Black hat SEO toepassen is niet zo slim

Het is heel verleidelijk om black hat SEO toe te passen want het levert je een hogere positie in zoekmachines op. Dit is een veel gevallen slechts tijdelijk. Zodra de zoekmachine de black hat technieken ontdekt straft het de website keihard af. De gevolgen zijn vaak niet te overzien.

Wat is black hat SEO?

Vertaal black hat en er staat: zwarte hoed. Black hat is van oorsprong een slechterik uit een western film, de cowboy met de zwarte hoed. Binnen het internet kom je deze term ook tegen.

Wat is black hat SEO? Dit is een slechterik die zoekmachines op een verkeerde manier beïnvloedt. Niet te verwarren met het gewone ‘computergerelateerde’ black hat, want dat is een hacker of iemand die een computervirus verspreidt.

Goed, black hat SEO heeft dus alles met zoekmachine optimalisatie te maken.

Waarom zoekmachines beïnvloeden met black hat?

Ondanks dat black hat in strijd is met de richtlijnen van zoekmachines passen veel websites het toch toe. Het levert namelijk een hogere ranking in de zoekresultaten op. Iedereen weet: een hoge positie in zoekmachines betekent meer zoekverkeer naar je toe trekken. Dit is dan ook de belangrijkste reden om black hat SEO toe te passen.

Het lange termijn effect

Op korte termijn verschijn je dankzij black hat SEO zeker hoger in de zoekresultaten. Sommige websites lukt het zelfs om een eerste positie te behalen en dit dagenlang tot wekenlang vol te houden.

Op lange termijn heeft het toepassen van black hat SEO een negatief effect. In veel gevallen eindigt dit in een zoekmachine penalty. Dit noem je ook wel een Google penalty. De straf van deze penalty is wisselend. In veel gevallen komt de pagina een stuk lager in de ranking van de zoekresultaten te staan. Google kan ook strenger optreden en de pagina helemaal niet meer in de zoekresultaten tonen.

Bekende black hat SEO technieken

Het kan best dat je twijfelt of je nu wel of geen black hat SEO technieken toepast. Sommige technieken liggen namelijk op het randje van black hat of white hat. Met white hat bedoel ik het optimaliseren van de website volgens de richtlijnen van zoekmachines. Wanneer de gebruikte technieken op het randje van black en white hat liggen dan noem je dit ook wel grey hat SEO. Oftewel: een grijs gebied.

Laten we eens naar een aantal bekende black hat SEO technieken kijken.

Overmatig gebruik van zoekwoorden

Deze SEO techniek werkte in het begintijdperk van zoekmachines ontzettend goed. Je gebruikte gewoon zoveel mogelijk zoekwoorden op één pagina. Dit was een goede manier om zoekmachines te beïnvloeden. Deze black hat techniek wordt nog steeds toegepast maar afgestraft. Het brengt namelijk een slechte gebruikerservaring met zich mee.

Zoekwoorden onzichtbaar maken

Je schrijft een stukje tekst of een aantal woorden en maakt deze tekst wit. Tegen een witte achtergrond is deze tekst dus niet leesbaar. Dit noem je ook wel  cloaking. Zoekmachines vinden deze woorden tijdens het indexeren wel. De bedoeling van deze black hat SEO techniek is dat je zoekmachines bepaalde woorden laat meenemen terwijl jouw websitebezoekers deze woorden niet zien. Een variant hierop is het zeer klein maken van woorden of een stukje tekst. De letters zijn dan zo klein dat een normaal bezoeker deze niet kan lezen. Ook dit valt onder black hat. Niet doen dus.

Cloaking middels een HTML-pagina

Het kan ook dat je aan zoekmachines een HTML pagina toont waarbij deze de pagina indexeert op aanwezige woorden. Wanneer bezoekers op jouw pagina uitkomen zien ze alleen afbeeldingen of flash. Dit is een ‘zwarte hoed’ techniek die je in het begin een hoge positie in de zoekresultaten oplevert maar al snel wordt afgestraft.

Valse gestructureerde gegevens

Met gestructureerde gegevens kan een zoekmachine data van een website beter tonen. Vaak worden bepaalde gegevens overgenomen en in de rich snippets getoond. Bekende rich snippets zijn reviewscore, datum van publicatie, auteur, openingstijden, informatie over evenementen, een video of informatie over een product.

Met valse gestructureerde gegevens is het mogelijk om de rich snippets aan te passen en hiermee het zoekverkeer te beïnvloeden. Het vaakst wordt gesjoemeld met nep recensies wat je terugziet aan het aantal sterren onder een URL, iets dat zeker niet verstandig is.

Verkeerd gebruik van interne links op de homepage

Onder black hat SEO valt ook een verkeerd of overmatig gebruik van interne links op de homepage. Vanuit de homepage zijn standaard pagina’s zoals over ons, contact en diensten/producten al bereikbaar. Dit doe je middels een menu. Wanneer je meerdere keren een interne link naar deze pagina’s op je homepage plaatst dan ziet de zoekmachine dit als overoptimalisatie.

Betaalde links

Linkbuilding is ontzettend populair en hier gaat ook veel geld in om. Zoekmachine Google maar ook andere zoekmachines verbieden de aankoop van links. Het is de bedoeling dat je een linkprofiel op een natuurlijke manier opbouwt. Hoewel betaalde links een black hat SEO techniek is wordt het nog steeds (vaak met succes) toegepast.

Schadelijke en automatische content

Onder schadelijke content vallen bots, virussen, spyware, adware, wormen en trojans. Bij automatische content maak je gebruik van scripts of tools om content van andere websites over te nemen. Dit valt niet alleen onder duplicate content, vaak heeft automatische content totaal geen goede inhoud.

Inhoud van slechte kwaliteit

Websites die gebruik maken van black hat SEO bevatten vaak inhoud of content van lage kwaliteit. Vaak gaat het hier om gekopieerde teksten, al dan niet vertaald vanaf een andere website. Maar het kan ook dat er haastig zoveel mogelijk teksten worden geschreven en deze klakkeloos op de website worden geplaatst. Ook dit valt onder inhoud van slechte kwaliteit.

Iedereen weet dat het internet om inhoud oftewel content draait. Zoekmachines belonen websites met kwalitatieve content. Een SEO tekstschrijver creëert teksten die lekker leesbaar zijn, van hoge kwaliteit maar ook goed vindbaar in zoekmachines. Meer informatie nodig? Neem vrijblijvend contact op.