Is betalen voor SEO wel de moeite waard?

Op het gebied van zoekmachine optimalisatie kun je veel zelf doen. We worden namelijk steeds slimmer en krijgen toegang tot verschillende SEO tools. De vraag is of betalen voor SEO nog wel de moeite waard is. Waarom geld uitgeven wanneer je het ook zelf kunt doen? In deze blogpost laat ik je de voor- en nadelen van het uitbesteden van SEO zien.

Dit is SEO (zoekmachine optimalisatie)

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: SEO staat voor Search Engine Optimization. In het Nederlands mag je dit vertalen naar zoekmachine optimalisatie. Het klinkt allemaal heel ingewikkeld maar dat is het niet. SEO staat voor alle handelingen om een website te optimaliseren voor zoekmachines. Doelstelling: hoger ranken in de organische zoekresultaten.

Waarom zou je tijd aan SEO besteden? Omdat je hiermee aan zoekmachines laat zien dat je het beste voor hebt met je websitebezoekers. Door aan een aantal SEO richtlijnen te voldoen zal Google je site beter waarderen. Hiervoor ontvang je een beloning. Helaas geen fles wijn maar wel een betere positie in de zoekresultaten.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Betalen voor SEO? Je komt er niet onderuit

Dagelijks komen er nieuwe websites (en webshops) bij. Alleen al met betrekking tot .nl domeinen (Nederlandstalige websites) staan er ruim 2 miljoen online. Jouw website is niets anders dan een stipje aan de horizon. Je zult op de een of andere manier aandacht moeten trekken om bezoekers naar je website te krijgen. Dit kan op drie verschillende manieren:

  • Bovenop het dak staan schreeuwen wat de URL van je website is
  • Adverteren in zoekmachines (SEA)
  • Een goede positie in organische zoekresultaten (SEO)

Methode 1 werkt in mijn ogen het beste, je moet alleen geen hoogtevrees hebben. Grapje natuurlijk, wanneer je op het dak gaat staan schreeuwen is de kans groot dat je wordt opgenomen in een psychiatrische inrichting. Goed, dan kun je nog adverteren in zoekmachines. Voordeel hiervan is dat je direct zichtbaar bent. Nadeel is dat die zichtbaarheid verdwijnt wanneer je de advertentiecampagne stopzet.

De beste manier is een goede positie in de organische zoekresultaten. Het hele gedoe met SEO blijkt in de praktijk best lastig, want concurrenten doen het toch altijd beter. Je ontkomt dus niet aan betalen voor SEO.

Tip: betaal nooit meer dan noodzakelijk

Het hele internet wemelt van de SEO diensten. Gelukkig maar want er is ook heel veel vraag naar. Het probleem is dat je vaak veel te veel diensten afneemt. Achteraf blijkt dat je de helft van deze diensten niet eens nodig had. Of dat sommige diensten niet het gewenste resultaat bereiken.

Bespaar een hoop geld (en koppijn) door jezelf kritisch af te vragen wat je nu écht nodig hebt. Zie het als je bestelling in een restaurant. Een lekkere rijstschotel met saté, kroepoek en een beetje appelmoes. Ik durf te wedden dat je die appelmoes niet gaat eten, maar je betaalt er wel voor. Zo zit het ook met SEO. Stiekem betaal je voor diensten waar je helemaal niets aan hebt.

Zo weet je of betalen voor SEO de moeite waard is

De vraag is of je dat bakje appelmoes nu wel of niet moet nemen. Lastig hè? Laten we eens gaan kijken waar SEO allemaal uit bestaat. Dan kun je ook bepalen of je dat onderdeel wel nodig hebt.

Content: teksten, afbeeldingen, video’s en documenten. Laat ik over één ding duidelijk zijn: je hebt absoluut content voor de website nodig. Content is inhoud, zonder die inhoud kun je net zo goed geen website online zetten. Nu is het de vraag welke content je nodig hebt en voor hoe zwaar dat weegt.

  • Teksten: 100%
  • Afbeeldingen: 50%
  • Video’s: 5%
  • Documenten: 5%

Afbeeldingen versterken de teksten, maar het is geen vereiste om goed in Google gevonden te worden. Toch kun je middels afbeeldingen hoog scoren in Google Search. Video’s zijn bedoeld als aanvulling maar Google doet er helemaal niets mee. Ditzelfde geldt voor documenten die zoekmachines niet kunnen crawlen.

Technische optimalisatie: mobielvriendelijk, korte laadtijd, goede navigatie, werkende scripts, geen dode links. Je website moet technisch altijd in orde zijn. Vooral die mobielvriendelijkheid en korte laadtijd zijn belangrijk. Vanaf 2021 kijkt Google ook na de gebruikservaring.

Linkbuilding: backlinks verzamelen. Veel SEO specialisten hebben alleen de focus op linkbuilding liggen, terwijl Google dit onderdeel juist het minst waardeert. Betalen voor backlinks is echt niet meer voor deze tijd en kan je zelfs een lagere ranking opleveren.

Je ziet wat allemaal mogelijk is. Sommige onderdelen zijn ongetwijfeld perfect in orde terwijl andere wel wat aandacht verdienen. Aan de hand van bovenstaand overzicht bepaal je wat écht nodig is. Laat onderdelen weg die op dit moment geen prioriteit hebben. Later kun je altijd nog beslissen om dit alsnog als dienst af te nemen.

SEO consultancy (advies) als goedkoop alternatief

SEO diensten zijn duur. Bedrijven zijn maandelijks tussen de € 400 en € 5000 aan SEO kwijt. Ben je zelf een beetje technisch aangelegd of beschik je over een interessant netwerk, dan ga je zelf met SEO aan de slag.

Waar moet je beginnen? SEO consultancy bestaat uit advies omtrent het optimaliseren van je website. Hiermee bespaar je flink op de kosten. Aan de andere kant is het natuurlijk wel belangrijk dat je ook iets met dit advies doet.

Voordelen SEO consultancy:

  • Antwoord op SEO vragen
  • Zelf de touwtjes in handen
  • Kwaliteit bewaken
  • Kostenbesparend

Uiteindelijk bepaal je zelf welke SEO handelingen je uitvoert én of je dit zelf doet of uitbesteedt. Overigens is het wel aan te raden om de werkzaamheden binnen een maand na SEO consultancy te starten. Niets zo veranderlijk als de wereld van zoekmachines, je moet er wel bij blijven.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.