Beste zoekmachines (2023)

Bijgewerkt: 11 januari 2023

Met de beste zoekmachines vind je wat je zoekt. Natuurlijk is Google de grootste en meest bekende zoekmachine wereldwijd. Maar er zijn ook een aantal goede alternatieven. Het is zowel voor eindgebruikers als webmasters belangrijk om de beste zoekmachines 2023 te kennen.

Het gebruik van een zoekmachine

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Hoe werkt een zoekmachine eigenlijk? Een zoekmachine heeft een grote database waarin een kopie van alle websites staat opgeslagen. Zodra iemand een zoekopdracht invoert gaat de zoekmachine op zoek naar relevante resultaten die in de database voorkomen. De meest relevante resultaten worden op volgorde getoond, dit noem je ook wel de zoekresultaten.

Sommige zoekmachines hebben geen eigen database maar halen de informatie uit de database van andere zoekmachines. Dit kan om de database van zoekmachine Google gaan maar er zijn ook zoekmachines die de databases van verschillende zoekmachines gebruiken en combineren. Dit verklaart waarom de zoekresultaten binnen zoekmachines vaak niet overeenkomen.

Beste zoekmachines 2023

Wat zijn nu de beste zoekmachines? Bedenk dat het ooit allemaal begon met zoekmachine AltaVista (1995). Toch had je in 1990 al zoekmachine Archie, nog steeds actief maar deze doorzoekt alleen bestanden op FTP-sites.

Ilse was de eerste Nederlandse zoekmachine (1996). Nu we allemaal zo aan Google gewend zijn is het eigenlijk niet voor te stellen dat er nog veel andere zoekmachines beschikbaar zijn. Bekijk hieronder het overzicht beste zoekmachines van dit moment.

1. Google

Tja, over Google (opgericht in 1998) hoeft niemand jou iets uit te leggen. Meer dan 95% van alle zoekopdrachten vindt vanuit deze zoekmachine plaats. In het eerste kwartaal van 2020 had Google op desktop een marktaandeel van 91,16%. Op smartphone was dit maar liefst 98,34%.

Een van de grootste zoekmachines wereldwijd, in welk land je ook komt. Nou ja, in bijna elk land dan. Want in China zijn de meeste services van Google geblokkeerd. Daar maken ze gebruik van een heel andere zoekmachine, later meer hierover.

Dat Google tot de grootste zoekmachines behoort zie je ook terug aan SEO oftewel zoekmachine optimalisatie. Dit zijn een aantal technieken, bedoeld om websites hoger in zoekmachines te krijgen. SEO richt zich helemaal op de eisen die Google stelt en kijkt minder naar andere zoekmachines.

2. Baidu

Zoals eerder gezegd heeft China zoekmachine Google geblokkeerd. Dit grote land maakt gebruik van andere zoekmachines waarvan Baidu absoluut op nummer 1 staat. Deze zoekmachine is wel onderhevig aan censuur vanuit de Chinese overheid. Dit betekent dat de overheid bepaalt wat gebruikers van Baidu wel en niet te zien krijgen.

Baidu is in het jaar 2000 opgericht en bestaat uit een zoekmachine en videokanaal. Dit is vergelijkbaar met Google en YouTube. Overigens hoef je als Nederlander of Belg geen gebruik te maken van Chinese zoekmachines: je vindt waarschijnlijk niet wat je zoekt.

3. Bing

De tweede van de grootste zoekmachines in Nederland is Bing. Ooit begon dit als MSN search, later is de naam veranderd naar Bing. Want ja, bij de naam MSN denk je toch aan die oude chatfunctie. Zoekmachine Bing maakt gebruik van zijn eigen database. Het heeft wel een ander algoritme dan Google. Daarom is het voor beginnende webmasters vaak makkelijker om bovenaan in Bing te komen, daar waar dit bij Google zeer moeilijk lukt.

Voor gebruikers is Bing uitgebreid genoeg maar het mist toch een aantal functionaliteiten. In Nederland heeft Bing een marktaandeel van 5,5% op desktop. Op smartphone is dit stuk lager, namelijk 0,26%.  Zoekmachine Bing is in 2009 opgericht en hiermee een stuk jonger dan Google en Baidu. Deze zoekmachine zit standaard in de Internet Explorer browser.

4. Yahoo!

Niet veel mensen gebruiken Yahoo!, toch is het ook een van de beste zoekmachines. In Nederland heeft deze een marktaandeel van 1,07% op desktop en 0,40% op smartphone. Opvallend is dat deze zoekmachine ouder is dan Google, hij is namelijk in 1995 opgericht. Hiermee behoort Yahoo! tevens tot een van de oudste zoekmachines.

Een van de onderdelen van Yahoo! was het eerdergenoemde AltaVista (zoekmachine), stopgezet in 2013. Tegenwoordig kun je gewoon via de website yahoo.com gebruik maken van de Yahoo! zoekmachine. Deze zoekmachine heeft zijn eigen algoritme, net als Google en Bing.

5. DuckDuckGo

Tot nu toe een kleine zoekmachine maar wel een van de beste zoekmachines wanneer het op privacy aankomt. DuckDuckGo slaat namelijk geen data van de gebruiker op, iets waar zoekmachine Google berucht om is. Je ziet de anonieme zoekmachine DuckDuckGo dan ook langzaam groeien. In het eerste kwartaal van 2019 had DuckDuckGo in Nederland een marktaandeel van 0,51% op smartphone. In het eerste kwartaal van 2020 was dit gegroeid tot 0,58%. Op desktop hebben ze een marktaandeel van 0,90%.

Er wordt beweerd dat DuckDuckGo gebruik maakt van het algoritme van Google maar dit klopt niet helemaal. Je ziet binnen de zoekresultaten een samenstelling van verschillende zoekmachines.

Nadeel van zoekmachines

Zoekmachines zijn hartstikke praktisch maar hebben ook wel wat nadelen. Zelfs wanneer je gebruik maakt van de beste zoekmachines. Zo hebben steeds meer zoekmachines door het groeiende internet moeite om een goede database op te zetten. Ook de privacy van mensen wordt door zoekmachines aangetast. Namen, adressen en andere privacygevoelige informatie: het staat bij een zoekopdracht direct bovenaan in de zoekresultaten.

Bovendien volgen zoekmachines je zoekopdrachten en surfgedrag. Hierdoor krijg je aangepaste zoekresultaten of gepersonaliseerde advertenties te zien. Zoekmachine Google staat hier bekend om.

Hoger in zoekmachines

Website eigenaren/ webmasters willen het allemaal: hoger in zoekmachines. Wie bovenaan in de zoekresultaten verschijnt ontvangt ook het meeste verkeer. Daarom is er SEO: gericht op een goede vindbaarheid in zoekmachines. Het belangrijkste onderdeel van SEO is content oftewel teksten.

Als SEO tekstschrijver en marketeer houd ik mij hiermee bezig. Met bewezen resultaat! Wil je ook beter vindbaar zijn? Neem vrijblijvend contact op.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven