Betrouwbaarheid site checken

Hoe weet je of een website of webshop betrouwbaar is? Gelukkig kun je de betrouwbaarheid van een site checken. Dit is vooral aan te raden wanneer je op de website een product of dienst wil afnemen. Met een beetje pech word je door deze website opgelicht en ben je je geld kwijt. Bekijk de checklist en shop veilig online.

Checklist betrouwbaarheid site

De betrouwbaarheid site checken kan op verschillende manieren. Welke methode je gebruikt hangt een beetje af van het soort website of webshop. Hieronder vind je een checklist met 10 belangrijke punten.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Check 1: de URL

Wil je de betrouwbaarheid van een website checken kijk dan eerst naar de URL. Winkel je bij bol.com dan moet er in de adresbalk ook duidelijk bol.com staan. Zie je bijvoorbeeld bol.co? Een klein verschilletje met soms grote gevolgen. Het kan namelijk om een webshop gaan die heel erg op bol.com lijkt maar op is gezet door oplichters.

Wanneer je op desktop PC of laptop rondsurft zie je veel beter welke URL er in de adresbalk staat, op smartphone is dit slechts gedeeltelijk zichtbaar.

Check 2: Thuiswinkel Waarborg

Voor webshops is er Thuiswinkel Waarborg. Webshops die hierbij zijn aangesloten voldoen aan de wet- en regelgeving. Dit wordt allemaal door Thuiswinkel Waarborg gecontroleerd. Met dit waarborg teken weet je zeker dat je privacy geborgd is, je recht hebt op 14 dagen bedenktijd en betaalt veilig online .

Sommige malafide webshops zetten het logo van Thuiswinkel Waarborg onterecht op hun website. Zo lijkt het om een betrouwbare webwinkel te gaan. Of de webshop daadwerkelijk bij Thuiswinkel Waarborg is aangesloten kun je het beste op de website van thuiswinkel.org controleren.

Check 3: WebwinkelKEUR

Naast Thuiswinkel Waarborg heb je ook nog WebwinkelKEUR. Van aangesloten webwinkels is de identiteit geverifieerd. Bovendien is er een geschillenbemiddeling aanwezig. Consumenten zijn zeker van een bedenktijd, herroepingsrecht en kunnen de webshop beoordelen.

Ook het logo van WebwinkelKEUR wordt vaak misbruikt. Via webwinkelkeur.nl/ledenlijst ontdek je welke webshops zijn aangesloten.

Check 4: KvK nummer controleren

Een bedrijf moet altijd staan ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Dit is sinds juli 2018 verplicht! Het KvK nummer moet duidelijk op de website zichtbaar zijn, vaak tref je dit onder in de footer aan.

Check zelf even of het KvK nummer ook daadwerkelijk klopt, dit doe je op de website van de Kamer van Koophandel.

Check 5: telefoonnummer controleren

Wanneer je bij een bedrijf of webshop uitkomt is het belangrijk dat deze telefonisch bereikbaar is. Bedrijven zijn zelfs verplicht om hun contactgegevens op de website te plaatsen. Zie je een website waarbij je alleen via een contactformulier een bericht achter kunt laten? Ontbreekt een telefoonnummer of kun je zelfs helemaal geen e-mail sturen? Zet hier dan je vraagtekens bij.

Zie je toch een telefoonnummer staan, controleer dit dan op juistheid. Voer het telefoonnummer in de Google zoekmachine in. Je ziet dan vanzelf resultaten verschijnen.

Check 6: reviews bekijken

De betrouwbaarheid van een site controleren doe je ook door goed naar reviews te kijken. Allereerst op de website zelf: staan hier reviews, testimonials of ervaringsverhalen? Houd er wel rekening mee dat veel websites nep reviews op hun eigen site plaatsen, dit is dus geen heel betrouwbare methode.

Een andere optie is door naar reviews op bijvoorbeeld Trustpilot of binnen Google te kijken. Helaas zijn er veel bedrijven die alleen tevreden klanten vragen om een beoordeling te plaatsen. Bovendien is het heel eenvoudig om positieve reviews in te kopen. Wil je wat betrouwbaarheid uit een review halen dan zou het bedrijf minimaal 500 reviews moeten hebben, dan weet je zeker dat er geen gekochte beoordelingen bijzitten. Of ze moeten er wel heel veel geld aan uitgeven!

Check 7: vooraf ingevulde vinkjes

Je bestelt iets online en je krijgt plots meerdere producten geleverd. Wat blijkt? Er stonden vooraf ingevulde vinkjes, hierdoor ben je automatisch akkoord gegaan met bepaalde voorwaarden of het bestellen van extra producten.

Een website of webwinkel die vooraf ingevulde vinkjes toont is niet betrouwbaar. Let dus zelf heel goed op dit soort vinkjes. Kom je ze tegen, bezoek dan liever een andere website of webshop.

Check 8: vergelijk prijzen

Je komt een webshop tegen die de nieuwste iPhone voor slechts € 400 aanbiedt terwijl hij normaal € 1000 kost. Wanneer iets te mooi is om waar te zijn dan kan dit zomaar op oplichting duiden. Vergelijk prijzen goed met elkaar: is die lage prijs echt wel realistisch?

Ook te hoge prijzen zijn niet goed, want wanneer je voor een dienst gemiddeld € 100 betaalt en anderen vragen er € 200 of € 300 voor dan zijn dit geen marktconforme tarieven. De aanbieder hoeft niet direct onbetrouwbaar te zijn maar je betaalt gewoon veel te veel voor een dienst (of product) dat elders tegen dezelfde kwaliteit veel goedkoper kan.

Check 9: Google op klachten

Voer de naam van het bedrijf in Google in en zet hier het woord ‘klacht’ of ‘oplichting’ bij. Een enkele klacht zegt niet direct iets, mensen klagen nu eenmaal graag en al helemaal online. Maar wanneer je heel veel klachten of oplichtingsverhalen tegenkomt dan kun je beter van de desbetreffende aanbieder wegblijven .

Op de website van de politie kun je ook kijken of er ooit aangifte tegen dit bedrijf is gedaan. Om hierop te checken heb je de URL, een telefoonnummer, e-mailadres of rekeningnummer van de website of het bedrijf nodig.

Check 10: betaal achteraf

Bij veel bedrijven of webshops kun je op verschillende manieren betalen, bijvoorbeeld iDEAL, overschrijving of PayPal. Kun je alleen met cryptomunten te betalen, dan is het in ieder geval geen betrouwbare website.

Betaal bij voorkeur achteraf of verzekerd. Is dit niet mogelijk en kun je alleen vooruitbetalen? Check dan de voorgaande 9 punten ontzettend goed.

Je ziet, de betrouwbaarheid van een site checken is best eenvoudig, het kost je alleen wat tijd. Dit artikel is met plezier geschreven door Bianca, ervaren tekstschrijver/copywriter. Ik help bedrijven met een goede online zichtbaarheid. Voor meer informatie hierover, neem contact op.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.