Betrouwbare informatie zoeken op het web

Betrouwbare informatie is tegenwoordig niet meer zo vanzelfsprekend. Alleen al in Nederland tellen we meer dan twee miljoen websites. Hier zitten een hoop betrouwbare maar net zoveel onbetrouwbare of twijfelachtige websites tussen.

Betrouwbare informatie zoeken op het web vraagt niet alleen de aandacht van de consument maar vooral van de webmaster. Daarom vind je in deze blogpost twee onderwerpen: zoeken en vinden op het internet (voor consumenten) én de website aanpassen (voor webmasters).

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Zoeken en vinden op het internet (voor consumenten)

Laat ik eerst eens starten met zoeken en vinden op het internet. Dit lijkt eenvoudig maar in de praktijk is het toch een stuk lastiger. Hoe weet je of zoekresultaten wel aansluiten bij datgene wat je zoekt? Is de website die je bezoekt ook wel echt betrouwbaar?

Allereerst moet je weten dat de werking van zoekmachines de afgelopen jaren enorm is verbeterd. Zoekresultaten sluiten steeds beter aan bij zoekopdrachten. Zelfs wanneer je de zoekopdracht minder goed uitvoert weet de zoekmachine nog de juiste zoekresultaten te tonen. Dit heeft allemaal met kunstmatige intelligentie te maken.

Aan zoekmachines zal het dus niet liggen. Toch kunnen er minder betrouwbare websites bovenaan in Google staan. Sites met nepnieuws, verdraaide of onjuiste informatie kan voor een hoop schade zorgen. Daarom is het goed om eens kritisch naar de zoekvaardigheden te kijken.

Betrouwbare informatie zoeken op het web

Ten eerste is het belangrijk om de zoekopdracht goed te formuleren. Zoek je iets over de verzorging van hamsters, formuleer dat dan ook zo: “verzorging hamsters”. Je zou de zoekvraag ook kunnen specificeren: “Hoe verzorg ik een goudhamster?”

Verschil tussen deze twee zoekopdrachten is dat de eerste zoekopdracht algemene resultaten laat zien. Bij de tweede zoekopdracht krijg je webpagina’s voor je neus die echt over de verzorging van goudhamsters gaat (en dus niet de dwerghamster).

Betrouwbare informatie zoeken op het web gaat nog een stap verder. Hoe weet je of een website betrouwbaar is? Hieronder enkele tips om een betrouwbare website te herkennen.

Zo weet je of een website betrouwbaar is

Onderstaande tips helpen je bij het herkennen van een betrouwbare website.

Domeinnaam en URL

Kijk altijd naar het laatste gedeelte vóór de extensie. Kijk maar eens naar de volgende twee URL’s:

  • www.bjanca.nl
  • www.bjanca-whatisthisbin.com

De eerste URL leidt rechtstreeks naar deze website en is dus betrouwbaar. De tweede URL lijkt naar deze website te verwijzen maar dit is helemaal niet waar. Het gaat hier namelijk om de website whatisthisbin.com, dit is dus onbetrouwbaar. Controleer dus het gedeelte dat vóór de extensie (bijvoorbeeld .nl of .com) staat.

Beveiligingcertificaat

Laat je iets achter op de website, bijvoorbeeld je e-mailadres of adresgegevens, dan moet de website altijd voorzien zijn van een beveiligingscertificaat. De URL begint dan met https of je ziet een slotje voor de URL staan.

Autoritaire website

Een autoritaire website heeft naamsbekendheid opgebouwd. Bijvoorbeeld een website van de overheid, het ziekenhuis of een grote krant. Autoritaire websites zijn betrouwbaar, dat is vrijwel zeker.

Taalgebruik op de website

Is de website geschreven in gebrekkig Nederlands of kom je veel taalfouten tegen? Je kunt deze website niet serieus nemen.

Overige belangrijke zaken

Bestel je iets via een webshop of neem je een dienst via een website af, controleer dan altijd de verplichte gegevens. Dit zijn de bedrijfsnaam, Kamer-van-Koophandel-nummer, btw-nummer, contactgegevens en het fysieke adres. Verder moeten website ook zijn voorzien van een privacybeleid. Bij een webshop is het ook praktisch wanneer je iets van een keurmerk, certificaat of reviews kunt terugvinden.

Betrouwbaar overkomen (voor webmasters)

Onderstaande informatie is bedoeld voor webmasters. Door betrouwbaar over te komen bouw je een trouwe groep volgers of geïnteresseerden op. Bovendien verhoogt dit het aantal leads of de omzet.

Verplichtingen voor bedrijven

Bedrijven die iets via een website aanbieden zijn verplicht om een aantal zaken te vermelden. Op de website moet altijd naam en adres van het bedrijf staan. Daarnaast moet duidelijk zijn hoe consumenten of opdrachtgevers contact op kunnen nemen. Andere verplichte vermeldingen zijn het KvK nummer, btw-nummer en hoe je met de privacy van websitebezoekers of klanten omgaat (privacybeleid).

Webshops zijn daarnaast verplicht om de bedenktijd, garantie en regels omtrent het ontbinden van de overeenkomst te vermelden. Dit doe je vaak via de algemene voorwaarden. Ook het vermelden van de prijs van een product of dienst is verplicht, net als bijkomende kosten. Heb je alleen zakelijke klanten dan is het niet verplicht om de prijzen op de website te plaatsen.

Behoefte aan beknopte en goede informatie

Iedereen die gebruik maakt van Google zoekt naar goede en beknopte informatie. De informatie of het advies moet een probleem oplossen. Het maakt hierbij niet uit welk probleem dit is, het gaat er juist om dat je dit op een goede manier oplost.

Wanneer iemand een kapotte smartphone heeft dan zijn er twee mogelijkheden: reparatie of een nieuwe smartphone kopen. Ben je een reparateur dan zet je natuurlijk op reparatie in. Het is dan belangrijk om de mogelijkheden maar ook de prijzen te tonen. Wanneer zowel de voorwaarden als prijzen goed zijn dan is de gebruiker eerder geneigd om voor reparatie te kiezen. Maar wanneer reparatie duurder is dan de aanschaf van een nieuw toestel dan loop je een hoop klanten mis.

Naast prijzen of tarieven zoeken mensen ook naar andere informatie. Bijvoorbeeld oorzaak, symptomen en behandeling van bepaalde ziekten. Of de werking van een apparaat. Het is ontzettend belangrijk om antwoord te geven op een bepaalde zoekvraag. Niet middels eindeloos lange teksten maar wel door de informatie op een duidelijke en beknopte wijze door te geven. Dit verhoogt de autoriteit van de website.

Gebruikerservaringen (UX)

In 2021 speelt de gebruikerservaring (UX – user experience) voor Google een belangrijke rol. Websites met een goede gebruikerservaring scoren hoger in de organische zoekresultaten. Het is belangrijk om hier bij het webdesign rekening mee te houden. In het kort komt het hierop neer:

  • Snelle laadtijd
  • Mobielvriendelijk
  • Makkelijk te navigeren
  • Overzichtelijk menu
  • Visuele hulpmiddelen (bijvoorbeeld video’s)
  • Afbeeldingen van hoge kwaliteit
  • Goed gebruik van witruimte
  • Makkelijk leesbare lettertypen

De meeste websites voldoen hier al aan, voor sommigen is er nog werk aan de winkel. Kijk ook eens kritisch naar het gebruik van pop-ups. Een pop-up moet altijd samenhangen met het doel van de website en zeker niet opdringerig overkomen. Maak de website in orde, hiermee help je consumenten of potentiële klanten met betrouwbare informatie zoeken op het web.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.