Blog

Kennisbank Blog

Blog is de afkorting van blogpost maar wordt soms ook als afkorting van een weblog gebruikt. Van oorsprong is een blog het bijhouden van een online dagboek. De geschiedenis gaat terug tot 1994, in deze periode werden de eerste online dagboeken opgericht. De benaming weblog is in 1997 bedacht. Van hieruit is weer het woordje blog ontstaan (we blog als alternatief voor weblog).

Een blog oftewel blogpost is tegenwoordig de ideale manier om op een persoonlijke manier kennis, ervaringen, ideeën of tips uit te wisselen. Zakelijk bloggen vormt een belangrijk onderdeel van de moderne bedrijfswebsite. Dankzij blogposts bouwt de website een trouwe groep terugkerende bezoekers op.

Een vast publiek

Het verspreiden van blogs is gericht op het aantrekken van een vast publiek. Vaak betreft dit enkele honderden tot wel duizenden bezoekers per dag. Deze komen terug om te kijken of er alweer een nieuwe blogpost is verschenen.

Er zijn twee manieren om te bloggen. Ten eerste heb je de weblog, dit is een website die alleen maar uit blogposts bestaat. Maar je hebt ook de normale website met een onderdeel blogs. Zo is het mogelijk om een blog in een webshop, bedrijfswebsite of overheidswebsite in te bouwen.

Kenmerken van een blog

Een blog verschilt met andere teksten door een aantal unieke kenmerken. Zo heeft een blog altijd een persoonlijk karakter en leest het lekker weg. Opvallend is dat de blogger (degene die de blog schrijft) echt verstand over het onderwerp heeft. Hierdoor doe je ideeën op, leer je iets nieuws of ontvang je de beste tips of advies.

Bloggen is al jarenlang populair. Er zijn websites die alleen middels blogs duizenden euro’s per maand verdienen. Dit wordt gedaan met behulp van affiliate marketing. De websitebezoeker krijgt gratis advies, tips of ideeën. In ruil hiervoor worden advertenties of banners getoond. Wanneer de websitebezoeker hierop klikt of via de advertentie iets bestelt dan ontvangt de webmaster hier een vergoeding voor.

Blog websites (weblogs) scoren over het algemeen beter in de organische zoekresultaten. Dit komt omdat Google de voorkeur geeft aan verhalen met een persoonlijk karakter, een goede inhoud en meerwaarde voor de websitebezoeker. Over het algemeen bieden de meeste blogs deze meerwaarde ook.

Blogger als beroep

De vraag naar goed geschreven blogs groeit. Dit heeft natuurlijk met de grotere concurrentie op het internet te maken. Het beroep blogger groeit hierin mee. Wel is er een verschil tussen normale bloggers en SEO bloggers. Deze laatste is gespecialiseerd in het schrijven van blogs die geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines.

De tarieven die bloggers vragen verschilt enorm. Een onervaren of startende blogger vraagt tussen de € 15 en € 30 per blog. Een goede SEO blogger hanteert een tarief ergens tussen de € 40 en € 100 per blog. Dure bloggers zijn er ook, maar het is nooit bewezen dat deze ook beter in zoekmachines scoren.

Bianca Walraven is SEO content specialist.

  • SEO teksten
  • Blogs
  • Nieuwsberichten
  • Persberichten
  • SEO consultancy