Tekstenbureau: alles wat je moet weten

Bijgewerkt: 10 augustus 2021

Goede en relevante content bestel je bij het professionele tekstenbureau. Dankzij deze teksten is jouw website of webshop vindbaar in zoekmachines en trek je meer klanten of bezoekers. Waarop moet je letten bij het vinden van een professioneel en succesvol tekstenbureau?

Is het tekstenbureau of tekstbureau?

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Je bent op zoek naar een goed tekstenbureau. Laten we eerst even vooropstellen dat het eigenlijk ‘tekstbureau’ is. De term tekstenbureau of tekstbureau klinkt wat vaag. Elke tekstschrijver die zich inschrijft bij de Kamer van Koophandel mag het woord tekstenbureau of tekstbureau in de handelsnaam voeren. De benaming zegt dus niets over het aantal tekstschrijvers dat werkzaam is binnen het bedrijf. In de meeste gevallen gaat het om een tekstschrijver zzp, die zelfstandig werkt.

Andere schrijfwijzen die gehanteerd worden zijn tekstburo of tekstschrijversbureau. Tja, het beestje moet toch een naam hebben.

Diensten van het tekstenbureau

Niet ieder tekstenbureau is hetzelfde. Je mag op zijn minst verwachten dat het tekstbureau verschillende soorten teksten aanlevert:

  • Website teksten
  • SEO teksten
  • Tekst voor printmedia

Afhankelijk van de expertise van het tekstenbureau kun je ook de aanvullende zaken verwachten:

  • Reclameteksten
  • Meta title en Meta description
  • Opmaak met H1, H2 en H3 koppen

Sommige tekstschrijvers zijn gespecialiseerd in het schrijven van persberichten. Daarnaast is het soms mogelijk om een interview te laten afnemen en uitwerken. Een interviewer laten afnemen door het tekstbureau kan soms aardig in kosten schelen.

Teksten laten redigeren of controleren op taal- en spelfouten? Het betere tekstenbureau is hiervoor bereikbaar.

Uurtarief van de tekstschrijver

Belangrijk is het uurtarief van de tekstschrijver, hiermee krijg je een beter beeld van de kosten. Heb je een enkele tekst of een grote hoeveelheid teksten nodig? Het tekstenbureau hanteert vaak verschillende tarieven. Bij een enkele opdracht of kleine afname van teksten betaal je vaak het hogere tarief. Je ontvangt een korting wanneer je grote opdrachten plaatst of regelmatig terugkeert naar het tekstenbureau.

Reken het tekstenbureau niet per uur maar per woord af. Langzaam werkende tekstschrijvers kunnen al snel te duur worden. Het uurtarief van de tekstschrijver ligt gemiddeld tussen de €40 en €80. Er zijn enkele tekstschrijvers die een uurtarief van €25 tot €40 vragen. Daarnaast zijn er duurdere tekstenbureaus, waarbij je gemiddeld tussen de €75 en €125 per uur betaalt. Het uurtarief hangt af van kennis en ervaring van de tekstschrijver, maar ook hoe populair deze is.

Het tekstenbureau is vrij om zelf een uurtarief te bepalen. Overleg want soms is er een korting mogelijk. Zo krijg je hier altijd korting wanneer het om zeer grote projecten gaat. Vraag de tarievenkaart aan en ontdek de verrassend voordelige prijzen.

Afrekenen per woord of per tekst

Ik adviseer om het tekstenbureau per woord of per tekst te betalen. Ook is het mogelijk om te vragen naar een projectprijs. Hierbij weet je vooraf wat je betaalt, ongeacht hoe lang de tekstschrijver hierover doet. Dit geldt ook voor de tekstschrijver voor het marketing bureau.

Het gemiddelde tarief van het tekstenbureau ligt tussen de 2 cent en 25 cent per woord. Dit zijn grote verschillen, waarbij ik aan moeten merken dat er ook groot verschil in kwaliteit is.

Zoek je een professioneel tekstenbureau dat kwaliteit levert tegen een goede prijs? Houd niet alleen de prijs maar vooral die kwaliteit in de gaten. Dit kan je op de eindstreep een hoop ellende besparen.

Controleer het tekstenbureau

Niet ieder tekstenbureau weet dezelfde kwaliteit te leveren. Bekijk de website van het tekstenbureau:

  1. Hoe komt deze op jou over?
  2. Is er aandacht besteed aan het geven van informatie?
  3. Vind je verschillende blogs met advies of feiten?

Daarnaast is het belangrijk dat de adresgegevens en contactgegevens vermeld staan.

Een kale website met weinig of slechte content zegt zeker iets over het tekstenbureau zelf. Wanneer het tekstenbureau niet in staat is om de eigen bedrijfswebsite te voorzien van goede content, vraag je dan af of het tekstenbureau dit wel voor jouw website kan.

Bekijk ook zeker reviews of ervaringen van het tekstenbureau. Deze vind je in Google reviews, maar tegenwoordig ook op social media. Denk hierbij aan Facebook, Instagram, Twitter én LinkedIn.

Houd er wel rekening mee dat mensen gemakkelijker klagen op het internet, waardoor negatieve reviews zich sneller verspreiden. Je krijgt een beter beeld van reviews wanneer er minimaal 10 reviews aanwezig zijn, waarbij het tekstenbureau op basis van 5 sterren een 3.5 of hoger scoort. Of op basis van 10 punten een 7 of hoger. Oh en alleen maar positieve reviews zou ik ook niet vertrouwen.

Zaken doen met het tekstenbureau

Overal in Nederland vind je tekstenbureaus. De locatie is minder van belang, het tekstenbureau werkt prima op afstand. Je onderhoudt contact via de e-mail of telefoon.

Is het tekstenbureau gevestigd in jouw provincie of directe omgeving dan is een persoonlijke kennismaking soms mogelijk. In dit digitale tijdperk is dit echter geen vereiste en zegt het niets over de kwaliteit dat het tekstenbureau levert.

Voor directe vragen neem je telefonisch contact op. Kan je vraag wachten of heeft deze geen verdere uitleg nodig, stuur dan een e-mail. Het tekstenbureau neemt zelf contact met je op.

Tekstenbureau Bianca Walraven

Bianca Walraven is professioneel tekstschrijver, copywriter en persvoorlichter. Sinds eind jaren 90 houd ik mij bezig met schrijven voor het internet. De laatste jaren heb ik mij vooral toegelegd op SEO schrijven en aanvullende diensten:

  • Tekstschrijven
  • Zoekmachine optimalisatie – SEO
  • Webredactie
  • Tekstredactie
  • Communicatie
  • Nieuwsbrieven
  • Persberichten (gepauzeerd)
  • Journalistieke teksten
  • Teksten voor social media
  • Teksten voor brochures
  • Interviews

Vragen, opmerkingen of wil je meer informatie? Neem contact op.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven