De betrouwbaarheid van AI marketing

De wereld van digitalisering staat niet stil. Artificial intelligence wordt al enkele jaren ingezet voor verschillende marketingdoeleinden. Bijvoorbeeld gepersonaliseerde advertenties, het automatisch creëren van content en het plaatsen van social media posts.

AI-marketing richt zich op het aantrekken van meer bezoekers en het verbeteren van het conversiepercentage. Dit betekent een betere groei voor bedrijven. Het probleem is dat je bij AI marketing op machines vertrouwt en niet op menselijk denken en handelen.

Kan artificial intelligence de rol van de marketeer overnemen? Hoewel het betrouwbaarheidspercentage van AI marketing toeneemt, is het niet zo dat het voor volledige vervanging kan zorgen.

Wil je meer verkeer naar je website of naamsbekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Verschil tussen machine learning en artificial intelligence

Vaak worden de begrippen machine learning en artificial intelligence door elkaar gehaald. Deze twee hebben met elkaar te maken maar hebben elk een andere functie.

  • Artificial intelligence (AI) is de wetenschap met betrekking tot machines die zich baseren op intelligentie. Feitelijk wordt deze machines bepaalde technieken ‘aangeleerd’.
  • Machine learning is het verder stimuleren van computers (machines). Op basis van data en patronen kan de machine zichzelf verbeteren.
  • Deep Learning is een methode waarbij de machine zichzelf bijstuurt en hierdoor zijn algoritme verbetert.

Het analyseren van websites

Dagelijks maken we onbewust gebruik van AI. Denk maar aan het analyseren van je website. Tools zoals Semrush en Ahrefs verzamelen data omtrent bezoekersstatistieken, rankings en zoektermen. Die data wordt gedeeltelijk uit Google opgehaald, maar is niet volledig. Met behulp van AI wordt het analyseproces uitgevoerd.

Semrush heeft in 2022 een verbetering in het analyseproces doorgevoerd. Het valt mij op dat sinds oktober 2022 de bezoekersstatistieken niet meer nauwkeurig worden ingeschat. Semrush toont in die periode bezoekersaantallen die 20% lager liggen dan de realiteit. Dit laat zien dat artificial intelligence niet altijd betrouwbaar hoeft te zijn.

Het klikgedrag van bezoekers

Voor de meeste websites is het belangrijk om het klikgedrag van bezoekers te achterhalen. Wat doet de bezoeker op een website, welke knoppen vallen onder de aandacht en hoe gaat de bezoeker met tekstlinkjes om? Door het analyseren van het klikgedrag achterhaal je wat wel en wat niet werkt.

Het inzetten van een chatbot

Ondernemers uit vorige generaties weten er alles van: bijna de hele dag de chatbox van je website in de gaten houden. Zodra er een melding verschijnt zo snel mogelijk antwoorden. AI-marketing gaat niet alleen over het analyseren van websites maar ook voorspellende modellen. Een virtuele chatbot reageert automatisch op vragen van bezoekers. Hierbij worden er voorspellende antwoorden gegenereerd.

Meestal gebeurt dit aan de hand van bepaalde signaalwoorden. Wanneer een bezoeker een vraag stelt met hierin het woordje ‘prijs’ of ‘kosten’ verwerkt, dan weet de virtuele chatbot dat de bezoeker meer wil weten over de prijs van het product of de dienst. Hierop volgt een antwoord dat zo goed mogelijk op de vraag aansluit.

Natuurlijk kan een virtuele chatbot geen complexe vragen beantwoorden. Daarom wordt in deze gevallen doorverwezen naar een echte assistent of een webpagina. Omdat de chatbot de meeste vragen beantwoordt levert het veel tijdwinst op.

Het creëren van content

De AI tekstschrijver is langzaam in opkomst. Ook dit is een onderdeel van AI marketing. In 2023 is AI copywriter iets populairder, maar ligt de kwaliteit nog steeds erg laag. AI-copywriting werpt namelijk wat drempels op. De machine maakt gebruik van bestaande teksten op het internet. Deze voegt de AI copywriter samen tot een nieuwe tekst.

Bij dit soort artificial intelligence zit er een addertje onder het gras. De kans op plagiaat is betrekkelijk groot. Daarom moet AI copywriting altijd door menselijk handelen worden nabewerkt. Het is dus geen waterdichte methode om nieuwe content voor je website te creëren. Zie het meer als hulpmiddel.

Het zal nog minstens tot het jaar 2026 duren voordat de AI-tekstschrijver significant verbeterd is. Bedenk echter dat een machine nooit emoties kan tonen. Inspringen op de behoefte van gebruikers is hierdoor niet mogelijk.

Het personaliseren van advertenties

AI marketing wordt al enige tijd succesvol ingezet voor het automatiseren en personaliseren van digitale advertenties. Hierbij wordt het klikgedrag van gebruikers goed in de gaten gehouden. Op deze manier is het eenvoudig om te achterhalen welke advertenties succesvol zijn, en welke de prullenbak in kunnen.

Het voordeel van AI marketing is dat het realtime wordt uitgevoerd. Hierdoor is data altijd actueel en kun je een advertentiecampagne direct bijsturen. Dit levert een flinke kostenbesparing op.

De toekomst van AI marketing

Is het verstandig om artificial intelligence binnen je marketingstrategie in te zetten? Dit hangt van verschillende factoren af waaronder de doelgroep, de doelstelling en het budget. Maar ook je wensen en verwachtingen.

AI-marketing leent zich uitstekend voor A/B testen, waardoor je het beste uit een advertentiecampagne, social media marketing of content marketing haalt. Het is dus helemaal niet gek om je langzaam te verdiepen in kunstmatige intelligentie.


Bianca schreef meer dan 30.000 artikelen voor het internet. Ze heeft een enthousiast en ervaren team van specialisten opgebouwd.

We zijn het startpunt voor elke (nieuwe) website.
Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven?