Blogger op Frankwatching, IMU, Marketingfacts? Niet voor mij

Droom je ervan om te bloggen op Frankwatching, IMU, Marketingfacts of Emerce? Inderdaad, voor veel tekstschrijvers en SEO-specialisten een (natte) droom. Voor mij een doodzonde. Omdat mij al verschillende keren is gevraagd waarom ik niet blog op dit soort websites, leg ik dat in dit artikel uit.

Websites over online trends en SEO

Bovenstaande websites behandelen onderwerpen zoals online trends, SEO en online business. Eigenlijk alles rondom het internet en zoekmachines. Dit soort websites scoort hier flink wat bezoekers mee. Kijk maar eens naar onderstaande maandcijfers, daterend uit mei 2021*.

  • Frankwatching: 327.000
  • Emerce: 175.000
  • Marketingfacts: 82.000
  • IMU: 74.000

(*volgens Semrush)

Hieraan zie je dat de onderwerpen rondom online marketing en trends erg populair zijn. Logisch, iedereen wil met zijn website bovenaan in de zoekmachines staan. Dan is het ook begrijpelijk dat je op zoek gaat naar informatie hierover.

Blogger worden op deze sites

Op nagenoeg alle bovenstaande websites kun je blogger worden. Hierbij blog (schrijf) je over relevante onderwerpen. Bloggers die bijvoorbeeld bij Frankwatching of IMU actief zijn krijgen in ruil hiervoor een eigen pagina met een link naar de website van de blogger. Voordeel hiervan is dat je via een drukbezochte website laat zien wat je in huis hebt. Bovendien trek je ook nog eens bezoekers naar je eigen website toe.

In dat opzicht is het voor beginnende tekstschrijvers of SEO specialisten altijd interessant om je hier als blogger aan te melden. Hoe dat moet dat zal per website verschillen. Ook is het maar de vraag of ze een nieuwe blogger of schrijver nodig hebben. Het zou best kunnen dat ze juist met betaalde opdrachten werken en je zelfs nog geld voor het bloggen krijgt. Dat zou helemaal mooi zijn. Omdat ik hier niet bekend mee ben kan ik hier ook geen harde uitspraak over doen.

Gebruik het lekker in je bio op social media of je website

Ik zie vaak tekstschrijvers op social media voorbijkomen die in hun bio hebben staan “blogger op Frankwatching”. Of een van die andere websites, ik noem nu ook maar wat. Je kunt het zelfs op je website vermelden, hoe tof is dat er?

Om heel eerlijk te zijn: dat is helemaal niet tof. Ja voor collega tekstschrijvers of SEO-specialisten is het interessant. Maar ik neem aan dat die collega’s niet je klanten zijn. De gemiddelde klant of opdrachtgever zal helemaal niet weten waar je het over hebt. Ook zal hij niet zo onder de indruk zijn van het feit dat jij daar of daar blogger bent. Lekker belangrijk, hij wil gewoon resultaat zien en wel tegen een betaalbare prijs.

Dit is dus waarom ik geen blogger voor dit soort sites ben

Er wordt me wel eens gevraagd waarom ik als populaire tekstschrijver niet actief ben op een van bovenstaande sites. Of op een andere vergelijkbare website. Hier heb ik wel verschillende redenen voor.

Ten eerste omdat het me niks interesseert. Ik hoef mijn naam echt niet op een andere website voorbij te zien komen. Ook hoef ik niet op social media met zoiets te lopen pronken. Opdrachtgevers weten wat ze aan me hebben, daar heb je naar mijn mening niet de ondersteuning van iemand anders voor nodig.

Ten tweede omdat ik er geen tijd voor heb. Mijn vijf websites trekken maandelijks meer dan 1,5 miljoen bezoekers. De grootste website zit zelfs tegen een aantal maandelijkse bezoekers van 350.000 aan. Dat heb ik helemaal in mijn eentje opgebouwd terwijl eerder genoemde website gebruik maakt van verschillende bloggers of schrijvers. Ik ben trots op wat ik opgebouwd heb en werk hier dagelijks aan verder. Dan heb je echt geen tijd om voor een andere site voor je plezier te gaan bloggen.

Ten derde omdat het weinig oplevert. Geen idee of je er voor betaald krijgt, maar dan nog zal dat niet veel zijn.

Als laatste argument omdat hun onderwerpen overlappen met die van mij. Deze website, waar je nu dus op leest, trekt momenteel 70.000 bezoekers per maand. Ik ben van mening dat dit over twee jaar flink is opgelopen. Dan ga je natuurlijk niet voor overlappende websites schrijven. Dit doe ik overigens ook niet voor opdrachtgevers, het is maar dat je het weet.

Ik help dus geen andere SEO tekstschrijvers of marketingbureaus naar een hogere positie in zoekmachines. Die fout heb ik in het begin wel gemaakt en het is dan heel rot om met jezelf te moeten concurreren.

Slotconclusie

Ik denk dat het nu wel duidelijk is waarom ik niet voor dit soort websites aan het bloggen sla. Twee dingen zou ik absoluut nooit doen:

  • Voor websites bloggen die dezelfde onderwerpen als mij behandelen
  • Zonder vergoeding voor iemand anders bloggen

Of ik al eens gevraagd ben door een van deze websites? Ja, ik ben enkele keren benaderd door vergelijkbare websites. Vanaf het begin af aan heb ik hier, zonder ook maar te vragen wat het schuift, nee tegen gezegd. Dat zal ik ook in de toekomst blijven doen. Zelfs niet wanneer je me duizend euro per artikel betaalt, en dat meen ik! Try me out 😊

Bianca Walraven is gespecialiseerd tekstschrijver.

  • SEO teksten
  • Blogs
  • Nieuwsberichten
  • Persberichten
  • SEO consultancy