Branded content (inclusief voorbeeld)

Met branded content vergroot je de bekendheid van je merk. Dit doe je middels content zonder er een commerciële boodschap van te maken. Eigenlijk smelt je met branded content jouw merkuiting in teksten, afbeeldingen en video’s. Een geniale methode om mensen kennis te laten maken met een product, dienst of merk.

Wat is branded content?

Even voor de duidelijkheid: branded spreek je uit als brendet met de klemtoon op de eerste lettergreep. Het heeft dus niets met brand (vuur) te maken. Je hoeft dus geen content te maken waar lezers van in vuur en vlam staan.

Branded content, wat is dat? Dit is content waarbij je de merkuiting versmelt. Het is eigenlijk een vorm van reclame maar dan heel subtiel verpakt.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Voorbeelden branded content

Iets uitleggen is allemaal leuk en aardig maar dan heb je er nog geen idee bij. Daarom hieronder wat voorbeelden van branded content.

De Coca-Cola Christmas commercial. Iedereen kent die reclame die ruim voor de kerstdagen op tv verschijnt. Een grote vrachtwagen vol vrolijke lampjes en opdruk van Coca-Cola rijdt door de donkere besneeuwde straten. Kerstbomen, sneeuwlandschap en kerstmuziek. Met deze commercial wordt niet het product zelf aangeprezen maar gaat het om de merknaam Coca-Cola. En die blijft dankzij deze reclame heel goed hangen.

De reclame met de twee Volvo trucks en Jean-Claude Van Damme. Deze acteur staat in een ongelofelijke spagaat tussen twee rijdende Volvo vrachtwagens. Ook nu weer wordt er geen product of dienst aangeprezen maar draait het om het merk zelf.

Dit waren twee voorbeelden van branded content, en nog goede voorbeelden ook. Het is waarschijnlijk wel duidelijk wat branded content inhoudt.

De voordelen van branded content

Heeft het zin om je te richten op branded content? Jazeker, deze marketingtechniek heeft namelijk veel effect. Maar alleen wanneer je ook weet te overtuigen en de kijker of lezer weet aan te grijpen. Inspelen op emoties of gevoelens kan hierbij helpen.

Het moeilijke aan branded content is dat je anderen moet overstijgen. Als Coca-Cola al jarenlang met deze knettergoed commercial komt, hoe weet jij dat als frisdrank fabrikant dan beter te doen? Lukt dit je toch dan is branded content veel effectiever dan normale reclameboodschappen.

Product placemant als alternatief

Je merk vanuit een film, serie of televisieprogramma onder de aandacht te brengen. Dit noem je ook wel product placement. Denk maar eens aan Goede Tijden Slechte Tijden waarbij je soms merken of producten in de serie voorbij ziet komen. Of een televisieshow waarbij de presentator een bepaald merk kleding draagt.

Product placement is een vorm van branded content waarbij je heel handig gebruik maakt van aanwezige media. Bijkomend voordeel is dat het goedkoper is dan zelf een hele commercial opzetten en laten uitzenden. Voor kleine bedrijven kan dit echter nog steeds te duur zijn, reken op enkele duizenden euro’s.

Branded content via Instagram

Redelijk goedkoop is branded content op Instagram. Hierbij benader je bekende influencers of beroemdheden die op Instagram actief zijn. Je laat ze een post plaatsen waarbij jouw merk in het bericht verweven is. Bijvoorbeeld Marco Borsato die jouw ontworpen sjaal draagt. Of Patty Brard die van jouw taarten smult. Om maar wat voorbeelden te noemen.

Branded content via Instagram is laagdrempelig. Het is een kwestie van de influencer benaderen en afspraken maken. Een zeer bekende influencer of beroemdheid vraagt prijzen vanaf € 1000 per post. De prijzen kunnen makkelijk oplopen tot meer dan € 5000 per post.

Wanneer je voor een iets minder bekende influencer gaat dan kost branded content via Instagram vanaf € 25 per post. Dit loopt op tot € 500 per post.

Advertenties met merkinhoud op Instagram

In 2019 heeft Instagram een nieuwe functie toegevoegd: advertenties met merkinhoud. Hierbij mik je op branded content. Je adverteert via belangrijke makers op Instagram. Een advertentie aanmaken doe je via Facebook. Tja het is en blijft omslachtig maar Facebook wil Instagram niet loskoppelen.

Branded content marketing

Je zult vast wel begrijpen dat er veel geld omgaat in branded content marketing. Je moet echter weten dat er een duidelijk verschil is tussen branded content en content marketing. Bij branded content richt je je op het vergroten van de merkbekendheid. Content marketing ziet er iets anders uit: waardevolle en relevante content voor de doelgroep creëren.

Nu zul je zeggen: maar in beide gevallen spreek je toch de doelgroep aan? Dat klopt, maar met branded content breng je alleen je merk naar buiten terwijl je met content marketing de doelgroep in algemene zin naar je toetrekt.

Branded content en SEO

Contentmarketing gaat bij voorkeur gepaard met SEO oftewel zoekmachine optimalisatie. Door goed zichtbaar te zijn in zoekmachines trek je de doelgroep het beste aan. Want dat is waar de doelgroep zich bij content marketing bevindt: in zoekmachines.

Branded content heeft in eerste instantie niets met SEO te maken. Het is bij branded content juist belangrijk dat je daar bent waar ook de doelgroep is. Bijvoorbeeld op televisie, radio of social media.

Kosten branded content

Wat kost branded content? Een goede vraag want de kosten lopen nogal uiteen. Wanneer je gebruik maakt van branded content op Instagram kun je voor enkele tientjes per maand klaar zijn. Helaas bereik je hier geen grote doelgroep mee.

Branded content als product placement (sluikreclame) is alweer wat duurder. Ook dit hangt wel af van het kanaal dat je inzet. Van enkele honderden euro’s tot meer dan € 25.000.

Zelf een commercial of video maken? Ook hierin variëren de prijzen maar reken op een bedrag tussen de € 2500 en € 50.000. Dan ben je er nog niet want je moet de commercial natuurlijk ook uit laten zenden. De kosten voor uitzenden van reclame liggen tussen de € 3000 en € 50.000.

SEO tekstschrijver inschakelen

Is branded content je toch wat te duur of zie je hier de noodzaak niet van in? Zorg dat je goed vindbaar bent in zoekmachines. Dat is het werk van de ervaren SEO tekstschrijver. Neem voor meer informatie of advies even contact op.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.