Een blog SEO proof maken – 5 tips

Bijgewerkt: 17 september 2021

Je blog SEO proof maken is helemaal niet moeilijk. Met onderstaande 5 tips ga je zelf aan de slag. Blijf je het lastig vinden om je blog zoekmachinevriendelijk te krijgen? Dan kan de SEO tekstschrijver met kennis van zoekmachines jou helpen. Zover ben je nog niet, lees dus snel verder.

Wat is SEO proof?

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Je komt het overal tegen: SEO proof. Wat betekent dit eigenlijk? SEO is de Engelse afkorting van Search Engine Optimization. In het Nederlands mag je gewoon zoekmachine optimalisatie zeggen. Kijk, dat klinkt een stuk duidelijker. Met zoekmachineoptimalisatie zorg je ervoor dat je website beter vindbaar is. Hierbij houd je rekening met een aantal verbeterpunten waaronder een mobielvriendelijke website, informatieve content van hoge kwaliteit en een goede paginasnelheid.

Je website of webshop wordt door zoekmachines op meer dan 200 punten beoordeeld. Degene met de hoogste punten mag bovenaan in Google staan. Zie het als een erepodium waarbij je ook nog als beloning de meeste bezoekers ontvangt.

Bloggen is goed voor je online vindbaarheid

Steeds meer bedrijfswebsites richten zich op bloggen. Is dit een tijdelijke hype of een absolute must? Natuurlijk is laten bloggen de trend van 2021, maar het is nog veel meer. Met bloggen spreek je de websitebezoeker op een leuke en persoonlijke manier aan. Zoekmachines houden hiervan en beoordelen blogs beter dan wat simpele teksten.

Weetje: de ene blog is de ander niet. Een slecht geschreven blog met veel fouten (grammatica of spelling) krijgt minder punten dan een blog van uitstekende kwaliteit.

Je blog SEO proof maken: zo doe je dat

Wil jij ook graag je blog SEO proof oftewel zoekmachine vriendelijk maken? Natuurlijk wil je dat! Een goede online vindbaarheid verhoogt het aantal websitebezoekers en hiermee de conversie. Zorg dus dat je blogs er perfect uit zien. Hoe je dat doet lees je in de volgende vijf tips.

1. Huur een SEO tekstschrijver in

Voordat je gaat stuntelen met blogs en erachter komt dat het niet lukt, waarom huur je niet gelijk een SEO tekstschrijver in? Het bespaart je een hoop tijd en ergernis en je krijgt hier geoptimaliseerde teksten voor terug. Maar let op, want niet elke SEO tekstschrijver weet ook waar hij of zij mee bezig is. Met een beetje pech verkloot (sorry voor dit woord) de schrijver je hele website.

Mocht je op zoek zijn naar een goede SEO tekstschrijver met veel kennis en ervaring, kijk dan eens op mijn website rond. In het portfolio vind je een overzicht van tevreden opdrachtgevers die jou voorgingen. Ik heb ze (bijna) allemaal naar een hogere positie in Google geholpen.

2. Spijker je kennis over taal en spelling bij

Toch zelf blogs schrijven? Zorg dan dat je voldoende kennis van de Nederlandse taal hebt. Maak geen dt-fouten, gebruik het juiste lidwoord en let ook goed op de zinsbouw. Ken je ook de vervoegingen van alle woorden en weet je hoe je iets in meervoud schrijft? Er is zoveel om rekening mee te houden. Domme fouten komen je duurt te staan: zoekmachines merken dit op en geven je een minpunt.

Maak jij ook wel eens een ‘faut’? Dat overkomt iedereen wel eens. Volg mij op Instagram en ontvang dagelijks interessante tips en weetjes over Nederlandse taal.

3. De juiste lengte voor een blog

Uit hoeveel woorden bestaat een goede blog? Hier is geen eenduidig antwoord op. De een denkt dat 300 woorden genoeg is terwijl de ander voor een monsterblog van 3000 woorden gaat. Eén van mijn websites trekt dagelijks meer dan 20.000 bezoekers. Dat zijn maar liefst 600.000 bezoekers per maand! Alle blogs op die website bevatten tussen de 600 en 1000 woorden. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat dit prima werkt.

Ga je voor een monsterblog van 2000 woorden of meer? Houd er rekening mee dat veel mensen op een kwart gedeelte van de tekst al stoppen met lezen. Heb je in de eerste woorden alles gezegd wat je moest zeggen?

Productomschrijvingen op webshops hebben een gemiddelde lengte van 100 tot 400 woorden. Zolang je dit combineert met blogs heeft de productomschrijving een prima lengte.

4. Maak gebruik van een duidelijke titel en tussenkopjes

Een blog SEO proof maken betekent ook het gebruik van een goede paginatitel en tussenkopjes. Dit maakt niet alleen de tekst overzichtelijker, ook zoekmachines hebben hier veel aan. Ze scannen namelijk de H1, H2 en H3 koppen. Het is wel zo handig wanneer je in deze koppen wat belangrijke zoekwoorden gebruikt. Het zou volgens velen geen rankingfactor zijn maar mijn mening is anders.

5. Schrappen en schrijven

Een SEO blog maken betekent schrappen en schrijven. Lees je blog kritisch door: wat kan er anders aan? Vaak helpt het om de tekst een dag te laten liggen en er morgen met frisse moed tegenaan te kijken. Zo zie je foutjes naar boven komen die je gisteren helemaal niet opvielen.

Durf zinnen er tussenuit te halen of aan te passen. Vaak kom je erachter dat je blog teveel onnodige informatie bevat of dat er nog iets aan ontbreekt. Schrappen en schrijven, dan komt het allemaal wel goed.

Meer informatie over het laten schrijven van blogs? Durf die stap te nemen, vraag vrijblijvend de tarievenkaart aan.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven