieten. Je verstuurt veel mails in de hoop dat een aantal van die mailtjes raak zijn.

Het is belangrijk om goed over je koude acquisitie mail na te denken. Wanneer je deze verkeerd opstelt werkt dit alleen maar irritatie bij de ontvanger op. De kans is dan ook groot dat ze je gaan blokkeren. Op die manier kom je er nooit meer tussen.

Het slagingspercentage van koude acquisitie ligt tussen de 1% en 10%. Via de mail ligt het percentage lager dan wanneer je telefonisch contact opneemt. Maar juist dit laatste vraagt veel tijd en kost ook veel meer. Dat is de reden waarom de meeste bedrijven toch liever oude acquisitie e-mails versturen.

Ondanks het lage percentage bij het versturen van mails, levert het zeker extra site verkeer op. Koude inquisitie kun je dan ook zeker als een goede bron zien.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven