Een blog beginnen: de 3 valkuilen

Bijgewerkt: 6 december 2022

Iedereen kan een blog beginnen, maar dit wil niet zeggen dat het ook tot succes leidt. Verkeerde onderwerpen, het ontbreken van een zoektermenonderzoek en een foute schrijfstijl leiden ertoe dat je blog nooit hoger in Google komt. Of dat je er geen geld mee verdient.

Wil je een blog beginnen? Ik behoed je voor de meest gemaakte fouten. Lees meer over de 3 valkuilen waar je voor moet waken. Inclusief praktijkvoorbeelden.

1. De verkeerde kennis of informatie delen

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Hoewel een blog beginnen heel makkelijk is, is een van de grootste valkuilen dat je verkeerde kennis of informatie deelt. Onderwerpen moeten aansluiten bij je website. Op dit gebied zie ik het heel vaak misgaan.

Bijvoorbeeld de copywriter die allemaal blogs over zijn bezoekjes aan Legoland op zijn zakelijke website deelde. De vraag is natuurlijk wat zijn zakelijke klanten hieraan hebben: helemaal niets! Ik weet dat hij fan is van mijn site en regelmatig mijn blogs leest, want uiteindelijk heeft hij mijn advies opgevolgd en die onderwerpen verwijderd. Ik ben blij dat ik heb kunnen helpen en ik wil ook jou voor deze valkuil behoeden.

Helaas kan ik geen kijkje op je website nemen, daarom geef ik wat algemeen advies. (Mocht je toch willen dat ik je website bekijk en persoonlijk advies geeft, neem dan contact op)

  • Zorg dat je websitenaam en domeinnaam gelijk zijn
  • Kies onderwerpen die bij je websitenaam/domeinnaam passen
  • Schrijf over onderwerpen binnen je eigen branche of niche
  • Wijk niet teveel van je hoofdonderwerp af

Schrijf nooit onder onderwerpen waar je geen verstand van hebt. Om nog eens terug te komen op de copywriter: hij schreef over SEO gerelateerde zaken. Dit onderwerp past prima bij een copywriter. Maar de waarheid is dat hij niet zo goed weet hoe je hoog in zoekmachines scoort. Dus dan is het dom om over deze onderwerpen te schrijven en je bezoekers te adviseren.

Daarom zeg ik altijd dat je alleen over dingen moet schrijven waarvan je voor 97% weet dat het waar is. Oké, 100% zou beter zijn maar je kunt altijd een foutje maken, dat is niet erg.

2. Denken dat je er rijk mee gaat worden

Nog een van die valkuilen van een blog beginnen: denken dat je volgende maand of volgend jaar rijk bent. Natuurlijk zou het geweldig zijn wanneer een blogsite je miljonair gemaakt. De waarheid ziet er heel anders uit, want het kan jaren duren voordat je er een volwaardig inkomen uithaalt.

In 2007 startte ik mijn eerste blogssite. Ondanks dat het in het begin goed ging, moest ik uiteindelijk toegeven dat ik de nieuwste SEO-technieken niet kon bijbenen. Hierdoor liepen de inkomsten terug. Ik besloot de website op te heffen en me eerst op zoekmachines te richten.

Toen ik in 2013 een nieuwe site startte, ging het al wat beter. Maar de website die ik in 2018 heb opgezet, die werd een doorslaand succes (meer dan 1 miljoen bezoekers per maand). Hij levert momenteel meer dan € 5000 op, elke maand.

Je ziet dat het heel lang kan duren voordat een site inkomen genereert. Denk dus niet dat je hier snel rijk mee gaat worden en over drie jaar een huisje op een Bountyeiland kunt kopen.

Wil je een zakelijke blog beginnen? Ook dan zul je merken dat het enige tijd duurt voordat je hoger in Google staat. Dit betekent dat je de eerste tijd geen bezoekers en dus ook weinig inkomen genereert. Geduld is een schone zaak.

3. Het enthousiasme verdwijnt waardoor je niks meer doet

De meeste mensen starten heel enthousiast met hun nieuwe blog. De eerste weken en maanden gaat dit goed. Dan wordt het uiteindelijk saai om te bloggen. Of je hebt je focus op andere zaken liggen. Bijvoorbeeld je bedrijf, je werk of privéleven.

Luister goed naar mij, want dat is echt de allergrootste valkuil. Je enthousiasme verdwijnt of je hebt geen tijd of zin meer om te bloggen. Dit leidt ertoe dat je website inactief wordt. Want eenmaal per week een blog plaatsen, is echt te weinig om de groeiende concurrentie voor te blijven.

Vraag het maar eens aan eigenaren van blogsites die slechts eenmaal per week of nog minder vaak iets publiceren. Ze hebben de laatste tijd flink op bezoekers in moeten leveren. Dit komt omdat Google tegenwoordig heel anders tegen de activiteit van websites aankijkt.

Wil je niet in Google wegzakken en elke maand weer veel bezoekers blijven ontvangen? Probeer dan zeker twee keer per week iets met je blogsite te doen. Publiceer een nieuwe blog of pas oude artikelen aan.

Het is een kwestie van geven en verkopen

Bloggen kost veel tijd en je geeft een hoop informatie weg. Dat doe je allemaal gratis, want je gaat natuurlijk geen geld voor je artikelen vragen. Of soms wel, want ik zag laatst een jurist die een klein bedrag voor het lezen van artikelen vraagt. Terwijl die artikelen elders op het internet gratis worden aangeboden.

Mijn advies is: vraag alleen geld wanneer het over zeer exclusieve artikelen gaat en dit ook je enige verdienmodel is. Je zou dit moeten doen wanneer je een nieuwssite bent, maar niet wanneer je een jurist, tekstschrijver, foodblogger of loodgieter bent. Wanneer mensen moeten betalen voor artikelen, dan zoeken ze de informatie wel elders op internet.

Geef je blogs daarom gratis weg. Aan de andere kant verkoop je ook iets. Bijvoorbeeld een product of dienst. Gaat het om een affiliate site dan promoot je iets waar je commissie uithaalt. Bloggen is dus een kwestie van geven en verkopen.

Wil je een blog beginnen maar weet je niet hoe je moet starten, of heb je hulp nodig met bloggen? Ik help je hier graag bij. Neem voor vragen contact op of vraag vrijblijvend de tarievenkaart aan. Dit kost je helemaal niets!


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven