Bounce rate is geen SEO ranking factor

Het zal je misschien verbazen maar de bounce rate is geen SEO ranking factor. Google kijkt hier dus niet naar. Toch is het belangrijk om het bouncepercenatge van jouw website of webshop te kennen. Dit zegt namelijk iets over hoe aantrekkelijk je website is. Gebruik dit dan ook zeker als zoekwoordenplanner.

Uitleg over bounce rate (bouncepercentage)

Wat is bounce rate? Dit is het percentage bezoekers dat na slechts één pagina je website verlaat. Dit betekent dat de websitebezoeker één artikel of webpagina bekijkt en niet doorklikt naar een volgende pagina op je website.

Is dit erg? Soms wel, soms niet. Heb je een affiliate website, dan wil je juist dat mensen zo snel mogelijk op een banner of advertentie klikken. Maar: heb je een zakelijke website, dan is het de bedoeling dat bezoekers meer pagina’s bekijken. Dit zegt namelijk iets over de aantrekkelijkheid van je website.

Een normaal bouncepercentage

Normaal gesproken ligt het bouncepercentage ergens tussen de 40% en 60%. Schrik niet wanneer het bouncepercentage een stuk hoger ligt (boven de 80%). Misschien is je website gericht op het doorsturen van bezoekers. Maar het kan ook dat de inhoud van de website niet interessant genoeg is.

Een lager percentage is vooral voor zakelijke websites een must. Valt de bounce rate erg laag uit dan kan dit te maken hebben met een dubbele trackingcode of iframes.

Hoe zit het met de website waar je je nu op bevindt? Deze website heeft een bounce rate van 41,5%, wat gewoon goed is.

Bounce rate is geen SEO ranking factor

Je wil je bouncepercentage verlagen om beter gevonden te worden in zoekmachines. Fout: de bounce rate is geen SEO ranking factor. Het maakt niet uit of je een bouncepercentage van 10% of 90% hebt, zoekmachines kijken hier niet naar.

Wel wordt het bouncepercentage in de ranglijsten van SERP’s gebruikt, hoewel niet exact duidelijk is hoe dit gemeten wordt.

Voor de ranking in de zoekresultaten maakt het niet uit hoeveel bezoekers de website na één pagina verlaten.

Weigeringspercentage is een goede statistiek

Goed, een hoog weigeringspercentage (boven de 80%) zegt dus niets over je online vindbaarheid. Toch is dit een goede statistiek om op verder te bouwen. Stel dat je een dienst aanbiedt, bijvoorbeeld het ontwikkelen van nieuwe websites (website laten maken).

Een bezoeker komt op je website binnen, leest één pagina en is weer weg. De kans is groot dat deze bezoeker niet geïnteresseerd is in jouw diensten. Was deze bezoeker wel geïnteresseerd, dan had hij andere pagina’s op jouw website bekeken zoals de over ons pagina, de tarievenpagina of de contactpagina.

Wanneer 90% van jouw bezoekers je website snel verlaat loop je een hoop potentiële klanten mis. Een hoog weigeringspercentage zegt dus iets over de aantrekkelijkheid van je website, product of dienst.

Het bouncepercentage verlagen

De bounce rate is geen SEO ranking factor, toch is het belangrijk om je bouncepercentage zo laag mogelijk te houden. Ligt dit tussen de 40% en 60% dan zit je zeker goed. Je hoeft echt niet alle bezoekers zo lang mogelijk op je website te houden. Zo kun je het bouncepercentage verlagen:

  1. zorg voor een snelle laadtijd van de website
  2. voeg interne links toe
  3. maak de navigatie op je website duidelijk
  4. voeg knoppen of call-to-actions toe
  5. maak je website mobielvriendelijk
  6. zorg voor interessante content

Hier meet je de laadtijd van je website (kies voor Amsterdam). Dit kun je overigens ook in Google Analytics meten. Zorg dat je websitepagina’s aan elkaar linkt en maak een duidelijke navigatie (menu en linkjes). Natuurlijk is je website mobielvriendelijk. Kijk ook bij het artikel beste CMS voor je website.

Met een call-to-action haal je websitebezoekers over om verder te klikken. De laatste en meest belangrijke tip: plaats interessante artikelen op je website. Maar niet alleen interessant, met SEO teksten ga je ook nog eens hoger in zoekmachines scoren. En dat is nu net hetgeen je wil bereiken.

Dus: de bounce rate is geen SEO ranking factor, goed geschreven teksten zijn dat wél.

SEO teksten laten schrijven

Laten we maar direct to-the-point komen: SEO teksten laten schrijven is altijd een goed idee. Het is je vast wel opgevallen dat deze website zeer hoog in Google staat (op verschillende zoekwoorden). Wil jij dit ook met jouw website of webshop bereiken? Meld je aan als opdrachtgever, velen gingen je al voor (zie portfolio).

Samen zorgen we ervoor dat je website hoger in zoekmachines zoals Google en Bing scoort.