Betoog schrijven: schrijfhulp

Een betoog schrijven? Begin dan maar eens aan. Allereerst moet je weten wat een betoog is (niet hetzelfde als een beschouwing). Met mijn schrijfhulp ga je zelf aan de slag met je betoog. Bekijk de belangrijkste tips, dan moet het vast wel lukken. Mocht je er nog steeds niet uitkomen dan bied ik andere hulp.

Wat is een betoog?

Laten we beginnen met de betekenis van een betoog. Iedereen heeft een mening of standpunt. Soms wil je dit standpunt verdedigen, dit doe je middels een betoog. Hierbij is het belangrijk dat je met goede argumenten benadrukt. Maar ook om zogenaamde bewijzen te ontkrachten waardoor je standpunt duidelijker naar voren komt.

Een betoog is altijd het tegenovergestelde van een beschouwing. Met een beschouwing laat je de lezer kennismaken met verschillende meningen. Doel is om de lezer zijn eigen mening te laten vormen. Middels een betoog dring je min of meer je eigen mening (standpunt) op.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Betoog schrijven

Waarom een betoog schrijven? Vaak gebeurt dit uit eigenbelang, bijvoorbeeld om met betrekking tot een onderzoek, gebeurtenis, product of dienst te overtuigen. Bij het schrijven van een betoog is het heel belangrijk dat je van verschillende argumenten gebruik maakt. Deze argumenten zijn waar (wetenschappelijk bewezen) of niet waar (eigen inzicht).

Weet je niet hoe je een betoog moet schrijven? Hieronder enkele tips.

Ga ervan uit dat de lezer het niet met je eens is

Een goed betoog schrijf je met het idee dat de lezer het niet met je eens is. Je zult dus jouw standpunt of mening moeten verdedigen. Bedenk hoe je dit in real life zou doen: ook dan kom je met een hoop argumenten.

Ondanks dat de lezer het bij voorbaat niet met je eens is zul je op een juiste manier jouw argumenten moeten brengen. Geen grof taalgebruik, geen CAPS LOCK gebruik en vermijd teveel uitroeptekens.

Gebruik een logische redenering

Argumenten moeten logisch zijn. Daarnaast moet het argument geldig zijn en bij voorkeur op juistheid gebaseerd. Stel dat op RTL Nieuws een bericht verschijnt over suiker en dat de helft van de bevolking hieraan verslaafd is. Als snoepfabrikant wil je dit weerleggen (betogen). Jouw standpunt: suiker is niet verslavend.

Kom met argumenten die ook over dit onderwerp gaan (en niet over het feit dat de zeespiegel stijgt want dat heeft niks met suiker te maken). Onderbouw je argument met wetenschappelijk onderzoek, dan kom je veel krachtiger over.

Opbouw van een betoog

De voorbereiding is er: nu start het schrijven van een betoog. Hierbij let je goed op de totale opbouw. Moeite met een goede opbouw? Laten we dit samen doen.

De titel

Het begint allemaal met de titel: deze moet direct aanspreken. Daarnaast is het belangrijk dat de titel weergeeft waar je betoog over gaat. Hij mag vooral niet misleidend zijn of onjuiste beweringen weergeven. Om nog maar eens terug te komen op die suikerverslaving. Een goede titel zou zijn: “suiker is niet zo verslavend als gedacht”. Een slechte titel is: “veel suiker is goed voor de gezondheid “. Dit laatste is onjuist, iedereen weet dat overmatig gebruik van suiker tot verschillende gezondheidsklachten kan leiden. Wees dus voorzichtig met beweringen in je titel.

Inleiding van een betoog

Misschien wel het moeilijkste gedeelte bij een betoog schrijven: de inleiding. Tijdens de inleiding trek je de aandacht van de lezer. Je geeft een introductie over het onderwerp en formuleert jouw standpunt of mening.

Een inleiding bestaat uit een of twee alinea’s. Is het betoog bedoeld voor plaatsing op een website dan wordt er vaker gebruik gemaakt van slechts één inleidende alinea.

De boodschap (kern)

Na de inleiding ga je dieper in op het verdedigen van een standpunt of mening. Houd hierbij rekening met de volgende zaken:

  • Baseer je op feiten (waarheden)
  • Geef voorbeelden uit de praktijk
  • Leg uit waarom iets anders moet
  • Geef een oplossing voor een probleem
  • Bedenk hoe jouw betoog invloed heeft op anderen

Laat ook zien waarom jij vindt dat iets anders moet/ kan of waarom dit jouw mening is. In een betoog staat dan ook altijd de mening van de schrijver. Werk ook met voorbeelden, zoals een verhaal uit de praktijk of een afbeelding/ illustratie.

Ook niet onbelangrijk: herhaal je statement. “Hieruit blijkt dat slechts 10% van de bevolking moeilijk van suiker af kan blijven”. Hiermee zet je jouw argument kracht bij.

De conclusie

Als laatste bij een betoog schrijven komt de conclusie. Je herhaalt je mening/standpunt met de allerbelangrijkste argumenten. Hierbij geef je een korte samenvatting.

Betoog schrijven? Even wachten!

Je betoog is klaar, moet je hem gelijk indienen/publiceren? Nee, wacht hier minimaal 24 uur mee. Kijk de volgende dag nog eens kritisch naar je betoog. Grote kans dat je wat fouten tegenkomt of dat je iets toch op een andere manier wil formuleren.

Het helpt ook om een goede vriend, familielid of collega je betoog door te laten lezen. Is deze direct overtuigd, dan heb je het zeker goed gedaan. Maar het kan ook dat iemand je betoog niet begrijpt. Dan wordt het tijd om je betoog nog eens door te lopen.

Betoog laten schrijven

Niemand heeft gezegd dat een betoog schrijven makkelijk is. Wil je een betoog laten schrijven? Dat is natuurlijk ook mogelijk. Let op: betogen als onderdeel van een studie of opleiding schrijf je altijd zelf. Laat je dit iemand anders doen dan is dit niet de juiste wijze om je diploma te behalen.

Een betoog laten schrijven voor een website of printmedia is natuurlijk wel een goed idee. Hoe werkt het laten schrijven van een betoog?

Nadat je contact hebt gehad met de tekstschrijver is het belangrijk dat je telefonisch je betoog uitlegt. Dit kan ook via de e-mail, doe dit zo uitgebreid mogelijk. De tekstschrijver stelt een goed betoog op, geschikt voor publicatie.

Hulp nodig? Neem contact op met tekstschrijver/copywriter Bianca en informeer naar de mogelijkheden.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.