De beste social media

Wat is de beste social media? Je kunt niet zomaar zeggen dat de een beter is dan de ander, er zijn namelijk verschillende factoren die bepalen of een social media platform echt wel goed is. Denk hierbij aan zaken als privacy, vindbaarheid, gebruiksgemak maar ook hoeveel gebruikers een platform heeft. De beste social media, ik zet een aantal goede platformen op een rij.

Het gebruik van social media in Nederland

Nederlanders zijn dol op social media. Belgen overigens ook, maar ik toon hieronder wat cijfers over social media gebruik in Nederland.

Het social media gebruik in Nederland ziet er in 2020 als volgt uit:

  • WhatsApp: 12,2 miljoen gebruikers
  • Facebook: 10,5 miljoen gebruikers
  • YouTube: 9,2 miljoen gebruikers
  • Instagram: 5,7 miljoen gebruikers
  • LinkedIn: 4,8 miljoen gebruikers

Opvallend is dat Instagram in de periode 2019 – 2020 met maar liefst 14% is gegroeid. YouTube groeide in deze periode met 5% en de andere bovenstaande social media platformen elk met 2%.

Kijk je naar het dagelijks gebruik van social media dan is WhatsApp de absolute winnaar (9,3 miljoen dagelijkse gebruikers). Hierna volgen Facebook (7,1 miljoen) en Instagram (2,7 miljoen). TikTok blijft achter met 133.000 dagelijkse gebruikers.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

De beste social media

Wanneer je naar bovenstaande cijfers kijkt dan zou WhatsApp de beste social media zijn. Helaas kun je WhatsApp niet echt tot een social media platform rekenen. Het is meer een berichtendienst dan wat anders. Facebook is wel de meest populaire social media, maar zeker niet de beste social media. Dit komt omdat de privacy van Facebookgebruikers onzeker is. Regelmatig is Facebook op het gebied van privacy door overheden keihard aangepakt.

Wat is dan de beste social media? Een goede vraag, kijk maar eens hieronder naar het antwoord.

TikTok populair onder jongeren

Wanneer je op zoek bent naar de beste social media dan kom je vroeg of laat bij TikTok uit. Dit platform was eerst razend populair onder jongeren maar ook steeds meer bedrijven en 30-plussers wagen zich hieraan. Hoe gekker hoe beter, daar draait het bij TikTok om. Gebruikers doen er dan ook alles aan om de beste video’s te delen.

Ruim een derde van de TikTok gebruikers heeft een leeftijd van 6 tot en met 14 jaar, het gaat hier voornamelijk om meisjes. In 2020 zijn het dan ook veel jongeren die hierop zitten, maar dit kan in de toekomst zomaar veranderen. Er hoeft maar één iemand een hype via TikTok op te zetten en iedereen stroomt er naartoe.

Beste social media: Instagram

Instagram maakt onderdeel uit van Facebook en groeit de laatste jaren hard. Jongeren vertrekken van Facebook en komen bij TikTok of Instagram uit. Opvallend is dat ook steeds meer bedrijven en volwassenen op Instagram verschijnen.

Dit social media platform is in een jaar tijd met maar liefst 14% gegroeid, en dat alleen in Nederland. In andere landen heeft Instagram een nog grotere groei doorgemaakt. Bijzonder is dat Instagram al heel wat jaartjes bestaat (in 2020 exact 10 jaar) maar pas vanaf 2020 aan populariteit wint. Enig nadeel is dat het onder de strenge regelgeving van Facebook valt, waardoor zowel accounts als foto’s steeds vaker verwijderd worden.

Wanneer jij je normaal op Instagram gedraagt dan heb je niet veel te vrezen. Omdat steeds meer mensen hier een account openen is de kans heel groot dat je familie en vrienden op Instagram tegenkomt.

Twitter, een mix van zakelijk en privé

Op Twitter kom je van alles tegen, zowel zakelijke accounts als privé accounts. Helaas kom je op Twitter óók veel klagers tegen, iets dat je ook op Facebook redelijk veel ziet. Twitter is in 2020 met 13% gegroeid en hierdoor erg populair. Het heeft in 2020 2,8 miljoen gebruikers.

De verwachting is dat Twitter in de toekomst minder hard groeit. Hierdoor behoort Twitter zeker niet tot de beste social media maar vooralsnog helemaal geen slecht platform.

LinkedIn als zakelijk platform

Voor bedrijven is elk social media platform interessant. Het hangt voornamelijk van de doelgroep af op welk social media kanaal ze zich ophouden. LinkedIn is bedoeld voor zakelijk netwerken. Denk hierbij aan bedrijven onderling maar ook werkgever/ (potentiële) werknemer.

Helaas zie je op LinkedIn ook veel particulieren die hier hun privézaken delen. Daar is LinkedIn dus niet voor bedoeld! Wie zijn netwerk wil uitbreiden, personeel of juist vacatures zoekt is bij LinkedIn wel aan het juiste adres.

LinkedIn heeft in 2020 ruim 4,8 miljoen gebruikers en is ten opzichte van 2019 2% gegroeid. Dit is niet heel veel, LinkedIn lijkt een beetje het plafond te hebben bereikt.

Beste social media voor bedrijven

Er zijn zoveel social media kanalen, wat is de beste social media voor bedrijven? Dit hangt een beetje van de doelstelling af. Werkt het bedrijf puur business to business, dan is LinkedIn een geschikt platform. Ook Twitter verleent zich hier uitstekend toe.

Bestaat de doelgroep uit jongeren dan is het beste social media platform toch wel YouTube, Snapchat, TikTok of Instagram. Op Facebook verdwijnen steeds meer jongeren, het heeft dan ook geen zin om hier de doelgroep te zoeken.

Twitter is een snel medium en geschikt voor het delen van nieuwsitems. Op dit social mediakanaal kom je dan ook veel mensen tegen die op zoek zijn naar nieuwtjes of interessante feiten.

Facebook is zeer geschikt om een trouwe groep fans op te bouwen. Met Facebook kun je namelijk een aparte pagina of groep aanmaken. Wanneer iemand op de vind ik leuk knop drukt ontstaat er ook nog eens een binding waarbij degene alle nieuwe updates ziet. Vooral veertigers en vijftigers zitten veel op Facebook.

Zichtbaar op social media én in zoekmachines

Bedrijven richten zich natuurlijk niet alleen op social media maar zijn ook goed zichtbaar in zoekmachines. Ons werk: bedrijven helpen met een goede online vindbaarheid. Dit gebeurt met de best geschreven teksten voor websites, webshops en social media. Informeer gerust naar de mogelijkheden, werkwijze of de tarieven.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.