Beste copywriter – zo vind je er een

Copywriter, tekstschrijver of gewoon schrijver, het komt uiteindelijk allemaal op hetzelfde neer. Nou ja, er zijn natuurlijk wel wat verschillen tussen een copywriter of tekstschrijver maar in Nederland kijken we hier niet naar. De beste copywriter voor je website of printmedia vinden is niet zo eenvoudig. Je kijkt niet alleen naar prijs en kwaliteit maar ook naar resultaat.

Een copywriter voor wervende teksten

Een copywriter is commercieel ingesteld. Wervende teksten moeten ervoor zorgen dat je jouw product of dienst beter of sneller verkoopt. Maar let op: de gemiddelde copywriter is geen SEO copywriter of SEO tekstschrijver.

SEO betekent zoekmachine optimalisatie (in het Nederlands dan). Een SEO copywriter houdt zich niet alleen met wervende of overtuigende teksten bezig, ook zorgt deze ervoor dat je website beter vindbaar is in zoekmachines.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

De beste copywriter vinden

Google op copywriter en de resultaten rollen over elkaar heen. Je komt wat informatieve websites en vacaturesites tegen maar ook echte copywriters. De copywriter die bovenaan in Google staat weet in ieder geval hoe zoekmachine optimalisatie werkt (SEO copywriter).

Maar wacht, het lijkt heel verleidelijk om voor de eerste de beste copywriter te gaan. Niet doen, eerst goed vergelijken. Je schaft ook niet de eerste de beste televisie of smartphone. Je investering moet natuurlijk wat waard zijn. Het lijkt misschien vreemd om dit advies te geven maar ik heb liever dat je goed voorbereid te werk gaat. Dat je voor resultaat gaat maar ook vooraf weet wat het kost.

1. Een SEO copywriter staat hoog in Google

Het is gewoon een feit waar je niet omheen kunt. Een SEO copywriter weet hoe zoekmachines werken. Door het schrijven van de juiste teksten verschijnt de copywriter al snel hoger in Google. Bovenaan in zoekmachines staan betekent veel zoekverkeer ontvangen. Wil jij dit ook? Dan moet je in ieder geval voor een SEO copywriter gaan.

2. Verschil tussen betaalde en organische zoekresultaten

Het is middels adverteren heel makkelijk om boven de organische zoekresultaten te verschijnen. De hoogste bieder wint. Je ziet dan ook regelmatig copywriters in de betaalde zoekresultaten staan. Bovenaan in de betaalde zoekresultaten staan heeft natuurlijk niks met SEO te maken. Dit gedeelte noem je SEA, dat is weer een andere tak van de sport. Ben je specifiek op zoek naar een SEO copywriter, let dan goed op de zoekresultaten.

3. Betaalbaarheid

Wat betaal je eigenlijk voor een goede copywriter? Dat is een kwestie van vraag en aanbod. Je wil natuurlijk SEO teksten tegen een goede prijs. Die prijs moet vooral binnen je budget passen. Zou een SEO tekst € 150 kosten? Nee hoor, vraag de tarievenkaart aan en verbaas je over de prijzen. Doordat alle tarieven duidelijk op een rijtje staan weet je vooraf waar je aan toe bent.

Waarom houden we SEO copywriting betaalbaar? Omdat ondernemen al duur genoeg is. Als ondernemer ga je voor een zo hoog mogelijke winst maar wel tegen lage kosten. Om hierin tegemoet te komen vind je op de tarievenkaart reële prijzen. Een mooie beloning voor een mooie SEO-teksten. De prijs is afhankelijk van het type tekst. Vanaf € 25 ontvang je productomschrijvingen of kleine teksten. Uiteraard is er nog veel meer mogelijk, bijvoorbeeld blogposts, een nieuwsbericht of een homepage. Ander werk kan hogere tarieven met zich meebrengen.

4. Opleiding zegt niet veel

De beste copywriter hoeft niet hoog opgeleid te zijn. Dat is ook niet nodig want een opleiding is niet verplicht. Copywriting vraagt vooral om creativiteit en inzicht. Een opleiding copywriting of journalistiek zegt uiteindelijk weinig over de kwaliteiten van de copywriter. Je hebt het of je hebt het niet.

Een SEO cursus? Dit voegt zeker meerwaarde toe maar ook dan blijft het resultaat afhankelijk van de SEO copywriter zelf. Blijft deze op de hoogte van de nieuwste SEO ontwikkelingen? Hoe goed is deze nu echt met SEO? Kijk ook hier weer hoe goed de website van de SEO copywriter in zoekmachines scoort. Dit zegt veel meer dan een diploma of certificaat.

5. Ook actief op social media

Een goede copywriter heeft niet alleen een informatieve en goed scorende website, ook is deze actief op social media. Want netwerken of je doelgroep benaderen, dat hoort er nu eenmaal bij. Maar let op: actief zijn op social media betekent niet dat de copywriter vertelt dat hij nieuwe schoenen heeft gekocht of naar Legoland is geweest. Leuk voor op het persoonlijk account maar dit valt niet onder zakelijke activiteiten. Een actieve copywriter weet met de doelgroep te communiceren en deelt tips binnen het vakgebied. Met af en toe een persoonlijke noot.

Wanneer de copywriter de juiste vaardigheden heeft dan zie je dit aan het aantal volgers, likes en reacties terug. Het is nu eenmaal zo dat iemand met veel sociale vaardigheden ook wat meer interactie wetend te creëren. Zo iemand is misschien wel de beste copywriter voor jouw situatie.

6. Beschikbaar voor kleine opdrachten

Je hebt een kort tekstje van 200 woorden nodig, meer niet. Je zult zien dat niet iedereen hierop zit te wachten. Je levert te weinig op. Heel frustrerend want je kunt nergens terecht. De beste copywriter neemt ook kleine opdrachten aan.

Natuurlijk is een kleine opdracht voor de copywriter naar verhouding meer werk, maar jij moet je welkom voelen. Dan is de kans ook groter dat je straks nog eens terugkomt. Een kleine opdracht gaat hier overigens niet gepaard met een hogere woordprijs/ uurprijs/ tekstprijs. Iedereen is gelijk, vind je ook niet?

7. Begeleiding van andere copywriters

Een zeer ervaren schrijver oftewel de beste copywriter brengt zijn of haar vakkennis vaak op anderen over. Dat zie je heel veel gebeuren. Bijvoorbeeld middels blogposts op de website, begeleiding van beginnende tekstschrijvers of het geven van (SEO) trainingen.

SEO copywriter Bianca

Wie ben ik? Bianca, copywriter. Al meer dan 20 jaar, om precies te zijn bouwde ik mijn eerste website eind jaren ’90. Sinds 2007 houd ik mij actief met zoekmachine optimalisatie bezig.

Twee (beginnende) tekstschrijvers begeleid ik in het SEO schrijven en ondersteunen mij in de werkzaamheden. Verder geef ik vanaf eind 2020 trainingen SEO schrijven. Mijn bedrijfswebsite is in korte tijd gegroeid van 8 bezoekers per maand (november 2019) naar 32.000 maandelijkse bezoekers (augustus 2020). Allemaal dankzij de inzet van SEO teksten.

Op zoek naar de beste copywriter en tegen eerlijk tarieven? Neem gerust contact op, dan praten we er samen over.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.