Reclame – en advertentieteksten voor websites en ondernemers

Hoe maak je reclame voor jouw onderneming / bedrijf? In dit artikel een terugblik op het ontstaan van reclame en hoe jij in deze moderne tijd opvalt.

Geschiedenis van reclame

Reclame maken bestaat al eeuwenlang. In de Romeinse stad Pompeii zijn op muren resten gevonden van commerciële boodschappen. Waarschijnlijk was dit de eerste vorm van reclame maken. Ook op de markt werd al snel reclame gemaakt. Zo werd het mooiste fruit vooraan gelegd en riepen de kooplieden om het hardst hoe lekker en mooi hun fruit was.

Het woord reclame is afgeleid van het Latijnse woord reclameren, dat letterlijk vertaald “hard roepen” betekent. Tegenwoordig speelt reclame een belangrijke rol voor de onderneming of website: je wilt een boodschap duidelijk maken. Dit doe je aan de hand van goede reclame- en advertentieteksten, soms in combinatie met beeldmateriaal.

Waarom reclame maken belangrijk is voor het bedrijf of onderneming

In onze huidige samenleving speelt reclame een belangrijke rol. Hiermee maak je duidelijk wat je te bieden heeft. Dit kan een product maar ook een dienst zijn.

De klant heeft een ruime keus aan verschillende kooplieden en aanbieders. Vroeger bestond er maar één timmerman in het dorp, tegenwoordig kan de klant overal terecht voor een nieuwe stoel. Met de opkomst van het internet is de concurrentie alleen maar groter geworden. Hoe weet de klant jou te vinden, en hoe onderscheid jij je van de rest?

Merk en imago spelen een grote rol

Veel bedrijven lijken op elkaar. Het is daarom belangrijk om je eigen merk of imago op te bouwen. Onder een merknaam bied je één of meerdere producten aan. Niet elke ondernemer wil of kan onder een merknaam werken, in dit geval is jouw handelsnaam van belang. Ook het imago speelt een zeer belangrijke rol. Met behulp van reclame communiceer je met jouw doelgroep. Hiermee vergroot je het imago en de naamsbekendheid.

Verschillende vormen van reclame maken

Je kunt op veel verschillende manieren uw boodschap aan de doelgroep overbrengen. Zo zijn tv-spotjes en radioreclame je vast niet onbekend. Het nadeel is dat je een veel te grote groep bereikt, hierdoor loop je de echte doelgroep vaak mis. Buitenreclame is een andere manier om je boodschap duidelijk te maken. Via printmedia kun je ook adverteren. Het voordeel hiervan is dat hier een ruime keuze in is en dat je de doelgroep specifieker bereikt. Webvertising is het adverteren op internet en is momenteel de meest gebruikte en populaire manier van reclame maken.

Informeren en overtuigen van de doelgroep

In veel gevallen richt je onderneming zich tot consumentenreclame, business-to-business reclame of arbeidsmarktcommunicatie. Dit alles noem je ook wel corporate communicatie. Het doel van reclame is het informeren en overtuigen van de ontvanger. Het maakt hierbij niet uit of je een product of dienst aanbiedt, een boodschap naar buiten brengt of personeel werft.

Reclame – en advertentieteksten laten bedenken en schrijven

Jouw boodschap moet duidelijk zijn. Niet alleen is de keuze van het medium hierin belangrijk, maar ook zeker de reclame – of advertentietekst. De boodschap moet de doelgroep namelijk direct aanspreken. Daarnaast moet reclame duidelijk en begrijpbaar zijn.

Het is belangrijk dat de boodschap een bepaalde emotie bij de doelgroep teweeg brengt. Je wilt de doelgroep immers aanzetten tot actie. Deze actie kan bestaan uit de aankoop van een product of dienst, het vragen om meer informatie of het denkbeeld veranderen of aanpassen.

De copywriter | tekstschrijver weet moeiteloos de juiste teksten voor jouw advertentie of reclamecampagne te bedenken en te schrijven. Daarnaast weet deze hoe je de doelgroep het makkelijkste bereikt. Neem voor meer informatie contact op. We werken van tekstschrijver Amsterdam tot tekstschrijver Venlo, door geheel Nederland én België.