Blog voorbeelden: de kracht van bloggen

Persoonlijke blogs of zakelijke blogs, wat is dat eigenlijk? Met blog voorbeelden weet je in ieder geval wat ik bedoel. Leer hoe blogs jou verrassend goed kunnen helpen aan meer websitebezoekers, klanten of opdrachtgevers.

Wat kan ik met een blog?

Van oorsprong zijn blogs bedoeld als onderdeel van een online dagboek (weblogs). Een blog is de afkorting van blogpost, dit is een pagina op een weblog. Vroeger, toen er nog geen drempels waren, was bloggen vooral populair om je dagelijkse beslommeringen met anderen te delen.

Tegenwoordig kijken we heel anders tegen bloggen aan. We onderscheiden persoonlijke blogs en zakelijke blogs. Om je een idee te geven wat beiden inhoudt vind je hieronder blog voorbeelden.

Blog voorbeelden: persoonlijke blogs

Alles wat je uit je (privé) leven wilt delen, of dit nu gebeurtenissen of gedachten zijn, schrijf je in een persoonlijke blog. In de begintijd van bloggen ging het hier om eenvoudige teksten. Nu het internet overspoeld wordt met persoonlijke blogs is het belangrijk om je hier in te onderscheiden. Kijk maar eens naar onderstaande blog voorbeelden:

Gisteren heb ik niet veel gedaan. Een beetje bankhangen en naar Netflix gekeken. Er lag nog een zak chips open dus die heb ik ook maar gelijk leeg gemaakt.

Dit is een voorbeeld van een eenvoudige blog. Het onderstaand stukje tekst past beter in een moderne persoonlijke blog:

Verveel jij je ook zo vaak? Ik weet er alles van. Wanneer de verveling echt toeslaat dan hang ik op de bank en staar urenlang naar Netflix. Ondertussen werk ik een zak chips weg, weet je hoeveel calorieën dat is?

In dit voorbeeld spreek je de lezer direct aan, die veel stukjes uit jouw tekst herkent. Dit past veel en veel beter binnen de moderne manier van bloggen.

Zakelijke blog voorbeelden

Wat is dan het verschil tussen een persoonlijke of een zakelijke blog? Met zakelijk bloggen schrijf je rondom je bedrijf, je diensten of producten. Op een leuke manier houd je klanten of websitebezoekers op de hoogte. Dit kan met nuttige informatie of leuke tips of weetjes zijn. Hieronder twee zakelijke blog voorbeelden:

“De gordijnen kunnen onder invloed van zonlicht verkleuren. Dit zie natuurlijk niet mooi uit. Onze tip: behandel de gordijnen met een UV beschermende spray. Je zult zien dat de verkleuring veel minder snel optreedt”.

Dit was een stukje tekst uit een zakelijke blog met betrekking tot raamdecoratie. Dan nu over naar een voorbeeld van een zakelijke blog die zich richt op het lenen van geld.

“Een verbouwing kan aardig in de kosten lopen. Voor een nieuwe keuken betaal je al snel tussen de € 8000 en € 15.000. Veel mensen lenen geld voor het financieren van een verbouwing, bijvoorbeeld middels de persoonlijke lening”.

Wat heb je aan bovenstaande blog voorbeelden? Je ziet dat blogs zo zijn geschreven dat de lezer zich direct aangesproken voelt. Dat is het idee achter bloggen, of het nu om een persoonlijke of een zakelijke blog gaat.

Nog meer blog voorbeelden

Wil je nog meer blog voorbeelden zien? KIjk dan eens op deze website rond. Er staan hier heel wat blogs die allemaal rondom zoekmachine optimalisatie zijn geschreven. In elke blog vind je een punt van herkenning. Ik bespreek jouw pijn of probleem of haal iets herkenbaars uit het dagelijks leven naar boven.

Ik kan je natuurlijk naar andere websites met blog voorbeelden verwijzen, maar ik ga er vanuit dat je die ook zelf wel via Google vindt. Je bent nu eenmaal op deze website uitgekomen omdat je deze als een van de eerste tegenkwam. Daar wil ik het ook nu over hebben: hoger in zoekmachines dankzij blogs. Want ook dat lukt jou.

Hoger in Google met bloggen

Bloggen is natuurlijk bedoeld om informatie, jouw kennis, ervaring of gedachten met anderen te delen. Vaak zit hier een doel achter: meer websitebezoekers of een hogere conversie. Er zijn namelijk maar weinig bloggers die het puur voor de lol doen en je niks aan over willen houden.

In mijn blog voorbeelden heb je kunnen zien hoe je de lezer aanspreekt. Je bespreekt het probleem en de oplossing, dat is wat je met zakelijk bloggen wil doen. Bij persoonlijk bloggen deel je vooral jouw mening of een ervaring. Aan het einde van het blog werk je naar een actie toe. Deze actie kan bestaan uit het lezen van een volgende blog, abonneren op de nieuwsbrief maar ook een offerte aanvragen of een product kopen.

Je wilt dat deze blogs hoog in Google staan, simpelweg omdat je dan meer websitebezoekers ontvangt. Hoger in Google komen met bloggen is echt mogelijk, je moet dan wel weten wat je doet. Je hebt het dan niet meer over gewone blogs maar over SEO blogs. Dat is heel andere koek.

Laten bloggen voor je website

Ga met bovenstaande blog voorbeelden aan de slag en schrijf je eigen blogpost. Mocht je dit nu te lastig vinden, kies dan voor het laten bloggen. Als ervaren SEO blogger schrijf ik op een leuke manier over datgene je wilt delen. De blog maak ik ook nog eens zoekmachinevriendelijk, hiermee vergroot je jouw online vindbaarheid. Vooruit met de geit, we gaan samen aan jouw zichtbaarheid werken!